اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نحوه اداره مدارس شاهد تغییر می‌کند/ ۱۰۵ دانش‌آموز شاهد بدون سهمیه در کنکور رتبه ۲ رقمی شدند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ۱۳۵۰ مدرسه شاهد داریم و امیدواریم شکل و اداره مدارس شاهد تغییراتی کند.

نحوه اداره مدارس شاهد تغییر می‌کند/ ۱۰۵ دانش‌آموز شاهد بدون سهمیه در کنکور رتبه ۲ رقمی شدند

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم نواختن زنگ «ملی ایثار و مقاومت» که در دبیرستان شاهد مبشر تهران برگزار شد، اظهار کرد: یشترین شهید در حوزه اقشار مختلف مربوط به بخش فرهنگ یعنی دانش‌آموزان و معلمان است؛ از ۲۳۰ هزار، شهید انقلاب و دفاع مقدس، ۳۶ هزار نفر، دانش‌آموز و عمده دبیرستانی بودند و مسیر ایثار و مقاومت را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه تفاوت جنگ ما با خیلی از جنگ‌ها در کشورها این بود که مردم آن کشورها گرفتار جنگ می‌شدند اما رزمندگان ما با شروع جنگ، حضور در میدان مبارزه را انتخاب کردند، گفت: سایر ملت‌ها با روایت جعلی جنگ‌ها، نباید برای جوانان ما الگوسازی کنند. به عنوان مثال کره ۲ هزار ساله، ۱۳۰۰ سال تحت اشغال بوده است و به جز ۳۰ سال، این شبه جزیره حکومت متحد نداشته است اما امروز با ساخت سریال و فیلم‌ها، خود را به عنوان کشوری با تمدن قدیمی به خورد جهان می‌دهد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یکی از اقدامات ما، توجه دادن جامعه به داشته خود است که باعث می‌شود انتقال پیام به نسل‌های بعدی به خوبی صورت گیرد؛ البته ماده ۶۳ قانون جامع ایثارگران، زنگ ایثار و مقاومت را پیش بینی کرده است و باید انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۵۰ مدرسه شاهد داریم و امیدواریم شکل و اداره مدارس شاهد تغییراتی کند، افزود: به عنوان دستگاه متولی ایثارگران وظیفه داریم اهداف نظام در ایجاد برخی مراکز شاهد چه مدارس شاهد و دانشگاه شاهد را دنبال کنیم تا اهداف محقق شود. 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ۸۶ هزار دانش‌آموز در مدارس شاهد تحصیل می‌کنند که ۶۴ درصد جزو ممتازین هستند و این برخلاف چیزی است که در بین مردم تبیین می‌شود. حتی ۱۰۵ نفر در کنکور بدون سهمیه رتبه دو رقمی دارند که وظیفه آموزش و پرورش و ما را سنگین می‌کند. 

* مشغول تهیه طرح مدون برای تغییر شکل فعالیت مدارس شاهد و ایثارگر هستیم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران گفت: در راستای وظیفه قانونی‌مان موظف هستیم بر اساس دستور حضرت امام(ره) که در خصوص تصویب مدارس شاهد دادند، فعالیت کنیم؛ به عبارت دیگر وظیفه داشتیم با همکاری آموزش و پرورش شرایط ویژه‌ای را برای تحصیل فرزندان ایثارگران فراهم کنیم و سال‌هاست که این مدارس مشغول فعالیت هستند که مدیریت آن در اختیار آموزش و پرورش است و ما نیز در راهبری، نظارت و تأمین برخی موارد همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: 1350 مدرسه از 100 هزار مدرسه کشور، شاهد است که برخی از این مدارس با مالکیت بنیاد شهید و برخی با مالکیت بنیاد شهید نیست اما مشغول تهیه طرح مدون برای تغییر شکل فعالیت مدارس شاهد و ایثارگر هستیم که البته اول باید ستاد شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش و شورای آموزش و پرورش به تصویب برساند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در این دوره جدید به لحاظ کمی و کیفی باید وضعیت مدیریت و نحوه آموزش در مدارس شاهد رشد چشمگیر کند و بنیاد شهید و امور ایثارگران تلاش می‌کند که حضور جدی‌تر و پشتیبانی قوی‌تری داشته باشد. 

وی ادامه داد: تا به امروز بنا بر این بود که این کار به آموزش و پرورش واگذار شود و مالکیت مدارس باید تغییر پیدا می‌کرد اما احتمالا نوع نقش آفرینی بنیاد شهید را در دوره جدید متفاوت ببینیم و ممکن است ضرورت انتقال مالکیت وجود نداشته است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره ظرفیت دانش‌آموزان غیر شاهد در مدارس شاهد، گفت: پراکندگی جامعه ایثارگری و مدارس همخوانی ندارند یعنی مدارس در جایی هستند که آن تعداد دانش‌آموز از جامعه هدفی که باید تأمین شوند، تکمیل نمی‌شود و لاجرم باید از سایر دانش‌آموزان پذیرفته شوند؛ در ضمن سیاستی هم بوده است که این مدارس فقط از گروه شاهد و ایثارگر دانش آموز نداشته باشند تا تبدیل به مدرسه ایزوله نسبت به جامعه نشود.

وی تصریح کرد: مشغول مطالعه مجدد روی کارکرد این مدارس و اهدافی که دنبال می‌کنند، هستیم و با توجه به نگاهی که دولت سیزدهم دارد، به دنبال تغییر ماهوی برخی موضوعات در حوزه تعلیم و تربیت هستیم که در بیان رئیس‌جمهور هم شنیدید؛ به عنوان مثال کیفی سازی آموزشی، کاهش برخی دروس و کاهش سنوات تحصیل است که بحث‌های مفصلی است و باید کارکارشناسی شود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: این موارد حداقل یکسال باید با قوانین و مقررات تطبیق داده شده و در برخی موارد قوانین اصلاح شود. باید اجماعی بین ما و آموزش و پرورش که متولی اصلی این کار هست و البته ما در کنار و پشتیبان آموزش و پرورش هستیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول