اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تداوم تلاش پسا ترامپی کنگره آمریکا برای کاهش اختیارات رئیس جمهور

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را معرفی کرده‌اند که با توجه به عملکرد رئیس جمهور قبلی این کشور، اختیارات ساکن کاخ سفید را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

تداوم تلاش پسا ترامپی کنگره آمریکا برای کاهش اختیارات رئیس جمهور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه لایحه جدیدی در زمینه کاهش بیش از پیش اختیارات رئیس جمهور این کشور ارائه کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، رهبران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند، این لایحه که «قانون محافظت از دموکراسی ما» نام دارد، تعادل میان دو بخش قانون‌گذاری و اجرایی دولت را تحت آنچه در قانون اساسی آمریکا درج شده است، احیا خواهد کرد.

این لایحه، در صورت تصویب در کنگره آمریکا، محدودیت بیشتری برای استفاده رئیس جمهور از عفو افراد را موجب شده و رئیس دولت را از عفو خودش منع می‌کند.

رویترز نوشت، علاوه بر این، لایحه ارائه شده، اقدامات علیه مداخله خارجی در رویه‌های انتخاباتی آمریکا را شامل شده و فعالیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی غیرقانونی توسط مقامات کاخ سفید را منع خواهد کرد.

این لایحه همچنین به اجرا گذشتن حکم احضاریه برای مقامات ارشد دولت، محافظت از بازرسان کل و ناظران و تقویت نظارت بر اعلام وضعیت اضطراری در آمریکا را تقویت خواهد کرد.

ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود شماری از بازرسان کل و ناظرانی که با فساد در نهادهای دولتی مبارزه می‌کردند، برکنار کرد. او برای مقابله با کنترل کنگره با مخارج دولت، در مرزهای جنوبی آمریکا وضعیت اضطراری اعلام کرد و بخشی بودجه نظامی این کشور را برای ساخت دیوار مرزی مکزیک منحرف کرد.

علاوه بر این، رئیس جمهور سابق آمریکا در روزهای پایانی حضور در کاخ سفید، عده قابل توجهی از نزدیکان و اطرافیان خود را که محکومیت دریافت کرده بودند، مورد عفو قرار داد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی خبری، درباره این لایحه جدید گفت: «باید این را تصویب کنیم تا هیچ رئیس جمهوری از هر حزبی نتواند فرض کند این قدرت را دارد تا قدرت دیگر شاخه‌های دولت را غصب کند».

«آدام شیف» عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت، دولت «جو بایدن» از جزئیات این لایحه که احتمالاً پاییز امسال به رأی گذاشته می‌شود، مطلع شده‌اند.

با توجه به اینکه دموکرات‌ها در کنگره آمریکا از اکثریت شکننده‌ی برخوردار هستند، ممکن است این لایحه برای تصویب با مشکلاتی مواجه شود. جمهوری‌خواهان کنگره که اغلب حامی ترامپ هستند، دوبار از محاکمه او در جلسات استیضاح جلوگیری کرده‌اند.

ترامپ از زمان شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بارها درخصوص شرکت در انتخابات بعدی ابراز امیدواری کرده اما درخصوص این اقدام، اظهار نظری قطعی نداشته است.

علاوه بر این، مرداد ماه امسال برای نخستین بار طی ۵۰ سال گذشته، کمیته روابط خارجی مجلس سنا با لغو ۲ قانونی که به رئیس‌جمهور آمریکا اختیار آغاز جنگ بدون مشورت با کنگره را می‌دهد موافقت کرد.

حدود دو ماه قبل پیش، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا دو طرح را به تصویب رساندند که خواستار لغو برخی امتیازات جنگی قدیمی رئیس‌جمهوری ایالات متحده است. یکی از آن دو طرح که در جلسه مورخ نهم تیرماه در مجلس نمایندگان به تصویب رسید خواستار لغو پاره‌ای اختیارات نظامی است که به موجب مصوبه‌ای در سال ۱۹۹۱ به رئیس‌جمهور اعطا شده بود.

این مصوبه که «قطعنامه مشترک برای صدور مجوز استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده متعاقب قطعنامه ۶۷۸ شورای امنیت سازمان ملل» نام گرفته بود ۱۴ ژانویه ۱۹۹۱ و در پی حمله رژیم صدام به کویت به تصویب کنگره آمریکا رسید و به رئیس‌جمهور اختیار می‌داد بدون مشورت با کنگره نظامیان کشورش را به جنگ خلیج فارس اعزام کند.

طرح دومی که به تصویب اعضای مجلس نمایندگان رسید خواستار لغو قطعنامه کمتر شناخته شده دیگری است که در سال ۱۹۵۷ به تصویب رسید. این مصوبه کنگره خواستار اعطای پاره‌ای اختیارات به رئیس‌جمهور برای اقدام نظامی در منطقه غرب آسیا جهت محافظت از آمریکا در برابر آنچه «ستیزه‌جویی مسلحانه از سوی هر کشور تحت کنترل کمونیسم بین‌المللی» خوانده می‌شد بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول