اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نگاهی متفاوت به یک مراسم آیینی در مستند «برکت»/ پذیرایی همدانی‌ها از زائران حسینی

مستند «برکت» به کارگردانی ایرج سعدی روایتی از مراسم آیینی سمنوپزی در همدان است.

نگاهی متفاوت به یک مراسم آیینی در مستند «برکت»/ پذیرایی همدانی‌ها از زائران حسینی

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مستند «برکت» به کارگردانی ایرج سعدی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

او درباره سوژه این فیلم مستند به فارس گفت: مستند «برکت» روایتگر مراسم آیینی پخت سمنو در یکی از روستاهای همدان به نام اشتران است، مراسمی که پیوند خورده با آیینی معنوی است و در نهایت بخشی از این سمنو در بین زائران کربلا که از این منطقه عبور می‌کنند، به صورت نذری پخش می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مراسم که همه ساله در استان همدان برگزار می‌شود جمعی از بانوان روستا دور هم جمع شده و در مراسمی آیینی سمنوپزی می‌کنند. همانطور که می‌دانید همدان در مسیر تعدادی از زائران کربلا است و جمعی از افرادی که برای راهپیمایی اربعین می‌روند، در این مسیر با همین سمنوها پذیرایی می‌شوند.

سعدی درباره نامگذاری این فیلم گفت: همانطور که می‌دانید سمنو از گندم تهیه می‌شود و نام گندم، 11 بار در قرآن کریم آمده است. به همین دلیل نام مستند را «برکت» گذاشتیم.
وی درباره نوع روایت فیلم توضیح داد: در این فیلم مستند 3 گروه از بانوان را می‌بینیم، دسته اول دختران 8-9 ساله هستند که در حال بازی‌کردن نمایش داده می‌شوند، آنان زنان آینده روستاها هستند. دسته دوم دختران جوان‌اند که در حال کسب تجربه از بزرگترهایشان هستند و در آینده پخت سمنو برعهده آنان می‌شود. دسته سوم نیز خانم‌های باتجربه‌اند که اکنون پخت سمنو را برعهده دارند.

کارگردان مستند «برکت» خاطرنشان کرد: فیلمبرداری این مستند 27 دقیقه‌ای را سال گذشته انجام دادیم و اکنون در پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از:کارگردان: ایرج سعدی، تصویربردار و نورپرداز: سیدمحمد حسینی ره، صدابردار: سیدمحمد حسینی، تهیه‌کننده: بهمن رحیمی وقار، تحقیق و پژوهش: علی جهانپور و ایرج سعدی، تدوین: ایرج سعدی و بهمن رحیمی وقار، مجری طرح: موسسه فیلمسازی جادوی خیال هفت، مدیر تولید: مینا اکبری، گوینده متن: شیبا گلکارزاده و تهیه شده در مرکز صداو سیمای همدان.

براساس این گزارش، مستند «برکت» امشب، 3 مهرماه ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن امشب ساعت 24 و فردا 9 صبح است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول