اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

لیگ یک روی خط استارت؛ از بودجه‌ای به اندازه قیمت یک خودرو تا تیم‌هایی با نام‌های جدید

مراسم قرعه کشی لیگ دسته اول فوتبال روز سه‌شنبه 6 مهر برگزار می‌شود و این رقابت‌ها از 19 مهر در حالی آغاز خواهد شد که برخی تیم‌ها هنوز سرمربی خود را هم نشناخته‌اند.

لیگ یک روی خط استارت؛  از بودجه‌ای به اندازه قیمت یک خودرو تا تیم‌هایی با نام‌های جدید

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم‌های حاضر در لیگ دسته اول فوتبال روی خط استارت قرار گرفته‌اند و مسابقات لیگ یک 8 روز زودتر از لیگ برتر در  19 مهرماه آغاز خواهد شد. با این حال 18 تیم حاضر در این رقابت‌ها شرایط کاملا متفاوتی دارند. برخی تیم‌ها خود را برای حضور قدرتمندانه در مسابقات آماده می‌کنند و برخی دیگر حتی سرمربی‌شان هم مشخص نیست و برخی دیگر ممکن است حتی نام تیم و مالک آن تغییر کند! به همین دلیل شرایط تیم‌های لیگ دسته اولی را براساس رتبه‌ای که فصل گذشته در جدول لیگ به دست آوردند مورد بررسی قرار داده‌ایم.

* بادران تهران؛ فروخته شد به قزوین

بادران فصل گذشته به همراه تیم‌های فجرسپاسی و هوادار 60 امتیازی شد اما به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به این دو تیم از صعود بازماند. اکنون وضعیت آنها برای شرکت در رقابت‌های فصل آینده مبهم است. اگرچه مدیرعامل این باشگاه تهرانی گفته که فصل آینده در لیگ یک تیمداری می‌کند اما از سویی دیگر تیمی به نام شمس آذر  در قزوین مشغول تمرین و جذب بازیکن است. مدیران این تیم تازه تاسیس لیگ یکی مدعی هستند که امتیاز تیم بادران را خریداری کرده اند و فصل آینده در لیگ یک حضور خواهند داشت! 

هرچند هنوز برگه‌ای رسمی برای خرید و فروش امتیاز بادران به شمس آذر  به سازمان لیگ نرسیده است! اگرچه پژواک کرم‌پور سرمربی شمس آذر هنوز وارد رقابت‌های لیگ یک نشده علیه باشگاه‌هایی مثل مس کرمان موضع‌گرفته و گفته چرا باشگاهی مثل مس کرمان پیشنهاد بیش از یک میلیاردی به بازیکنان می‌دهد! در حال حاضر آنچه مسلم است اینکه بادران در لیگ یک روی کاغذ در تهران  حضور دارد اما در زمین چمنی در قزوین تیم شمس آذر مشغول تمرین است! 

* مس کرمان؛ مدعی همیشگی صعود

شرکت مس استان کرمان چند تیم در لیگ برتر و لیگ یک دارد، تیم‌های مس کرمان و مس شهربابک در لیگ دسته اول این فصل حضور دارند. مس کرمان تیمی با سابقه در فوتبال کشور است که در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور داشته است،  تیمی که فصل گذشته تا هفته‌های پایانی صدرنشین بود و از مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر محسوب می‌شد ولی یکباره در سراشیبی نزول قرار گرفت و از صعود بازماند.

فرزاد حسین‌خانی کاپیتان اسبق مس کرمان اکنون به عنوان سرمربی در این تیم مشغول فعالیت است و حالا می‌خواهد در عرصه مربیگری بخت خود را بیازماید. مس کرمان یکی از تیم‌های متمول و پرامکانات این فصل لیگ یک خواهد بود و اگر اسیر حواشی نشود شاید به لیگ برتر صعود کند. این تیم در حال حاضر در نقل و انتقالات یکی از تیم‌های فعال است.

* شاهین شهرداری بوشهر؛ یک دنیا شایعه و بودجه‌ای به اندازه قیمت یک خودرو لوکس 

 

شاهین شهرداری بوشهر فصل گذشته با فراز کمالوند استارت زد اما فصل را با داود مهابادی به پایان رساند و در نهایت هم نتوانست بار دیگر مزه حضور در لیگ برتر را بچشد. در دوران تعطیلی مسابقات اخبار ناامید کننده‌ای از شاهین به گوش هوادارانش رسید. خبرهایی از این دست که شهرداری بوشهر دیگر قصد تیمداری ندارد. حتی شایعه شد که مالک سابق برق شیراز قصد خرید امتیاز این تیم را دارد و ستار زارع ملی پوش اسبق فوتبال ایران نیز سرمربی آن خواهد بود. خبری که از سوی رئیس شورای شهر بوشهر تایید نشد.

در نهایت هم یکی از اعضای شورای شهر بوشهر به نام  عبدالخالق برزگرزاده اعلام کرد: با در نظر گرفتن مبلغ ۷ میلیارد تومان تیم شاهین شهرداری بوشهر در رقابت‌های لیگ دسته یک باشگاههای کشور حضور خواهد داشت! اگر شاهین بوشهر واقعا بخواهد با 7 میلیارد تومان در لیگ یک شرکت کند این تیم شرایط سخت مالی را در فصل آینده تجربه خواهد کرد زیرا بودجه این باشگاه به اندازه قیمت یک خودرو لوکس برخی از سرمربیان تیم‌های لیگ برتری است. با این حال هواداران پرشمار این تیم قطعا باعث خواهند شد که وضعیت این تیم زودتر سامان بگیرد البته بعید است در فصل آینده شاهین یکی از مدعیان باشد زیرا تیمی که هنوز سرمربی آن مشخص نیست بعید است بتواند در قواره یک مدعی وارد مسابقات شود.

* استقلال خوزستان؛ کار دشوار استقلال 

استقلال خوزستان دوران آماده‌سازی پرحاشیه‌ای داشت، هر روز اخبار ضد و نقیضی از این تیم بیرون می‌آمد اما در نهایت هم امیر خلیفه اصل سرمربی فصل قبل از تیم جدا شد و سهراب بختیاری زاده هدایت آبی‌پوشان اهوازی را برعهده گرفت. هرچند شرایط این تیم برای فصل آینده خیلی مطلوب به نظر نمی‌رسد. تیمی که کمتر از یک ماه مانده به شروع لیگ تازه سرمربی خود را انتخاب می‌کند کار سختی برای کسب نتایج درخشان در فصل آینده خواهد داشت. البته استقلال خوزستان هم هواداران مشتاق فراوانی در اهواز دارد.

*خیبر خرم آباد؛ در قواره یک مدعی

خیبر خرم آباد فصل آینده هم با محسن عاشوری در مسابقات حاضر خواهد شد. مربی کاربلدی که سعی می‌کند از حواشی و بحث‌های هواداری قرمز و آبی به شدت دوری کند. عاشوری از روند آماده‌سازی تیمش ابراز رضایت کرده است. خیبر در این روزهای تعطیلی مسابقات ضمن برگزاری اردوی داخلی چند بازی تدارکاتی هم در دستور کار خود داشت تا به شرایط مطلوب برسد. خیبر اکنون از سوی یک مالک خصوصی اداره می‌شود و عاشوری سرمربی تیم هم اعلام کرده تمرینات تیم در زمان مناسبی آغاز شد و قرارداد 9 بازیکن بزرگسال و سه بازیکن زیر 25 سال تمدید شده و 7 بازیکن از تیم امید در تمرینات شرکت کردند.به نظر می رسد خیبر فصل آینده در قواره یک مدعی حاضر خواهد شد. 

*خوشه طلایی ساوه؛ بلاتکلیف

مسئولان خوشه طلایی ساوه خواهان واگذاری امتیاز تیم بودند و حتی می‌خواستند این باشگاه را به استان همدان منتقل کنند اما وقتی مسئولان ورزش استان مرکزی فهمیدند که این انتقال ممکن است به صورت جدی انجام شود تصمیم به کمک و ادامه تیمداری گرفتند. با این حال هنوز خوشه طلایی ساوه تا لحظه نوشتن این گزارش سرمربی خود را انتخاب نکرده است. به نظر می‌رسد اگر خوشه طلایی در لیگ با این اسم حاضر شود فقط برای رفع تکلیف است!

* آرمان گهر سیرجان؛ به دور از حاشیه 

آرمان گهر سیرجان تیمی است که فصل آینده هم در لیگ یک حضور دارد و قاسم شهبا سرمربی فصل گذشته هدایتش را برعهده خواهد داشت. آرمان گهر در عرصه نقل و انتقالات هم یکی از باشگاه‌های فعال بوده و سعی کرده بی‌حاشیه تمرینات آماده‌سازی خود را انجام بدهد بنابراین ممکن است تیم دوم سیرجان در این فصل به دنبال یکی از مدعیان باشد. آرمان گهر به دور از حاشیه و جنجال خود را برای فصل آینده آماده می‌کند.

   * پارس جنوبی جم؛ دور از روزهای طلایی

 ایمان رزاقی راد سرمربی جدید پارس جنوبی تلاش کرده در فضایی آرام تمرینات تیمش را برگزار کند. بازیکنان این تیم بعد از واکسیناسیون کامل علیه کرونا اردویی هم در بروجن برپا کردند. پارس جنوبی با روزهای ایده‌آلش فاصله دارد. تیمی که تجربه حضور در لیگ برتر را هم دارد اکنون برای بازگشت به روزهای طلایی تلاش می‌کند. پارس جنوبی تقریبا تیمش کامل است و در نقل و انتقالات هم  بازیکنانی که نیاز داشتند را جذب کرده اند.

* ملوان بندر انزلی؛ بازگشت قوی سپید خزر به اوج؟

ملوان یکی از باثبات‌ترین تیم‌های این فصل لیگ دسته اول است. مازیار زارع سرمربی و پژمان نوری مدیرعامل فصل گذشته در سمت خود به کارشان ادامه دادند. این باشگاه در ساده‌ترین و شیک‌ترین حالت ممکن قرارداد بازیکنان جدید را به ثبت رساند به طوریکه برخی باشگاه‌های لیگ برتری تلاش کردند از این حرکت ساده ملوان در عکس گرفتن و تمدید قراردادها الگوبرداری کنند. ملوان با توجه به هواداران پرشمار و پرشوری که دارد قطعا فصل آینده یکی از مدعیان خواهد بود بخصوص اگر مجوز حضور هواداران در ورزشگاه‌ها صادر شود. ملوان فصل گذشته برخلاف انتظارها نتایج خوبی نگرفت و هواداران این تیم ریشه‌دار منتظر بازگشت قوی سپید خزر به روزهای اوج در فصل آینده هستند. 

* رایکا بابل؛ شگفتی ساز با پیروز؟

رایکا بابل فصل گذشته در خطر سقوط قرار داشت و پیروز قربانی سرمربی با انگیزه این تیم توانست تیم را در لیگ یک حفظ کند با این حال در زمان تعطیلی مسابقات مدام صحبت از فروش و واگذاری امتیاز رایکا بود ولی در نهایت این اتفاق رخ نداد و رایکا فصل آینده نیز در لیگ یک حضور خواهد داشت. پیروز قربانی همچنان سرمربی این تیم باقی خواهد ماند. رایکا با قربانی می‌تواند یکی از شگفتی‌های فصل آینده باشد به شرطی که تیم از نظر مالی و امکاناتی مشکلات زیادی نداشته باشد. مدیرعامل این باشگاه نیز عادل عالیشان است یکی از مدیران باسابقه در ورزش استان که سابقه حضور در پست‌های مختلف مدیریتی در اداره کل ورزش و جوانان استان را داشته است.

*استقلال ملاثانی؛ حضور با نام جدید در شهر جدید؟

استقلال ملاثانی تیمی که سعی کرد با نیروهای بومی و با انگیزه، خودی در لیگ یک نشان بدهد در نهایت موفق شد در لیگ دسته اول بماند و سقوط نکند. با این حال وضعیت مالکیتی این باشگاه بغرنج و پیچیده شد. فردی که ادعای مالکیت این باشگاه را دارد از دادگاه خارج از فوتبال حکم گرفته که او مالک قانونی باشگاه است. این فرد می‌خواهد نام استقلال ملاثانی را هم تغییر بدهد و آن را آبی‌پوشان خوزستان بگذارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد استقلال ملاثانی شاید با نام جدید و در شهر جدید لیگ را شروع کند.

*قشقایی شیراز؛ تیم دوم شهر

تیم قشقایی شیراز هم بالاخره سرمربی خود را شناخت. مهرداد خادمی به عنوان سرمربی هدایت این تیم را برعهده گرفت. خادمی از مربیان با سابقه فوتبال در لیگ‌های دسته اول و دوم کشور محسوب می شود و سابقه مربیگری در تیم‌هایی مثل خیبر خرم آباد، پگاه گیلان و علم و ادب تبریز را دارد. قشقایی فصل گذشته از گزینه‌های سقوط به لیگ دسته دوم بود اما در نهایت موفق شد در لیگ یک بماند. باید دید فصل آینده قشقایی با چه شرایطی وارد مسابقات خواهد شد. به هر حال شیراز فصل گذشته تیم فجرسپاسی را به لیگ برتر فرستاد اما بعید است تیم دوم این شهر فصل آینده شانس زیادی برای صعود  به لیگ برتر داشته باشد.

*شهرداری آستارا؛ حضور در لیگ برتر با برنامه 3 ساله؟

فرشاد پیوس سرمربی جدید شهرداری آستارا شده است. این تیم یکی از اولین تیم‌هایی بود که سرمربی خود را انتخاب کرد و تمریناتش هم آغاز شد. پیوس حتی اردویی تدارکاتی برای شهرداری آستارا در تهران برگزار کرد. سرمربی پرسپولیسی آستارا از برنامه‌ای سه ساله صحبت می‌کند و معتقد است که در سال اول باید در جدول لیگ خود را نشان بدهند، سال دوم در رده‌های بالای جدول قرار بگیرند و در سال سوم به لیگ برتر صعود کنند. به نظر می‌رسد شهرداری آستارا فصل آینده یکی از حریفان سرسخت برای سایر تیم‌ها باشد.

مس شهربابک؛ قهرمان لیگ دو

مس شهربابک به عنوان قهرمان لیگ دسته دوم به لیگ یک صعود کرده و یکی دیگر از تیم‌های فوتبال شرکت مس محسوب می‌شود. مس شهربابک ظاهرا یکی از باشگاه‌هایی است که امکانات مالی و سخت افزاری مناسبی دارد. این تیم بعد از قهرمانی در لیگ دسته دوم و صعود به لیگ یک میزبان رئیس و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود و مدیران ارشد فوتبال از ورزشگاه شهید سلیمانی شهر بابک بازدید کردند. با این حال فریبرز محمودزاده مسئول لیگ یک اعلام کرده به دلیل اینکه در فاصله 100 کیلومتری شهرستان شهربابک هتلی وجود ندارد مس شهربابک مشکل میزبانی از رقبای خود را در لیگ یک دارد. وحید رضایی سرمربی تیم مس شهربابک قراردادی سه ساله با این باشگاه دارد و اکنون تیمش را برای حضور آبرومندانه در لیگ دسته یک آماده می‌کند.

شهرداری همدان؛ پایان طلسم ناکامی در لیگ دو

شهرداری همدان سومین تیم شهرداریها در لیگ دسته اول  و  نایب قهرمان و دومین تیم صعود کرده به لیگ دسته اول است. شهرداری و شورای شهر همدان به شدت از حضور در لیگ یک استقبال و اعلام کردند: همانطوریکه با کمترین هزینه به لیگ دسته اول صعود کردیم در لیگ یک هم حضوری مقتدرانه خواهیم داشت. شهرداری همدان قرار است از 80 درصد از نیروهای بومی خود در تیم استفاده کند. به نظر می‌رسد شهرداری همدان یکی از تیم‌های پر امکانات فصل آینده لیگ یک خواهد بود. رضا طلایی سرمربی بومی شهرداری همدان توانست به 5 سال حضور ناموفق همدانی‌های در لیگ دسته دوم پایان بدهد و تیم این شهر به لیگ یک صعود کرد.

ویستاتوربین تهران؛ صعود بدون برد

ویستا توربین شاید آماده‌ترین تیم لیگ یک فصل آینده در شروع مسابقات باشد تیمی که برای حضور در پلی آف مجبور شد مدت زیادی فقط تمرین کند تا تکلیف پرونده تبانی گروه دیگر در لیگ دسته دوم مشخص شود. در نهایت هم با رای ارکان قضایی فدراسیون فوتبال تیم شهید قندی یزد از گردونه رقابت کنار رفت و شهرداری ماهشهر حریف ویستاتوربین شد. ویستا در پلی آف بدون برد توانست به لیگ یک صعود کند. ویستا با سرمربیگری میلا بلادی در بازی رفت پلی آف در تهران به نتیجه مساوی یک بریک رسید و در بازی برگشت در ماهشهر با نتیجه مساوی 2 بر 2 به لیگ یک صعود کرد. ویستا آخرین تیم صعود کرده به لیگ دسته اول بود. 

انتهای پیام/

 

 

 

 

        

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول