اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کوبا: بایدن ادامه‌دهنده رویکرد زورگویانه ترامپ است

رئیس جمهور کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل، تداوم زورگویی و تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل را محکوم کرد.

کوبا: بایدن ادامه‌دهنده رویکرد زورگویانه ترامپ است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا پنجشنبه شب گفت، آمریکا در دشمنی علیه کشورش حتی در دوره شیوع ویروس کرونا از حد خود فراتر رفته و به اقدامات زورگویانه خود ادامه داده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دیاز کانل ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «به مذت بیش از شصت سال، دولت آمریکا حتی برای یک دقیقه حملات علیه کوبا را متوقف نکرده است اما در این موقعیت حیاتی و چالش برانگیز برای تمام ملت‌ها، خشونت‌طلبی [آمریکا] از حد خود فراتر رفته است».

رئیس جمهور کوبا، آمریکا را بابت حفظ تحریم‌های اقتصادی مورد انتقاد قرار داد و گفت، دولت دموکرات فعلی در واشنگتن، «اقدامات زورگویانه اتخاذ شده توسط دولت دونالد ترامپ را حفظ کرده‌اند» و از جمله آن‌ها به درج نام کوبا در لیست ادعایی کشورهای حامی تروریسم اشاره کرد.

او در ادامه گفت: «ظالمانه‌ترین و طولانی‌ترین محاصره اقتصادی، تجاری و مالی که تاکنون علیه کشوری اعمال شده است، در میانه این همه‌گیری [ویروس کرونا] تشدید شده است».

دیاز کانل گفت: «دولت آن کشور (آمریکا) کشورهای مستقل را تهدید کرده، به آن‌ها زور می‌گوید و آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد تا در برابر کشورهایی که [آمریکایی‌ها] دشمن قلمداد می‌کنند، موضع‌گیری کرده و علیه آن‌ها اقدام کنند».

رئیس جمهور کوبا با گلایه از عدم توزیع عادلانه واکسن‌های کرونا بین کشورهای فقیر و ثروتمند گفت: «آسیب‌پذیرترین‌‌ها بدون محافظت مانده‌اند و این در حالی است که ثروتمندترین ملت‌ها، طبقه مرفه و شرکت‌های چند ملیتی داروسازی به سود خود می‌افزایند».

دیاز کانل با حمایت از شرکای خود از جمله ونزوئلا، نیکاراگوئه و ایران گفت: «قابل تصور نیست که در سال 2020 مخارج نظامی در جهان به دو تریلیون دلار رسید. اگر این منابع خرج حوزه سلامت یا تولید و توزیع واکسن می‌شد، جان چه تعداد انسان می‌توانست نجات پیدا کند؟»

او درباره جنایات آمریکا و متحدانش در افغانستان و نحوه خروج آن‌ها از این کشور گفت: «افغانستان یک مورد مجزا نیست. شواهدی وجود دارد که هرکجا ایالات متحده مداخلاتی داشته، موجب افرایش بی‌ثباتی، مرگ‌ومیر، رنج و عذاب و زخم‌های پایدار شده است».

دیاز کانل افزود: «اشغال‌گری فقط خرابی به بار می‌آورد و هیچ کشوری حق ندارد خواست خود را بر ملت‌های مستقل تحمیل کند».

آمریکا از زمان انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» و «ارنستو چگوارا»، محاصره این کشور و اعمال انواع فشارهای اقتصادی و تهدید نظامی را در دستور کار قرار داده است. شهروندان کوبا بارها با حضور در خیابان‌ها، اعتراض خود را به تحریم‌های ظالمانه آمریکا نشان داده‌اند.

در اولین واکنش‌ها به سخنرانی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در غروب سه شنبه به وقت تهران، وزیر خارجه کوبا گفت که دولت آمریکا صلاحیت اخلاقی برای ارائه طرح‌های صلح در دنیا ندارد.

«برنو رودریگز» وزیر خارجه کوبا در توییتی نوشت: «دولت بایدن هیچ صلاحیت اخلاقی ندارد که در سازمان ملل متحد طرح ابتکاری را برای بسیج تلاش واقعی جامعه بین‌الملل به نفع صلح، عزت و توسعه انسانی مطرح کند.»

وی در ادامه نوشت، دولت بایدن در تلاش برای تقسیم جهان بین کسانی که تسلیم او می‌شوند و کسانی که از حق حاکمیت خود در تعیین سرنوشتشان  دفاع می‌کنند، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود. اجرای ناشایست سیاست خارجی اشتباه و خطرناک «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق توسط بایدن، به صلح و ثبات بین المللی آسیب می‌رساند  و عواقب جدی آن متوجه دولت آمریکاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول