اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مرسوم بودن ۱۷ نوع قرارداد همکاری در شهرداری تبریز/ پیگیری تبدیل وضعیت عادلانه نیروها و حذف واسطه‌ها در دستور کار قرار گیرد

عضو شورای شهر تبریز گفت: یکی از اصلی‌ترین حجم مراجعات به شورای شهر، تبعیض در قراردادها و نوع قراردادهاست. اکنون نزدیک به ۱۷ نوع قرارداد از قبیل تامین نیرو، کار معین، کار مشخص، حجمی، فضای سبز و.... داریم که کارآمدی و بهره‌وری نیروی انسانی را زیرسوال برده است.

مرسوم بودن ۱۷ نوع قرارداد همکاری در شهرداری تبریز/ پیگیری تبدیل وضعیت عادلانه نیروها و حذف واسطه‌ها در دستور کار قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدکاظم زعفرانچیلر در جلسه شورای شهر تبریز اظهار داشت: شهرداری بیش از ۳۵۰ خدمت از بدو تولد تا تدفین اموات را در شهر انجام می‌دهد که اگر فقط یک خدمت مثل جمع‌آوری زباله از سطح شهر متوقف شود، آن وقت ارزش نیروی انسانی شهرداری مشخص می‌شود و در این خصوص باید پیگیر تبدیل وضعیت عادلانه این نیروها باشیم.

وی اضافه کرد: اکنون امنیت شغلی، آرامش روانی، افزایش بهره ‌وری و شادابی کارکنان شهرداری با ساماندهی نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری است که امیدوارم یکی از اولویت‌ها در سال نخست فعالیت شهردار جدید باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز، گفت:  اکنون بانک اطلاعاتی مشخص و سیستم منابع اطلاعاتی کارکنان به صورت شفاف وجود ندارد و این عدم شفافیت باعث سوءاستفاده از این امر و ورود و جذب افراد خاص توسط برخی افراد اخص می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که همچون سایر سازمان‌ها در شهرداری هم روند ارتقا، ترفیع و کسب مسوولیت باید هدفمند و بر اساس ضوابط باشد، نه روابط اما با نبود سامانه مشخص برای نیروی انسانی و عدم شفافیت هر روز شاهد اعلام آمار جدید از تعداد نیروها و مغایرت آمارها با یکدیگر هستیم.

مرسوم بودن ۱۷ نوع قرارداد همکاری در شهرداری تبریز

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین حجم مراجعات به شورای شهر، تبعیض در قراردادها و نوع قراردادهاست. اکنون نزدیک به ۱۷ نوع قرارداد از قبیل تامین نیرو، کار معین، کار مشخص، حجمی، فضای سبز و.... داریم که کارآمدی و بهره‌وری نیروی انسانی را زیر سوال برده است.

زعفرانچیلر یادآور شد: تنوع قراردادها در یک اتاق که همگی یک کار ثابت و معینی را انجام می‌دهند، یکی سه میلیون دریافتی دارد، یکی ۵ میلیون، دیگری ۷ میلیون، عده‌ای ۹ میلیون و تعدادی ۱۲ میلیون و بالاتر دریافتی دارند که این تنوع قراردادی باعث ایجاد چالش جدی در مسیر کارآمدی نیروی انسانی و انگیزه و بهره‌وری ایجاد می‌کند.

وی گفت: اکنون ضرورت حذف شرکت‌های واسطه نیروی انسانی بیش از هر زمانی احساس می‌شود. وقتی شهرداری حدود ۱۰ میلیون برای هر فرد پرداختی دارد ولی به فرد کارمند حدود ۷ میلیون پرداخت می‌شود، چه ضرورتی دارد که این ارقام درشت به واسطه‌ها برسد و با وجود هزینه‌کرد شهرداری، نارضایتی نیروی انسانی را هم در پی داشته باشیم.

 شرکت‌های تامین نیروی انسانی به یکی از حفره‌های فساد در شهرداری تبدیل شده است

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: شرکت‌های تامین نیروی انسانی به یکی از حفره‌های فساد در شهرداری و اهرم فشار بر آن تبدیل شده که یکی از دلایل مقاومت در برابر حذف این شرکت‌ها، وجود تضاد منافع برخی مدیران و حضور برخی از مدیران در هیات مدیره این شرکت‌ها ارزیابی می‌شود.

وی اذعان داشت:  تجربه شهرداری ارومیه و قم برای حذف واسطه‌ها و قرارداد مستقیم نیروها با خود شهرداری پیش روی ماست. هرچند برخی ایرادات به این اقدام هم وارد است ولی می‌توان با اصلاح ایرادات مطروحه و نواقص موجود این اقدام با شکل بهتری در تبریز اجرایی شده و قراردادهای مستقیم با شهرداری منعقد شود.

زعفرانچیلر با اشاره به اینکه بخشنامه سال ۱۳۹۸ وزارت کشور در این زمینه دست شهرداری را در این حوزه باز گذاشته است، ابراز کرد: در آن بخشنامه آمده است؛ "ساماندهی نیروهای انسانی که رابطه مستقیم با شهرداری و سازمان‌های وابسته ندارند، می‌توان به قرارداد مستقیم با شهرداری تبدیل شود."

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری  بهبود فضای کسب و کار، متذکر شد: مسئله‌ مهمِ نیروی انسانی در سال‌های اخیر به ابزار انتخاباتی برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس و حتی شورای شهر تبدیل شده و معتقدم این موضوع باید یکبار برای همیشه حل شود تا دستاویز اقدامات انتخاباتی قرار نگیرد و کرامت نیروی انسانی با چنین وعده‌های انتخاباتی خدشه‌دار نشود.

قراردادهای ضعیف رانندگان استیجاری نیز ظلم در حق آنهاست

وی با بیان اینکه قراردادهای ضعیف رانندگان استیجاری نیز ظلم در حق آنهاست، تصریح کرد: مشکل نبود قرارداد قابل اتکا، مشکل پرداخت حق بیمه، گرانی لوازم خودرو، هزینه سوخت و... باعث شده تا مبلغ اندکی برای گذران زندگی و معیشت رانندگان محترم باقی بماند که باید این موضوع تدبیر شود و مورد رسیدگی و تجدید نظر قرار گیرد.

سید کاظم زعفرانچیلر ادامه داد: مسئله دیگر، مسئله نیروهای پیمانی است که با آزمون وارد شده‌اند در واقع محاسباتی که در یکی از آیتم‌های حقوق آنها انجام شده، مطابقت با مصوبه ۱۳۹۸ هیات دولت ندارد. باوجود پیگیری این کارکنان، تابحال نتیجه‌ای نداشته است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در نهایت موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران و تعلل جدی معاونت نیروی انسانی شهرداری در بهره‌مندسازی کارکنان از این قانون بودجه ۱۴۰۰ و مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: نبود شفافیت در تبدیل وضعیت ۳۸۰ نفری آزمون‌ها و عدد مبهم تبدیل وضعیت ایثارگران باعث نگرانی کارکنان شهرداری شده است. امروز و فردا کردن و تعلل در این زمینه مشکلات جدی در آینده ایجاد می‌کند و ممکن است قانونی که برای تبدیل وضعیت ابلاغ شده، دیگر تمدید نشود چنانچه در گذشته قانون مشابهی داشتیم ولی به دلیل کوتاهی معاونت منابع انسانی این فرصت از دست رفت، از این‌رو سرپرست محترم شهرداری تبریز باید سریعا نسبت به اقدام عملیاتی در حوزه تبدیل وضعیت و ارائه گزارش تا ۲ هفته آتی در صحن شورا  اقدام کنند.

زعفرانچیلر گفت: در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران باید متذکر شویم که نص صریح قانون، تبدیل هر نوع رابطه استخدامی به استخدام رسمی است و اینکه مرحله به مرحله از تامین نیرو به کار مشخص، سپس پیمانی و در نهایت رسمی تبدیل شوند، خلاف قانون است چنانچه بر اساس نمونه‌های موجود، ارگان‌های دولتی ایثارگران را با هر نوع قرارداد به رسمی تبدیل کرده و در احکام آنها نهایی کرده‌اند و بودجه آن در لایحه بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شده است.

لیست اسامی تبدیل وضعیت‌ها به صورت شفاف منتشر شود

وی اظهار داشت: تعلل در این زمینه‌ها پذیرفتنی نیست و در صورت فرصت‌سوزی جهت استفاده از این قانون برای ساماندهی نیروی انسانی شهرداری، عواقب آن بر عهده مدیران ارشد شهرداری است که باید پاسخگو باشند، چراکه بخشی از بار مالی شهرداری با تبدیل به رسمی از دوش شهرداری برداشته شده و به دولت منتقل خواهد شد که این رقم در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

وی در انتها گفت:در این زمینه پیشنهاد می‌شود، گزارش ریز ماهیانه از روند ساماندهی نیروی انسانی و تبدیل وضعیت‌ها به شورای شهر ارائه شود؛ ضرب‌العجل و تاریخ اتمام روند تبدیل وضعیت‌ها تعیین شود، لیست اسامی تبدیل وضعیت‌ها به صورت شفاف منتشر شود تا نفرات مشمول این قوانین مشخص شده و جای سوءاستفاده باقی نماند.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول