اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

ارزیابی ساختار و عملکرد «صندوق ملی محیط زیست» در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی، به بررسی و ارزیابی ساختار و عملکرد صندوق ملی محیط زیست و راههای اصلاح عملکرد آن پرداخته است.

ارزیابی ساختار و عملکرد «صندوق ملی محیط زیست» در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی به بررسی و ارزیابی ساختار و عملکرد صندوق ملی محیط زیست پرداخت.

در این گزارش آمده است: تخصیص بهینه و نظام‌مند منابع مالی در راستای برنامه های حفاظت از محیط زیست، امری ضروری به نظر می رسد. صندوق ملی محیط زیست به عنوان ظرفیتی اساسی برای نظام‌مند کردن و تخصیص بهینه منابع مالی در راستای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار ایجاد شده است.

در ادامه گزارش تصریح شده است: صندوق ملی محیط زیست یک فرصت مهم برای تأمین مالی و هدایت اقدامات به منظور کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست است. این صندوق در قوانین بالادستی و موضوعه همواره مورد توجه قرار داشته و بسترهای قانونی مناسبی برای واریز اعتبارات و جرایم زیست محیطی برای آن دیده شده است. همچنین این صندوق فرصت قابل توجهی در جذب منابع و کمک ها از منابع حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی را داراست.

در این گزارش تصریح شده: در قانون بودجه سال 1399 مصوب شد که بخشی از عوارض زیست محیطی که به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود، در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار بگیرد. تخصیص این ردیف اعتباری تا پایان فروردین ماه 1400، بیش از 9 هزار میلیارد ریال بوده است. اما صندوق ملی محیط زیست به علت مشکلات ساختاری و فرایندی، نتوانسته مدیریت مناسبی برای هزینه کرد بهینه این اعتبار داشته باشد.

در این گزارش ضمن بررسی علل عدم توفیق صندوق، پیشنهادهایی برای اصلاح ساختار و رویه های صندوق آورده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول