اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

از آزادی تردد در شهرهای آبی و زرد تا دوبرابر شدن جرایم کرونایی/ دیگر از جریمه بازگشت خبری نیست!

آخرین وضعیت تردد درجاده‌ها و انجام سفرهای بین شهری، اجرای محدودیت تردد شبانه، اعتراض به پیامک‌های اشتباهی جریمه و افزایش مبلغ جرایم کرونایی در صورت عدم پرداخت از جمله مواردی است که جانشین پلیس راهور ناجا،آنها را تشریح کرد.

از آزادی تردد در شهرهای آبی و زرد تا دوبرابر شدن جرایم کرونایی/ دیگر از جریمه بازگشت خبری نیست!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس- مریم عرب انصاری: با شیوع ویروس کرونا و ادامه‌دار بودن آن در کشور هنوز هم محدودیت‌های تردد در استان‌ها و شهرها در حال اجراست؛ محدودیت‌هایی که با توجه به رنگ‌بندی‌های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شده و به مرحله اجرا گذاشته می شود و هر بار با توجه به شدت یا حدت گسترش ویروس کرونا چگونگی اجرای آن متفاوت بوده تا جایی که در برخی پیک‌های کرونایی بر شدت محدودیت افزوده شده و حتی منع سفر را به دنبال داشته است.

البته این روزها با افزایش روند‌ واکسیناسیون در کشور و سرعت قابل توجه آن، وضعیت کرونایی کشور رو به بهبودی بوده و در همه استان‌های کشور شاهد روند نزولی بیماری کرونا هستیم چراکه در حال حاضر بیش از 41 میلیون نفر از مردم کشور دز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 بر اساس آخرین رنگ بندی اعلامی وزارت بهداشت در قالب نرم افزار ماسک، اکنون ۵۷ شهرستان قرمز، ۲۳۸ شهرستان نارنجی، ۱۳۶ شهرستان زرد و ۱۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

براساس اطلاعیه اپلیکیشن ماسک، بناب، تبریز، مراغه، مرند، ملکان و میانه در آذربایجان شرقی، ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، چالدران، چایپاره، خوی، سردشت، سلماس، شاهین دژ، شوط، ماکو، مهاباد، میاندوآب و نقده در آذربایجان غربی، قدس در تهران،بردسکن، خلیل آباد و درگز در خراسان رضوی، بندر ماهشهر، شوش، شوشتر و هندیجان در خوزستان، زنجان در زنجان، جهرم و ممسنی فارس، بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و مریوان در کردستان، اسلام آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین در کرمانشاه، ساوه در مرکزی، بهار، رزن، کبودرآهنگ، نهاوند و همدان در همدان، شهرستان‌هایی هستند که هنوز در وضعیت قرمز قرار دارند.

برای آگاهی از آخرین وضعیت تردد در جاده‌ها و سفرهای بین شهری، تردد شبانه، پیامک‌های اشتباهی جریمه و چگونگی اعتراض به آنها ، میزان ریالی جرایم کرونایی و مدت زمان پرداخت آنها و ... با «سردار سید تیمور حسینی» جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به گفت‌وگو نشستیم.

*  محدودیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی ادامه دارد

**‌ سردار حسینی؛ در حال حاضر وضعیت تردد در جاده‌های کشور از چه قرار است؛ به طور واضح بفرمایید که تردد به کدام دسته از شهرها آزاد بوده و ممنوعیت سفر در کدام جاده‌ها اعمال می‌شود؟

با توجه به تازه‌ترین وضعیت کرونایی کشور که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده، ۵۷ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی،۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارد.

بر اساس مصوبات ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا به پلیس راه و راهور، ماموران گشتی پلیس راهور ناجا موظف هستند با توجه به وضعیت کرونایی حاصل در هر شهر نسبت به ایجاد محدودیت و اعمال قانون اقدام کنند؛ بر اساس مصوبات ابلاغی، خروج خودرو با پلاک‌ بومی از شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بوده و همچنین ورود پلاک‌های غیربومی به این دسته از شهرها نیز دارای محدودیت بوده و جریمه برایشان لحاظ می‌شود.

*  جریمه‌های کرونایی همچنان اعمال می‌شود

بر همین اساس تردد در شهرهای قرمز جریمه یک میلیون تومانی و در شهرهای نارنجی جریمه 500 هزار تومان به دنبال دارد که این جرائم را هم ماموران گشتی پلیس راه و راهور ناجا و هم دوربین‌های هوشمند جاده‌ای ثبت و اعمال قانون می‌کنند.

* تردد در شهرهای زرد و آبی آزاد است

** تردد در شهرهای زرد و آبی چگونه است؟

شهرهایی که در شرایط کرونایی زرد و آبی قرار دارند مشمول محدودیت‌های تردد نبوده و به جز ممنوعیت تردد شبانه، تردد در آنها بدون محدودیت در جریان است.

* دیگر از جریمه بازگشت به شهر قرمز و نارنجی خبری نیست

**‌ وضعیت بازگشت خودرویی با پلاک بومی از شهر خود خارج شده، چگونه است، آیا در بازگشت و هنگام ورود به شهر بومی خود اگر در شرایط قرمز یا نارنجی کرونایی باشد بازهم جریمه برایش ثبت می‌شود؟

خیر؛ مدتی پیش با توجه به شرایط ویژه کرونایی و خیز جهشی ویروس و افزایش تعداد مبتلایان بر اساس مصوبات ابلاغی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد از شهرهای قرمز و نارنجی تشدید شد و بر همان اساس خروج خودروی بومی از شهر قرمز و یا نارنجی محل سکونت باعث اعمال قانون شده و  در مرحله بعد هم هنگام ورود همان خودرو به شهر بومی مستوجب یک جریمه دیگر تردد غیرمجاز می‌شد یعنی خودرو با پلاک بومی شهر قرمز برای خروج  از و ورود به شهرخود دو جریمه یک میلیون تومانی می‌شد.

اما در حال حاضر با توجه به گذشتن از پیک و شرایط ویژه کرونایی فقط خروج خودروی بومی از شهر قرمز و نارنجی مستوجب جریمه بوده و برای بازگشت آنها به شهر خود جریمه‌ای منظور نمی‌شود؛ به طور مثال اگر خودرویی با پلاک تهران از تهران خارج شود با توجه به شرایط نارنجی، جریمه 500 هزار تومانی برایش لحاظ می‌شود اما با بازگشت دوباره به تهران جریمه‌ای برایش ثبت نمی‌شود.

* برای سفر مجوز بگیرید

**‌ در حال حاضر چگونه می‌توان در جاده‌ها تردد کرد؛ آیا مجوزهای صادرشده از سوی فرمانداری پذیرفته می‌شود؟

بله؛ باید گفت افرادی که برای انجام کارهای اداری، درمانی و... نیاز به تردد در جاده‌ها داشته و شهر محل سکونت خود در شرایط قرمز یا نارنجی و شهر مقصد نیز در چنین شرایط کرونایی است، برای جلوگیری از جریمه شدن توسط ماموران پلیس راهور یا دوربین‌های هوشمند باید نسبت به اخذ مجوز تردد از سوی فرمانداری اقدام کنند.

در این صورت می‌توانند در بازه زمانی که در مجوز صادرشده برایشان تعیین شده است در جاده‌ و مسیر تردد کرده و به شهر موردنظر رفته و بازگردند.

* اگر با مجوز تردد جریمه شدید به واحد‌های رسیدگی مراجعه کنید

** برخی از هموطنان با ارسال مدارکی اعلام کرده‌اند که با داشتن مجوز فرمانداری باز هم از سوی دوربین‌ها اعمال قانون شده و جریمه یک میلیون تومانی یا 500 هزار تومانی تردد به شهر قرمز یا نارنجی برایشان ثبت شده است. تکلیف این دسته از رانندگان چیست؟

این دسته از افراد باید با در دست داشتن مجوز و مدارک خودرو به واحدهای رسیدگی در پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده تا بعد از بررسی نسبت به پاک شدن جریمه اعمال‌شده، اقدام شود.

* بازهم جریان پیامک‌های اشتباهی جریمه؛ چه باید کرد؟

**‌ سردارحسینی؛ جریان جریمه‌های اشتباهی چیست؛ برخی از هموطنان از   دریافت پیامک‌های جریمه‌ای می گویند  که در قبال برخی تخلفات رانندگی از جمله تردد غیرمجاز برای پلاک خودروهای‌شان ثبت شده است؛ در حالی که در آن زمان و مکان حضور نداشته اند؛ این افراد برای پیگیری شکایت خود چه باید انجام دهند؟

ابتدا باید بگویم که  پلیس راهور همه تلاش خود را می‌کند که فردی به ناحق و ناروا جریمه نشود اما اگر برای فردی پیامکی مبنی بر جریمه آمد که در آن محل و زمان حضور نداشته باشد می‌تواند به واحدهای رسیدگی کننده در مناطق پلیس راهور و یا سایر ادارات پلیس راهور استان ها مراجعه کند.

* جریمه اشتباهی حذف می‌شود ؛ حتی اگر دوربینی باشد

** آیا اگر جرایم توسط دوربین هم ثبت شده باشد امکان بازبینی و پاک شدن جریمه اشتباهی وجود دارد؟

بله؛ هر نوع جریمه‌ای که اشتباه ثبت شده باشد حتی اگر توسط دوربینی ثبت و ذخیره شده باشد بعد از بررسی توسط کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی و احراز اشتباه، پاک خواهد شد.

* پیامک جریمه با شماره قبض و شناسه پرداخت، جریمه قطعی است

** کدام دسته از پیامک های دریافتی از جانب پلیس به منزله جریمه قطعی است؟

باید بگویم افراد پس از دریافت پیامک‌هایی که دارای عبارت «در حال بررسی است» دستپاچه و نگران نشوند؛‌ چنین پیامکی که شماره خودرو در آن درج شده اما لفظ در حال بررسی را دارد نشان از این مطلب است که خود کارشناسان پلیس راهور مشغول بررسی مشخصات خودرو و تخلف انجام شده هستند؛ پس اگر در مکان یا زمان درج شده نبودند، کمی صبر کنند.

 در ادامه اگر پیامکی به مالک خودرو واصل شد که دارای شماره قبض و شناسه پرداخت بود، آن پیامک از قطعیت جریمه خبر می‌دهد، در آن صورت اگر در مکان یا زمان قید شده نبودند، باید با همراه داشتن مدارک خودرو به واحدهای رسیدگی‌کننده در پلیس راهور مراجعه کنند.

در آن صورت کارشناسان پلیس راهور با بررسی تصاویر ارسالی از دوربین‌ها و مشخصات خودرو نسبت به بررسی موضوع و احیانا پاک کردن جریمه اشتباهی اقدام می‌کنند.

* پلاک غیر بومی‌های ساکن، تعیین تکلیف کنند

** سردار؛ وضعیت تردد افرادی که با پلاک‌های غیربومی در شهری سکونت دارند چگونه می‌شود؛بعضاً مشاهده شده که این افراد در هنگام  ورود و خروج در شهر مذکور دچار مشکل شده و جریمه تردد غیر مجاز برایشان ثبت می‌شوند؛ این دسته از افراد برای پیگیری جرائم ثبت شده چه کاری باید انجام دهند؟

آیین نامه راهنمایی و رانندگی برای مالکین خودروها این تکلیف را معین کرده که باید پلاک مربوط به شهر محل سکونت خود را دریافت کنند و اصل بر این است که هر کسی در هر جایی زندگی می‌کند باید پلاک خودرویش مرتبط با آن شهر باشد.

اگرچه در شهرها و معابری که کنترل به صورت دستی و فیزیکی انجام می‌شود می‌توان با ارائه مدارکی مبنی بر سکونت در آن شهر از ثبت جریمه جلوگیری کرد، اما در شهرهای بزرگ و معابری که به وسیله دوربین‌ها رصد می‌شوند عملا این موارد قابل احصا نیست.

پلیس هم همواره تاکید داشته است که هموطنان از پلاک همان شهر و استان محل استان سکونت_ حتی اگر مدت سکونت کوتاه و چند ماهه هست_ استفاده کنند و در مراجعت به شهر دیگر و یا تغییر محل سکونت باز هم پلاک مربوط به شهر جدید را اخذ کنند، اگرچه پلیس هم تلاش می‌کند مواردی از این دست را احصا کند، اما با توجه به حجم بالای تردد در شهرها به خصوص کلانشهرها، این امکان وجود ندارد.

این دسته از افراد باید با همراه داشتن مدارکی مبنی بر سکونت به واحدهای رسیدگی به جرائم رانندگی در پلیس راهنمایی و رانندگی شهر مذکور خود مراجعه کنند.

*تردد شبانه برقرار است

** سردار؛ از تردد شبانه چه خبر؛ آیا هنوز هم محدودیت تردد شبانه برقرار است؟

بله؛ محدودیت تردد شبانه از ساعت 22 تا 3 صبح در تمام شهرها با شرایط قرمز، نارنجی، زرد و آبی کرونایی برقرار بوده و متخلفان جریمه 200 هزار تومانی خواهند شد.

**‌ بعضی از هموطنان عنوان می‌کنند که به واسطه انجام کارهای ضروری از جمله داشتن بیمار و برای انجام کارهای درمانی به ناچار مجبور به تردد شبانه در شهر شده‌اند، تکلیف جریمه صادرشده برای پلاک خودروی این دسته از رانندگان چیست؟ 

باید گفت تمام این موارد توسط هیات رسیدگی به تخلفات قابل رسیدگی است؛ افراد می‌توانند با در دست داشتن مدارک به هیات رسیدگی مراجعه کنند.

* جریمه‌های کرونایی یک ماهه دو برابر می شود/ سریع بپردازید

** تکلیف جرائم کرونایی چه می‌شود؛ هموطنان در چه بازه زمانی مهلت دارند که جریمه های صادر شده را پرداخت کنند؟ 

جریمه‌های صادرشده در خصوص تخلفات ترددهای مرتبط با کرونا فقط یک ماه برای پرداخت فرصت داشته و بعد از گذشت یک ماه مبلغ آن دو برابر می‌شوند، بنابراین از هموطنان درخواست می‌کنیم که در بازه زمانی مقرر نسبت به بازپرداخت جرائم رانندگی خود اقدام کنند.

 

* تفاوت مبلغ جریمه اعلامی با پیامک پلیس چیست؟

** سردار حسینی،در مورد جریمه های کرونایی صحبت از یک میلیون، ۵۰۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود اما هنگامی که تخلف تردد غیر مجاز ثبت می‌شود در پیامک ارسالی پلیس که همراه با شماره قبض و شناسه پرداخت است مبلغی به اصل جریمه اعلامی اضافه می شود؛ یعنی یک میلیون تومان را باید یک میلیون و ۵۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان را ۲۱۰ هزار تومان پرداخت کرد؛ این تفاوت در مبلغ جریمه اعلامی با پیامک واصل شده از سوی پلیس به چه علت است؟

 این افزایش مبلغ جریمه ناشی از ۵ درصد افزایش جریمه سالانه است که بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی به صورت سیستمی و اتوماتیک اعمال می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول