اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کشف آثار فلزکاری دوران باستان در زنجان/ مرمت طولانی‌ترین بازار مسقف ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه کوزه‌چی محوطه‌ای است که بر بالاترین بخش از تپه­ طبیعی بر سر راه مواصلاتی چهرآباد به رضاآباد قرار دارد، گفت: در گزارش نهایی تعدادی سرباره ذوب فلز و جوش‌کوره درتپه تاریخی کوزه‌چی یافت شد، که نشانگر کارگاهی بودن این محوطه در اواخر عصر آهن ۳ است.

کشف آثار فلزکاری دوران باستان در زنجان/ مرمت طولانی‌ترین بازار مسقف ایران

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در محدوده حوزه معدن نمک ۱۸ محوطه شناسایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه کوزه‌چی محوطه‌ای است که بر بالاترین بخش از تپه­ طبیعی بر سر راه مواصلاتی چهرآباد به رضاآباد قرار دارد، اضافه کرد: در راستای مطالعه این محل از میان مجموع ۱۸ محوطه شناسایی‌شده در اطراف معدن، تپه کوزه‌چی برای نخستین گام در مطالعات بیشتر و کاوش‌های کوچک‌مقیاس انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه کوزه‌چی بر اساس مقایسات سفالی اولیه، محوطه‌ای از عصر آهن ۳ و دوره هخامنشی است، افزود: تعداد چهار ترانشه بر سطح تپه ایجاد و مورد کاوش قرار گرفته است.

ارجمند با بیان اینکه در گزارش نهایی تعدادی سرباره ذوب فلز و جوش‌کوره در این تپه تاریخی یافت شد که شواهد به ‌دست‌آمده، نشانگر کارگاهی بودن این محوطه در اواخر عصر آهن ۳ که در آن ذوب فلز و پخت سفال انجام می‌شده است، دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه از اهداف اصلی این کاوش تعیین توالی لایه‌ها و تشخیص دوره‌های فرهنگی موجود در محوطه بوده است، گفت: از جمله مواردی که در این کاوش مورد تأکید بوده است، عدم وجود ارتباط بین محوطه با معدن چهرآباد از منظر فعالیت‌های معدن‌کاوی، در صورت وجود ارتباط با معدن، درک چگونگی این ارتباط و درک ویژگی‌های معیشتی استقرار بوده است.

وی در ادامه از تعمیر و مرمت بازار زنجان خبر داد و افزود: تعمیر و مرمت بازار زنجان بر اساس مقررات مطابق الگوهای معماری بازار زنجان انجام می­‌شود.

ارجمند با بیان اینکه مرمت بازار با همان شکل قدیم خود و با هماهنگی معاونت میراث‌فرهنگی و کسبه و با نظارت مستقیم نیروهای یگان حفاظت انجام می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه مرمت بازار با سرعت خوبی در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه بازار زنجان یکی از مکان‌های توریستی و جذب گردشگر استان محسوب می‌شود، اضافه کرد: از همین رو حجره‌های بازار تاریخی زنجان همه ساله تعمیر، مرمت و حفاظت می‌شود.

وی افزود: در راستای تسهیل و تسریع روند مرمت بازار تاریخی زنجان، ماهانه مجوز مرمت برای ۵۰ حجره‌ از سوی معاونت میراث‌ فرهنگی صادر می‌شود.

ارجمند تصریح کرد: لازمه صیانت و حفاظت از بازار تاریخی زنجان به‌ عنوان یک اثر فرهنگی جهانی جلب مشارکت بازاریان است که طی سال‌های اخیر، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان توانسته با حمایت‌های اصناف بازار تاریخی به این مهم جامع عمل بپوشاند.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول