اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پاسخ استرالیا به فرانسه: اعتمادی به زیردریایی‌های شما نداشتیم

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا در دفاع از توافق با آمریکا و انگلیس و رد انتقادهای فرانسه اعلام کرد که کانبرا درباره زیردریایی‌های فرانسوی نگرانی‌های عمیقی داشت.

پاسخ استرالیا به فرانسه: اعتمادی به زیردریایی‌های شما نداشتیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که توافق جنجالی اخیر استرالیا، آمریکا و انگلیس با انتقادهای شدید کشورهای این منطقه مواجه شده است، نخست‌وزیر استرالیا این توافق را جزو منافع ملی کشورش خوانده است.

به گزارش روزنامه «گاردین»، اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا روز یکشنبه (امروز) در بخشی از یک کنفرانس خبری با سوالی درباره این توافق و واکنش‌های تند و قهرآمیز فرانسه به توافق اخیر کانبرا با واشنگتن و لندن مواجه شد.

رئیس‌جمهور آمریکا به همراه نخست‌وزیران انگلیس و استرالیا بامداد پنجشنبه هفته گذشته یک توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه «ایندوپاسفیک» (مناطق حائل بین دو اقیانوس‌ هند و اقیانوس آرام) امضا کردند.

برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

جو بایدن در این مراسم گفته بود:‌ «مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند».

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز این توافق به عنوان «یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جهان» یاد کرد و گفت:‌ «هدف این توافق برای همکاری جهت حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام است».

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته‌اند.

به دنبال اعلام این توافق، نماینده چین در سازمان ملل گفت که اقدام آمریکا و انگلیس در کمک به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی هسته‌ای باعث اشاعه هسته‌ای می‌شود.

علاوه بر چین، اندونزی و مالزی هم درباره توافق جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در اعتراض کردند اما اعتراض‌های یک متحد اروپایی واشنگتن بسیار جنجالی شده است.

سفیر فرانسه در استرالیا توافق نظامی واشنگتن-لندن-کانبرا را «خیانت و اشتباهی بزرگ» توصیف کرد و گفت، مقامات ارشد فرانسوی پس از اعلام رسانه‌ها از لغو قرارداد زیردریایی اتمی با استرالیا مطلع شدند.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با یک شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

به گفته لودریان، «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

فرانسه همچنین در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرار و واشنگتن برای مشورت فراخواند (جزئیات بیشتر).

اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا در کنفرانس خبری یکشنبه (امروز) خود با این سوال مواجه شد که او چه زمانی به دولت فرانسه درباره فسخ قرارداد کانبرا با پاریس برای ساخت زیردریایی اطلاع داد.

موریسون ضمن دفاع از تصمیم دولت استرالیا برای کنار گذاشتن توافق با فرانسه اعلام کرد که مقام‌های فرانسوی باید این را می‌دانستند که استرالیا «نگرانی‌های عمیق و شدیدی» درباره زیردریایی‌های فرانسه داشت.

به گفته نخست‌وزیر استرالیا، ظرفیت زیردریایی‌های فرانسوی به گونه بود که «منافع استراتژیک ما را تامین نمی‌کرد».

یک خبرنگار در این نشست خبری از نخست‌وزیر استرالیا سوال کرد که آیا او از نحوه مدیریت موضوع توافق با فرانسه و کنار گذاشتن آن متاسف و پشیمان است؟

اسکات موریسون به این سوال اینطور جواب داد: «من از تصمیمی که منافع ملی استرالیا را در اولویت اول قرار می‌دهد، پشیمان نیستم و هرگز هم پشیمان نخواهم بود».

اظهارات موریسون در رد انتقادات مقام‌های پاریس در شرایطی مطرح شده که پیش از این ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته بود که آمریکا و استرالیا درباره توافق نظامی دروغ می‌گویند و فراخواندن سفیر فرانسه از واشنگتن و کانبرا عمق بحران را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول