اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی مانع عقب ماندگی کودک می‌شود

دکترای جنین شناسی با بیان اینکه بیماری های ارثی و مادر زادی جزو بیماری های بومی ایران محسوب می‌شوند،گفت:با تشخیص به موقع بسیاری از این بیماری‌ها، از عقب ماندگی کودکان و عوارض ناخواسته ماندگار جلوگیری می‌شود.

تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی مانع عقب ماندگی کودک می‌شود

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علی محبی، دکترای جنین شناسی و بیولوژی تکوینی و مدیر مرکز تحقیقات رشد و تکامل کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: تفاهم نامه همکاری بین مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران شعبه مرکز تحقیقات  رشد و تکامل با انجمن‌های علوم زیستی که می‌توانند در حوزه پزشکی کمک کننده باشند، منعقد شده و هدف از این تفاهم نامه، ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین حوزه علوم پایه با علوم پزشکی است.

وی بیان کرد: با توجه به امکانات متعددی که در مرکز تحقیقات رشد و تکامل وجود دارد؛ از جمله حوزه Omics که یکی از جدیدترین، مهم‌ترین و به‌ روزترین حوزه‌های مطالعاتی در علوم زیستی است و این حوزه، مباحثی مانند ژنومیکس، پروتئومیکس و متابولومیکس را شامل می‌شود،

دکترای جنین شناسی و بیولوژی تکوینی بیان داشت: با توجه به اینکه این مرکز با دارا بودن تجهیزاتی همچمون Real time PCR, sanger sequencer و NGS در حوزه ژنومیکس و تجهیزاتی همچون الایزاریدر ، وسترن بلات  و SDS-PAGE در حوزه پروتئومیکس و دستگاههای LC/MS/MS, GS/Mass, HPLC در حوزه متابولومیکس، تقریبا همه مباحث حوزه Omics را تحت پوشش قرار می‌دهد.

محبی افزود: همچنین با دارا بودن امکانات کشت سلول و بافت حوزه های پژوهشی در زمینه سلولهای بنیادی و سلولدرمانی  و پزشکی بازساختی را تحت پوشش قرار می‌دهد و حتی با دارا بودن دستگاه میکرومنیپولیتور امکان تولید جنین‌های حیوانی و اصلاح نژاد دام وجود دارد و با تمام این امکانات این مرکز می‌تواند به دانشجویان علوم پایه خدمات‌رسانی خوبی کند.

این مدیر مرکز رشد فناوری سلامت  افزود: با راه اندازی شرکتهای دانش بنیان در حوزه Omics با همکاری جمعی از اعضای هیئت علمی و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی در زیر مجموعه مرکز رشد  و با توجه به ارتباط تنگاتنگ این مرکز با پزشکان مختلف به ویژه در بیماری‌های ارثی و بیماری‌های سِرشتی (مادرزادی)، می‌توانیم نیازهای حوزه پزشکی را در این زمینه به اطلاع دانشجویان علوم پایه برسانیم

وی ادامه داد: مطالعات هدفمندی را داشته باشیم و من فکر می‌کنم که یکی از ضعف‌های مطالعات علوم زیستی در کشور، فعالیت جداگانه حوزه علوم پزشکی و علوم پایه است.

محبی با بیان اینکه اکنون سرعت پیشرفت علوم زیستی بسیار بالاست، گفت: تقریباً تمام مطالعات به سمت تشخیص‌ها و درمان‌های غیر تهاجمی جهت‌گیری شده، به این علت نیاز است که در کشور ما هم درباره بیماری‌های مختلف مطالعات هدفمندی انجام شود.

دکترای جنین شناسی و بیولوژی تکوینی تصریح کرد:با توجه به فرهنگ ازدواج فامیلی یا قومیتی که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، بیماری‌های ارثی و مادرزادی جزو بیماری‌های بومی ایران محسوب می‌شوند، بنابراین نیاز است که مطالعات زیادی در این زمینه انجام شود و این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده شوند.

محبی متذکر شد: چون با تشخیص به موقع بسیاری از این بیماری‌ها، از عقب ماندگی کودکان و عوارض ناخواسته ماندگار جلوگیری می‌شود. به طوری که مرکز تحقیقات رشد و تکامل در غالب ازمایشگاه تخصصی متابولیک با غربالگری بیش از 100 هزار نوزاد، تعداد زیادی از بیماران را قبل از بروز عارضه تشخیص داده است.

وی یادآوری کرد: انجمن سلولی تکوینی در حوزه جنین شناسی و مطالعات آن فعالیت می‌کند که در بحث ناهنجاری‌شناسی‌ها بسیار کمک‌کننده است، بنابراین ما می‌توانیم در دوران جنینی، بیماری‌ها را تشخیص دهیم و از بروز این ناهنجاری‌های جنینی پیشگیری کنیم.

دکترای جنین شناسی و بیولوژی تکوینی افزود: انجمن کشت، سلول و بافت می‌تواند در حوزه‌های جدیدی مانند سلول درمانی موثر باشد و مطالعاتی را که به سمت پزشکی فردی می‌رود می‌توان با همکاری انجمن کشت، سلول و بافت تحقق بخشید.

وی ابراز داشت: انجمن زیست شناسی  به عنوان یک انجمن مادر با توجه به گستره مطالعاتی‌اش که گروه‌های مختلف علوم زیستی از جمله میکروبیولوژی،‌ ژنتیک، بیوشیمی و سایر رشته‌های علوم زیستی را شامل می‌شود در زمینه تشخیص به موقع غیر تهاجمی و درمان موثر بیماری‌ها فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول