اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

رکوردشکنی‌های پیاپی مرگ کرونایی در آمریکا / کشته‌هایی که پشت آمار واکسیناسیون پنهان می‌شود

آمریکا این روزها نه‌تنها رکوردهای کشته کرونایی را جابجا می‌کند، بلکه به جامعه‌ای دوپاره تقسیم شده که میزان مرگ و میر در بخش غیرواکسینه آن از تمام پیک‌های قبلی این کشور هم بیشتر است.

رکوردشکنی‌های پیاپی مرگ کرونایی در آمریکا / کشته‌هایی که پشت آمار واکسیناسیون پنهان می‌شود

مجله فارس‌پلاس؛ محمدتقی خرسندی: طی هفته اخیر، متوسط کشته‌های کرونایی روزانه در آمریکا از مرز ۲۰۰۰ نفر عبور کرده؛ یعنی روزی ۶.۱ کشته در هر یک میلیون نفر! این آمار بالاتر از ایران، فرانسه، انگلستان، روسیه، هند، برزیل، ایتالیا، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر دنیاست. این در حالی است که وضعیت واکسیناسیون آمریکا از بسیاری از کشورهای فوق‌الذکر به مراتب بهتر است. در واقع، آمریکا یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار واکسیناسیون را به خود اختصاص داده است.


میزان واکسیناسیون و متوسط تلفات روزانه در کشورهای مختلف[۱]

 

روند صعودی مرگ و میر آمریکا از ۲ ماه پیش آغاز شده و این پیک کرونا به حدود ۶ ماه روند کاهشی تلفات کرونایی در این کشور پایان داده است. پیک قبلی کرونا مربوط به اوایل بهمن ۹۹ بود که فقط یک ماه و نیم از آغاز واکسیناسیون می‌گذشت و هنوز آثار مثبت آن بروز نکرده بود. در آن زمان، روزانه بیش از ۳ هزار نفر جان خود را از دست می‌دادند.

 

آمریکا در ۲۴ آذر ۱۳۹۹ جزء اولین کشورهایی بود که واکسیناسیون را آغاز کرد. و البته چند روز پیش از این کار، صادرات واکسن‌هایش را ممنوع کرده بود. ترامپ که این دستور اجرایی را صادر کرده بود اعتقاد داشت که در صورت لزوم می‌تواند به قوانین شرایط جنگی آمریکا استناد کند. این قانون اجازه مداخله دولت در فعالیت شرکت‌های خصوصی را می‌دهد و نه‌تنها می‌تواند صادرات کالاهای ضروری را ممنوع کند بلکه حتی می‌تواند کارخانه‌های خصوصی را ملزم به ساخت وسایل مورد نیاز کند. یک ماه بعد، ترامپ رفت اما بایدن در این مورد هم سیاست ترامپ را ادامه می‌داد.

آمریکا نه‌تنها واکسن صادر نمی‌کرد بلکه ۶۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا هم از کشورهای دیگر خریده و در انبارهایش احتکار کرده بود. اما پس از چند ماه، وقتی این واکسن نتوانست مجوز تزریق در آمریکا را دریافت کند، بالاخره به صادرات آن رضایت داد.


علیرغم واکسیناسیون گسترده در آمریکا، میزان مرگ و میر در این کشور در حال رکوردشکنی است

 

واکسن‌ها البته کار خود را کردند و آمار کشته‌های کرونایی روند کاهشی پیدا کرد و از ۳۳۵۰ مرگ در روز، به کمتر از ۲۰۰ مرگ در تیرماه رسید. همه چیز به خوبی پیش می‌رفت که ناگهان سویه دلتا به آمریکا رسید. در کمتر از ۳ ماه، مرگ و میر کرونایی ۱۰ برابر شد و حالا این آمار در حال نزدیک شدن به پیک قبلی در بهمن ماه است. با این فرق که امروز حدود ۶۵ درصد آمریکایی‌ها واکسن دریافت کرده‌اند و میزان واکسیناسیون کامل نیز به ۵۶درصد رسیده است.

این آمار وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم طبق یافته‌های علمی، اغلب کشته‌های کرونایی مربوط به افرادی است که واکسینه نشده‌اند. در آمریکا، میزان مرگ و میر افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند کمتر از یک درصد کل مرگ‌های کرونایی است و آن کشته‌های بسیار محدود هم مربوط به افرادی است که دچار بیماری‌های پرخطر بوده‌اند.[۲]


تعدادکشته شدگان کرونایی در جامعه غیرواکسینه آمریکا، رکورد مرگ‌ومیر در این کشور را جابجا کرده است

 

با این حساب، تقریبا تمام ۲۰۰۰ کشته کرونایی روزانه در آمریکا از میان نیمه غیرواکسینه این کشور است و می‌توان گفت میزان مرگ و میر در این جمعیت، بیش از ۲ برابر درصدهای اعلامی است و به ۱۴ کشته در یک میلیون نفر جمعیت می‌رسد. درواقع، آمریکا این روزها نه‌تنها رکوردهای کشته کرونایی را جابجا می‌کند، بلکه به جامعه‌ای دوپاره تقسیم شده که میزان مرگ و میر در بخش غیرواکسینه آن از تمام پیک‌های قبلی این کشور بیشتر است. 


منابع:

[۱] آمار مربوط به هفتم مهرماه ۱۴۰۰ و برگرفته از سایت گوگل است

[۲] https://edition.cnn.com/2021/07/31/health/fully-vaccinated-people-breakthrough-hospitalization-death/index.html

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول