اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

عاشقانه‌های اربعین حسینی در کوچه‌های گورد

جوانان موکب نورالزهرا رشت پس از جا ماندن از پیاده‌روی اربعین به روستای صعب‌العبور گورد رفته و مردمان آنجا خدمات‌رسانی می‌کنند.

عاشقانه‌های اربعین حسینی در کوچه‌های گورد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هرساله با نزدیک شدن به ایام اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین موکب گیلانی موکب‌های خود را که زیباترین جلوه‌های بروز احساس، عقلانیت، ایثار و ابراز اراده و عقیده به ذات مقدس الهی و اهل‌بیت سلام‌الله علیها است را در مسیرهای منتهی به کربلا برپا می‌کنند.

چند سالی هست که موکب داری اربعین حسینی در کشور، رسمی به خود گرفته و سالانه بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود که استان گیلان نیز در این دریای خروشان همچون اقصی نقاط جهان مستثنا نبوده و علاوه بر شور و شعور حسینی بر تعداد موکب و خدمات در آن‌ها نیز افزوده‌شده است.

اگرچه دو سالی دیگر خبری از پیاده‌روی اربعین نیست اما موکب داران گیلانی که برای خدمت‌رسانی به مردم تشنه‌تر از گذشته بودند امسال برخی از این موکب‌ها با نیتی خالص به مناطق محروم رفتند.

هرکجا و در هر مکانی که کشور دچار مشکل می‌شود موکب گیلانی بدون دستورالعمل و یا اجبار به‌صورت آتش به اختیار در خط مقدم آن حاضر می‌شوند و به کمک نیازمندان در آن صحنه می‌روند

هنوز هستند موکب‌هایی که باوجود محدودیت در اعزام زوار به کربلا فعالیتشان تعطیل نشده و به یاد دستور تاریخی شهید حاج قاسم سلیمانی در برخی از مناطق محروم و روستایی گیلان حضور یافته و به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.

 

موکب نورالزهرا رشت یکی از موکب‌های بزرگ در گیلان است که آرامش را در روزهایی که از پیاده‌روی و ارائه خدمات به زائرین جا ماندند از خود سلب کرده‌اند و به دنبال میدان جهاد در میدانی دیگر می‌گردند.

برای جوانان موکب نورالزهرا فرقی ندارد اربعین در کربلا باشند یا در مناطق محروم، آنان هیچ زمان و در هیچ شرایطی غیبت نمی‌کنند و در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و مذهبی وظیفه خود یعنی خدمت به هم نوع را به بهترین نحو انجام‌ می‌دهند.

مسؤول موکب نورالزهرا رشت می‌گوید این موکب در طول فعالیت ۱۲ ساله خود هرساله در ایام اربعین در شهر نجف یا کربلا موکبی بسیار عظیم برپا و از هزاران زائر امام حسین (ع) پذیرایی می‌کرد ولی امسال توفیق خدمت‌رسانی به زائران در کشور عراق فراهم نشد.

محمد ذاتی معتقد است خدمت به عشاق الحسین فقط منوط به حضور در کشور عراق نیست به این منظور موکب نور الزهرا رشت با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده در اعزام زائر و نبود امکانات کافی برای انتقال وسایل به عراق تصمیم بر این شد تا به مناطق محروم و صعب‌العبور گیلان رفته و در آن نقاط به عشاق الحسین (ع) خدمات‌رسانی کنیم.

 

اگر هدف خدمت به مردم و مؤمنین باشد، کربلا یا گیلان فرقی ندارد بچه هیئتی به وظیفه خود عمل می‌کند و این‌چنین می‌شود جوانان موکب نورالزهرا در عالی چندین تیم از ماه گذشته برخی از نقاط محروم و روستایی گیلان را شناسایی و قرار بر این شد تا در ایام اربعین به محروم‌ترین نقطه روستایی رودبار بخش عمارلو جیرنده رفته و در آن نقاط به مردم خدمات رفاهی ارائه دهیم.

وقتی صحبت از محرم و واقعه عاشورا می‌شود همان به یاد تشنگی اهل‌بیت سیدالشهدا افتاده و برای مظلومیت خاندان عصمت و طهارت خون گریه می‌کنند ولی مگر می‌شود فردی دم از امام حسین (ع9 بزند ولی هم‌وطنانش با مشکل کم‌آبی مواجه باشند؟

مسؤول موکب نورالزهرا می‌گوید وقتی وارد روستای گورد شدیم و صحنه‌ای بسیار عجیب مواجه شده و آن بی‌آبی آن روستا بود به‌طوری مردم روستای گورد تنها روزی یک ساعت آب داشته و مابقی روز را بی‌آب بودند به این منظور تصمیم گرفتیم که یک مخزن آب ۷۰ مترمکعبی با میزان هزینه ۶۰۰ میلیون تومان در این روستا احداث کنیم تا مشکل هم‌وطنان ما برطرف شود.

به گفته ذاتی جوانان موکب نورالزهرا عشق و وفا را در این روستا معنا کرده و حتی برای کندن کوه به‌منظور نصب مخزن بدون هیچ‌گونه دستگاه مکانیکی و با دست این کوه را کنده و مخزن را جاسازی کردیم.

 

آن‌طور که مسؤول موکب نورالزهرا می‌گوید توجه به فعالیت‌های فرهنگی جزو اولویت‌های اصلی موکب نورالزهرا بوده و از ۲۳ شهریور تاکنون اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی در این روستا و روستاهای اطراف انجام و حتی برای برخی دانش آموزان کلاس‌های درس برگزار شده است.

 

موکب نورالزهرا برای برپایی موکب در کربلا از انواع امکانات جوش‌کاری، بنایی و عمرانی برخوردار بوده است حال به گفته ذاتی تمامی این امکانات به روستاهای رودبار منتقل‌شده و جوانان موکب نورالزهرا به‌تمامی منازل مردم رفته و در صورت نیاز به جوش‌کاری، چوب‌کاری و برق‌کاری و سیم‌کشی، تیم‌های متخصص وارد منازل شده و تمامی اقدامات را اتخاذ می‌کنند.

با توجه به صعب‌العبور بودن روستای گورد عمارلو به شهر و مراکز درمانی، تیم‌های پزشکی موکب نورالزهرا از روز سوم مهر وارد روستا شده و پزشکان عمومی و متخصص به برخی بیماران سرکشی و تمامی اهالی روستا را غربالگری می‌کنند.

بنا بر اعلام مسؤول موکب نورالزهرا تمامی امکانات این موکب اعم از نانوایی سیار و آشپزخانه در روستای گورد عمارلو مستقل بوده و روزانه سه هزار نان توسط نانوایی سیار پخت و در روز اربعین غذا پخت و در بین تمامی مردم روستاهای اطراف پخت می‌شود.

جوانان موکب نورالزهرا نشان دادند وقتی پای عشق به اباعبدالله الحسین مطرح شود فرقی ندارد ایران باشی یا عراق فقط کافی است دلت بی‌تاب کمک به عشاق الحسین باشد آن‌وقت در میان مردم مناطق محروم رفته و به یاد مظلوم کربلا به مظلومان کمک می‌کنی تا اینگونه خود را به حسین (ع) برسانی.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول