اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

شناسایی و درمان اختلالات رشدی کودکان سرعت می‌گیرد

کودکان و شناخت زود هنگام اختلالات رشد موضوعی است که در سال جاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمرکز ویژه‌ای روی آن دارد.

شناسایی و درمان اختلالات رشدی کودکان سرعت می‌گیرد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عمده رشد مغز در دوران کودکی شکل می گیرد. دورانی حساس در زندگی. زیرا مدارهای عصبی مهارت هایی که کودک در آینده دارد نیز در این بخش است. مهارت هایی مانند کلامی، حافظه ای، فنی، شناختی و شخصیت. پس در این دوران مغز خاصیت انعطاف پذیری دارد و اگر در این دوران بتوان برای افزایش توانایی ها و مهارت های کودکان قدمی برداشت اتفاق خوبی است.

از این رو ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کودکان و اختلالات تکاملی در آنها را در سال 1400 اولویت قرار داد تا به مدد فناوری و نوآوری نیروی انسانی متخصص گام هایی در این حوزه برداشته شود.

پس در نخستین گام کارگروهی با عنوان «توانبخشی شناختی کودک» در سال جاری تشکیل شد تا مکانی برای تعامل بیشتر فعالان این حوزه با یکدیگر شود و حمایت ها برای نفوذ فناوری به ین حوزه انجام شود.

فناوران و متخصصانی از حوزه های روان پزشکی کودک، متخصصان علوم اعصاب شناختی، متخصصان روان شناسی اصفال، روان شناسان بالینی، کاردرمانگران و گفتار درمانگرانی در حوزه کودک در این کارگروه هستند. البته علاوه بر آن فناورانی از حوزه کامپیوتر، نرم افزار، آی تی هم آمده اند تا اقدامات برای رفع مشکلات این حوزه با شتاب بیشتری انجام شود.

پس مدد نیروی انسانی متخصص به کار می آید تا ابزارها و روش هایی نوآورانه به کار گرفته شود و  اختلال یا تاخیر در رشد کودکان زود هنگام تشخیص داده شود. در این صورت در آینده کودکانی با توانایی های مغزی بیشتری خواهیم داشت یا کودکانی که اختلال یا تاخیر در رشد دارند مشکلشان زود هنگام تشخیص داده می شود و درمان می شوند.

این جلوگیری در اختلال رشد را با توسعه بازی های دیجیتال و قلم کاغذی در حوزه ارتقا و توانبخشی شناختی، توسعه اپلیکیشن های آموزشی با رویکرد شناختی و توسعه و بومی سازی ابزارهای ارتقا و توانبخشی شناختی می توان شاهد بود.

در این زمینه نیز ستاد وارد عمل شده است و چالش توسعه فناوری، محصولات و خدمات شناختی ویژه کودکان با اختلالات عصب رشدی را برگزار می کند. چالشی که متخصصان در آن توانمندی خود را برای توسعه محصولات ایران ساخت به نمایش می گذارند

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول