اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فراموشی «مدیریت حمل‌‌و‌نقل» در وزارت راه/ضرورت تغییر رویکرد با انتصاب مدیران نرم‌افزاری

یک کارشناس اقتصاد حمل و نقل گفت: وزارت راه تاکنون به جای آنکه بر مساله مدیریت حمل و نقل متمرکز باشد، به عنوان یک وزارتخانه عمرانی عمل کرده است بنابراین ضرورت دارد جنس رویکرد آتی وزارت راه برای حل مسائل مربوط به حمل و نقل، بیشتر از جنس نرم افزاری باشد.

فراموشی «مدیریت حمل‌‌و‌نقل» در وزارت راه/ضرورت تغییر رویکرد با انتصاب مدیران نرم‌افزاری

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سوم شهریور سال جاری بود که رستم قاسمی با 267 رای موافق، 14 رای مخالف و 4 رای ممتنع، از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی در دولت سیزدهم رای اعتماد گرفت.

حال با گذشت بیش از چهار هفته از این تاریخ، زمزمه ها برای انتصابات جدید در وزارت راه و شهرسازی بالا گرفته است.

در طول این مدت، رستم قاسمی به سه حکم انتصاب جدید بسنده کرده است؛ وی در حکمی، علی جعفری، دانش آموخته حقوق عمومی و حقوق بین الملل را به عنوان مشاور و سرپرست حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی و مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت را به عنوان دستیار ویژه و حسین مذنب را به عنوان سرپرست اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه وشهرسازی ‌منصوب کرد.

تشکیل کمیته انتصابات در وزارت راه و شهرسازی

شنیده ها حاکی از آن است که کمیته انتصابات برای انتخاب روسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی در این وزارت خانه نیز تشکیل شده است تا زیرنظر دستیار ویژه وزیر به کار بررسی صلاحیت و انتصاب معاونان و مدیران وزارتخانه بپردازد.

در چنین شرایطی، گمانه‌زنی‌ها در مورد مسئولانی که منصوب خواهند شد بالا گرفته است و هر از گاهی اخباری ضد و نقیض از گزینه‌های پیشنهادی مطرح برای تصدی مسئولیت در این وزارتخانه منتشر می‌شود.

با این وجود، آنچه اهمیت دارد، نه اشخاص انتخاب شده، بلکه رویکردی است که وزارت راه و شهرسازی در قبال مسائل و چالش‌های روز «مساله مسکن» و «مساله حمل و نقل» اتخاذ خواهد کرد.

بدون تردید، این رویکرد‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در انتخاب افراد برای قبول مسئولیت در جایگاه معاونان وزیر و یا مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی داشته باشد.

انتخاب مدیران شایسته به تغییر مثبت رویکرد وزارت راه منجر خواهد شد

کارشناسان معتقد هستند با توجه به شرایط حال حاضر حوزه حمل و نقل کشور، تعیین گزینه‌هایی مناسب در معاونت‌ها، ‌‌می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود شرایط فعلی و حل کردن چالش‌های این حوزه در کوتاه مدت داشته باشد.

‌محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل، در این‌باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: انتصاب معاونان جدید وزیر راه و شهرسازی می‌تواند امید به تغییر رویکرد این وزارتخانه در حل مسائل حوزه حمل و نقل را زنده کند‌ مشروط بر آنکه افرادی که برای هر جایگاه انتخاب می شوند، اولا صلاحیت لازم برای حل مسائل مربوط به آن سازمان را داشته باشند و ثانیا، رویکردهای اتخاذ شده توسط آنها، با چالش‌ها و مسائل روز حوزه حمل و نقل تناسب محتوایی داشته باشد.

چالش های فعلی حمل و نقل نرم افزاری است

به گفته وی در شرایط فعلی اغلب چالش‌های حوزه حمل و نقل به علت نبود مدیریت نرم افزاری مناسب در این حوزه اتفاق افتاده است، بنابراین، انتصاب مدیرانی که تجربه و تخصص آنها معطوف به مساله توسعه زیرساخت‌ها است، نشان خواهد داد که وزارتخانه هنوز به درستی، چالش‌های فعلی حوزه حمل و نقل را دریافت و فهم نکرده است.

* وزارت راه به جای مدیریت حمل و نقل به توسعه عمرانی پرداخته است

این کارشناس اقتصاد حمل و نقل تاکید کرد: تاکنون وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه های آن، به جای آنکه متولی مدیریت حمل و نقل باشند، بیشتر بر روی مساله توسعه زیرساخت های سخت افزاری حمل و نقل کار کرده‌اند به عبارت دیگر، وزارت راه به جای آنکه بر مساله مدیریت حمل و نقل متمرکز باشد، تاکنون به عنوان یک وزارتخانه عمرانی عمل کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین، تعیین افرادی که بیشتر بر موضوع مدیریت حمل و نقل تمرکز دارند در جایگاه‌های مختلف معاونت‌ها، می‌تواند نشان دهنده فهم عمیق تیم مدیریت جدید وزارتخانه نسبت به مسائل روز حوزه حمل و نقل باشد.

شاهجویی اظهار کرد: بدون شک مساله جدی و چالشی امروزِ حمل و نقل، استفاده درست از دارایی‌های موجود این حوزه است که مسیر حل آن از طریق افزایش این دارایی‌ها نخواهد بود، استفاده بهینه از دارایی‌های موجود علی‌القاعده از رهگذر بهبود فرآیندهای مدیریتی و سازمانی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی قابل انجام خواهد بود.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل اضافه کرد: به بیان دیگر جنس رویکرد آتی وزارت راه و شهرسازی برای حل مسائل مربوط به حمل و نقل باید بیشتر از جنس نرم افزاری باشد تا از جنس سخت افزاری باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول