اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اقدام جهادی بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی برای تأمین علوفه/ 1460 تن علوفه وارد شد

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بسیج سازندگی با همکاری صندوق های قرض‌الحسنه مردمی بسیج اقدام به تأمین علوفه دام‌های استان کرد، گفت: خوشبختانه توانستیم 1400 تن کاه گندم و 60 تن یونجه با کمک مالی مردم وارد استان کنیم.

اقدام جهادی بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی برای تأمین علوفه/ 1460 تن علوفه وارد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بهار امسال و زمستان سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی، شرایط سختی را برای دامداران استان به وجود آورد و تأمین علوفه به سختی انجام شد.

بسیاری از دامدارن به جهت جلوگیری از تلف شدن دام، دام‌ها را با قیمت‌های پایین به فروش رسانده یا روانه کشتارگاه کردند.

در روزهایی که دامداران نگران تلف شدن دام‌ها بودند و علی‌رغم میل باطنی دام‌ها را به فروش رسانده یا به کشتارگاه رساندند، توانایی تأمین علوفه با قیمت زیاد و حمل و نقل را نداشتند، بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی مثل همیشه پیش قدم شد و به فکر تأمین علوفه با قیمت مناسب افتاد.

اقدام بسیج سازندگی برای تأمین علوفه با قیمت مناسب و کاهش چشمگیر هزینه حمل و نقل با همکاری صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج باعث خوشحالی دامداران استان شد و در بدترین روزهای برای این قشر بهترین اقدام جهادی و بسیجی صورت گرفت.

«مهدی هنری» مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود علوفه و نهاده‌های دامی در خراسان‌جنوبی جلساتی طی تیرماه در راستای تأمین علوفه از سایر استان‌ها برگزار شد.

وی افزود: برای تأمین علوفه مورد نیاز دام استان، طرحی را با همکاری صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی که با تسهیل‌گری مجموعه بسیج و مسئولان بسیج سازندگی شهرستان‌ها ایجاد شده را اجرا کردیم.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان داشت: برای این اقدام طرح به صورت پایلوت در شهرستان بشرویه اجرایی شد ضمن این‌که این طرح در شهرستان‌های دیگر اجرا شده است. 

هنری عنوان کرد: افرادی که نیاز به علوفه برای دام داشتند در قالب طرح ثبت‌نام کرده و هزینه‌هایی که مورد نیاز تأمین علوفه بود توسط مردم از طریق صندوق قرض‌الحسنه جمع‌آوری شد.

وی اظهار داشت: با توجه به ارتباطی که با استان‌های مبدأ برای تأمین علوفه به ویژه کاه گندم برقرار کردیم، برای خرید علوفه از استان‌های خوزستان،کرمانشاه و استان‌های غربی کشور برنامه‌ریزی شد و علوفه مورد نیاز استان تأمین شد‌. 

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی انتقال علوفه به استان مسئله حمل نقل به دلیل بُعد مسافت بود، گفت: طبق جلساتی که در شهرستان‌ها با کامیون‌داران برگزار کردیم مقرر شد رانندگان با مبلغ کم علوفه را به استان منتقل کنند.

هنری اضافه کرد: خوشبختانه توانستیم ۱۴۰۰ تن کاه گندم و ۶۰ تن یونجه با کمک مالی مردم وارد استان کنیم.

وی گفت: با توجه به همکاری کامیون‌داران استان جهت انتقال علوفه به استان توانستیم با مبلغی کمتری جهت پرداخت هزینه کرایه بار، علوفه را وارد استان کرده و علوفه با اختلاف قیمت از بازار آزاد به دست دامدار برسد.

هنری افزود: کاه و یونجه وارد شده به استان هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تومان به دامداران داده شده که مجموعا ارزش ریالی این میزان علوفه ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در مورد مشکلات و موانع برای تأمین علوفه مورد نیاز، گفت: عدم وجود نقدینگی برای تأمین کاه و علوفه، قیمت تمام شده بالای کاه و علوفه به دلیل افزایش قیمت کرایه حمل، بارگیری و حضور دلالان در بازار، ورود شورای تأمین استان و سخت‌گیری در صدور مجوز خروج کاه و عدم عملکرد به موقع متولیان تأمین علوفه از جمله مشکلات پیش روی دامداران استان است و با این اقدام بیش از ۹۰۰ میلیون تومان مابه‌التفاوتی مبلغ با بازار آزاد وجود داشت.

«محمدابراهیم ابراهیمی» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس درخصوص مشکلات تأمین نهاده و خروج دام مولد از استان، گفت: مشکل تأمین نهاده‌های دامی قصه پرغصه‌ای بود که امسال با توجه به کمبود بارندگی‌ها و تشدید خشکسالی گریبان‌گیر دامداران شد.

وی افزود: خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی طی سال گذشته و بهار امسال باعث شد مراتع خشک و قیمت علوفه خشبی افزایش داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأمین نهاده‌های یارانه‌دار مورد توجه دولت قرار داشته و دارد، اظهار داشت: تا اسفند سال گذشته ۹ هزار تن علوفه برای استان جذب شده بود که این میزان تا ماه گذشته به ۲۰ هزار تن سهمیه در ماه رسیده است. 

ابراهیمی درباره خروج دام مولد از استان، گفت: حفظ ترکیب گله بسیار مهم است لذا به طور معمول دامی که بیش از ۵ سال سن دارد باید از گله حذف و بره و بزغاله‌های تازه متولد جایگزین شود.

وی به افزایش جمعیت دامی استان در ۲ سال گذشته اشاره و تصریح کرد: برای خرید دام نظارت انجام شده تا دام مولد خریداری و حذف نشود و در صورت مشاهده نیز کشتار نمی‌شود.

«مهدی روشن» مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی نیز از خرید ۱۲ هزار رأس دام مازاد عشایر استان طی دو ماه گذشته خبر داد و افزود: براساس دستورالعمل صادر شده دام مازاد عشایر استان به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود نهاده خریداری شده و اغلب به استان یزد ارسال می‌شود.

وی بیان داشت: در بحث خرید دام درصدی از وجه به عشایر پرداخت شده و مابقی در حال طی کردن روند اداری است. 

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی مطرح کرد: به ازای هر کیلو دام زنده خریداری شده ۳ کیلوگرم جو با قیمت دولتی از طریق ثبتنام در سامانه بازارگاه به دامداران داده می‌شود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول