اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

محرومیت‌زدایی در حوزه دامپروری/ برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی در «فردوس»

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از اجرای اردوی جهادی تخصصی دامپزشکی در مناطق روستایی شهرستان خبر داد و گفت: اردوهای جهادی دامپزشکی در مناطق محروم و در مناطقی که دسترسی به دامپزشک کمتر است برگزار می‌شود.

محرومیت‌زدایی در حوزه دامپروری/ برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی در «فردوس»

جواد اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس، در خصوص بیماری تب‌برفکی، اظهار داشت: تب‌برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد با واگیری بالا در دام‌های اهلی بوده و علائم بیماری در گاو شامل آبریزش از دهان، زخم دهانی و پستان، بی‌اشتهایی و لنگش و مرگ دام است.

 وی بیان داشت: در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحد‌های دامداری و یا حمل و نقل غیر مجاز دام، احتمال شیوع بیماری تب‌برفکی و بروز تلفات در جمعیت دام‌های جوان وجود دارد

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس با اعلام اینکه این بیماری موجب کاهش تولید شیر و گوشت دام می‌شود و ضررهای اقتصادی برای دامدار به همراه دارد، مطرح کرد: پیشگیری از بروز این بیماری منوط به واکسیناسیون، رعایت موارد بهداشتی، مراقبت شدید، جلوگیری از نقل و انتقال دام آلوده و قرنطینه کردن حیوانات مبتلا است.

اسماعیلی از واکسیناسیون عمومی تب‌برفکی دام‌های سنگین (گاو و گوساله) از ابتدای شهریور ماه جاری  در شهرستان فردوس خبر داد و گفت: تمامی اقدامات، تمهیدات بهداشتی و قرنطینه‌ای، واکسن، تجهیزات و امکانات برای اجرای هرچه بهتر این طرح پیش‌بینی شده است.

وی تبیین کرد: در مدت اجرای طرح، صدور مجوز بهداشتی حمل و نقل دام مشروط به انجام واکسیناسیون و گذشت حداقل ۱۵ روز از زمان تزریق واکسن خواهد بود لذا از دامداران خواستاریم به منظور اجرای هرچه بیشتر و بهتر و پوشش مناسب جمعیت دام سنگین، همکاری مناسب را با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی داشته باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از اجرای اردوی جهادی تخصصی دامپزشکی در مناطق روستایی شهرستان خبر داد و عنوان کرد: این اردوی جهادی برای اهالی روستای انارستانک فردوس با هدف آموزش و ترویج مسائل مورد نیاز دامپروری، شناسایی بیماری‌های دام‌ها، معاینه و درمان دام‌های بیمار، سم‌پاشی و ضدعفونی دامداری‌های روستایی به صورت رایگان اجرا شد.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین به منظور پیشگیری از بیماری نیوکاسل در پرندگان بومی و روستایی واکسن آشامیدنی مقاوم به حرارت به صورت رایگان توزیع و با مساعدت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سهمیه ویژه نهاده‌های دامی یارانه‌ای برای روستاییان شرکت‌کننده در این طرح تخصیص یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اردوهای جهادی دامپزشکی در مناطق محروم و در مناطقی که دسترسی به دامپزشک کمتر است برگزار می‌شود و هدف اصلی اجرای این ویژه برنامه علاوه بر درمان دام ارائه آموزش‌های لازم برای مراقبت از دام و پرندگان است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول