اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دولت روحانی کسری بودجه را با ایجاد بدهی پوشش داده است/ سهم ناچیز نفت در تامین منابع

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور با فروش اوراق و انتشار بدهی اداره شده است، گفت: تحقق فروش نفت ۹.۵ درصد نسبت به پیش‌بینی ۴ ماهه، فروش اموال ۲.۳ درصدو فروش طرح‌ها ۰.۳ درصد بوده است.

دولت روحانی کسری بودجه را با ایجاد بدهی پوشش داده است/ سهم ناچیز نفت در تامین منابع

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی طغیانی صبح امروز با حضور در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن ابراز امیدواری از موفقیت تیم جدید مدیریت شهری اظهار کرد: اعضای شورای شهر فعلی خیلی خوب توسط مردم انتخاب شده‌اند و تک تک دوستان تجاربی دارند که برای مدیریت شهری ذی‌قیمت است؛ سال‌ها تجربه فعالیت شهری در حوزه‌های مختلف و تجربیات گران‌سنگی که شورای شهر جدید را از دوره‌های قبل متمایز می‌کند و بهترین مشاوران برای شهردار و مجموعه شهرداری برای انجام وظایف هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: همدلی باعث موفقیت این مجموعه بسیار خوب می‌شود، اگر همدلانه کار در شورا پیش برود ظرفیت‌ها بسیار خوب است و هر کدام از اعضا می‌توانند در حد شهردار یک کلان‌شهر فعالیت کنند و این واقعاً برای اصفهان فرصت است.

ارائه گزارش دیوان محاسبات از وضعیت ۴ ماهه بودجه کشور

وی در ادامه با اشاره به مطالبات اعضای شورا شهر، به توضیح شرایط فعلی کشور در حوزه بودجه پرداخت و مطرح کرد: دیوان محاسبات چند روز گذشته گزارشی از وضعیت ۴ ماهه قانون بودجه ۱۴۰۰ ارائه داده است، طبق این گزارش درآمدهای مالیاتی در ۴ ماهه اول امسال در کشور ۸۲ درصد و سایر درآمدهای دولت هم ۶۵ درصد محقق شده است.

طغیانی ادامه داد: تحقق فروش نفت ۹.۵ درصد نسبت به پیش‌بینی ۴ ماهه، فروش اموال ۲.۳ درصد(اموالی که قرار بود فروش آن‌ها مقدار زیادی از کسری را پوشش دهد) و فروش طرح‌ها ۰.۳ درصد بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که در ازای این میزان تحقق برای جبران این کمبود چه کردیم، گفت: فروش اوراق مالی اسلامی ۱۴۴ درصد یعنی تقریباً کشور با فروش اوراق و انتشار بدهی اداره شده است، صندوق توسعه ملی۵۱ درصد، فروش سهام شرکت‌های دولتی ۰.۲ درصد و برداشت از تنها خزانه ۶۵ هزار میلیارد تومان، می‌توان گفت تقریباً در ۴ ماهه اول امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان کسری را با بدهی پوشش دادیم.

اطلاع از وضع موجود کمک‌کننده در تعیین استراتژی‌های پیش رو

وی در ادامه گفت: اطلاع از وضع موجود در تعیین استراتژی‌های پیش رو برای عملکرد نمایندگان مجلس و شورای شهر می‌تواند کمک‌کننده باشد، این متغیرها تعیین‌کننده عملکرد ما است، اگر به عنوان مثال در دولت گفته می‌شود می‌خواهیم سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم باید حواسمان به این اعداد و ارقام و وضعیت موجود باشد تا کاری که می‌خواهیم انجام دهیم واقعی و قابل عملیاتی شدن باشد.

طغیانی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از اوراق منتشره را بانک‌ها خریداری می‌کنند، بیان کرد: بانک‌ها در این حالت به جای اینکه منابع خود را صرف تسهیلات‌دهی کنند صرف پوشش کسری بودجه دولت می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی عنوان کرد: در این رابطه گفته می‌شود که قرار نیست مانند مسکن مهر همه این تعداد توسط دولت ساخته شود، چراکه گفته می‌شود مردم سالانه بین ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال می‌سازند، اگر شرایط تسهیل شود و پروانه‌دهی و مجوزدهی‌های دولت راحت شود خود مردم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بیشتر می‌توانند بسازند و بقیه را دولت بسازد.

لزوم تغییر پارادایم در تأمین منابع شهر و کشور

وی با بیان اینکه در صحبت‌های انتخاباتی مطرح می‌شد که بودجه شهرداری را باید با روش دیگری تأمین و از شهرفروشی و تراکم‌فروشی باید پرهیز کرد، ابراز داشت: اینکه با این اوضاع و احوال دولت و شهرداری بخواهیم گام بزرگی برداریم نشدنی نیست اما سخت است و به تغییر پارادایی احتیاج داریم، پارادایم قبلی در اداره کشور و شهر ما را به جایی که قرار داریم رسانده است.

طغیانی تأکید کرد: برای اینکه دوره جدیدی را در اداره شهر و کشور شروع کنیم باید در تأمین منابع شهرداری و تأمین منابع لازم برای توسعه کشور تغییر پارادایمی ایجاد کنیم، تقاضای بنده این است که روی حوزه‌های تغییر پارادایمی فکر کنید و عملیاتی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای شهر اصفهان باید سرگرم جزئیات نشود و ثانیاً بی‌توجه به جزئیات نشوند که البته جمع کردن این دو در کنار هم سخت است، سرگرم شدن به جزئیات اتلاف وقت است و ضربه می‌زند اما بی‌توجهی هم هزینه‌زا است.

شفافیت در بحث زاینده‌رود مهمترین چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد

وی در ادامه با اشاره به تأکیدات اعضای شورای شهر به حل مسأله آب اصفهان خاطرنشان کرد: آب در اصفهان بسیار پیچیده شده است و جوانب مختلف هم دارد، در این یک سال گذشته تقسیم کاری در زمینه آب داشتیم و دو نفر از نمایندگان به عنوان علمدار انتخاب شده و بقیه نقش حمایتی داشتند اما این اتفاق نیفتاد، یعنی دو نفری که به عنوان علمدار انتخاب شدند گرفتاری‌های فراوانی داشتند که یکی از آن‌ها هم علمداری مسأله آب شد، در حالی که قرار بود تنها گرفتاری آن‌ها علمداری حل مسأله آب باشد.

طغیانی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر با استقرار دولت جدید بنده یک جلسه اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد را جمع کردم که بیایید در رابطه با آب با هم فکر کنیم و به یک فهرست اقدام برسیم و برنامه اقدام عملیاتی را از داخل آن در بیاوریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شفافیت در بحث زاینده‌رود مهمترین چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد، همه از زاینده‌رود مصرف می‌کنند اما همه نیز ناراضی هستند، این هنر مدیریت در وزارت نیرو و مدیریت منابع آب کشور بوده است که همه را ناراضی کنند، مصرف‌کننده بالادست، بین راه و کسانی که چاه دارند، کسانی که برداشت می‌کنند و کسانی هم که از این آب استفاده نمی‌کنند همه ناراضی هستند، این نشان‌دهنده این است که شفافیت نیست.

لزوم ایجاد سامانه شفافیت

وی افزود: بنده پیشنهاد دادم در اصفهان، شهرکرد و هر جایی آب برداشته می‌شود تابلویی زده شود که چه قدر از زاینده‌رود آب برداشت می‌شود، این چیز عجیبی نیست؛ کل فضای سبز اصفهان ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است، فقط ذوب‌آهن ۱۷ هزار هکتار فضای سبز دارد، سیمان سپاهان ۹۰۰ هکتار فضای سبز دارد، اینها از کجا آبیاری می‌شوند؟ بالادست چند هزار هکتار توسعه باغات و فضای زراعی داریم، اینها از کجا آمده و کدام مصوبه را داشته است؟

طغیانی با بیان اینکه شفافیت کمک می‌کند که بفهمیم هر مجموعه‌ای چه قدر آب لازم است داشته باشد، اذعان کرد: ایجاد سامانه شفافیت، تثبیت مالکیت حقوق بهره‌برداری، ایجاد بازار حقوق آب، ایجاد ساز و کار بازدارنده از تخلف، مدیریت حریم و بستر و اصلاح آب‌بها به شفافیت و مدیریت مصرف آب کمک می‌کند.

کشاورزی که حق آب دارد نباید تابستان دستش پیش دیگران دراز باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کشاورزی که حق آب دارد نباید تابستان دستش پیش دیگران دراز باشد، هر چند دیگری هم از آن آب استفاده می‌کند ولی حق را باید از او خریداری کرد که به گدایی نیفتد؛ از طرفی با متخلفان باید برخورد شود هرچند از ۲۰ سال پیش این اتفاق افتاده باشد و از ۲۰ سال پیش این تخلف ادامه داشته است، هر چه سنوات می‌گذرد تخلفات به یک حق تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت جمعیت مستقر می‌کند و چند صد هزار واحد مسکن در شهرهای جدید می‌سازد، این سؤال را پرسید که این اتفاق با کدام آب می‌افتد و گفت: مگر در سند بالادستی جمعیت استقرار در فلات مرکزی محدود نشده است، منابع اینها پیش‌بینی شود، اشکال ندارد.

طغیانی با بیان اینکه مدیریت کیفیت آب که تأمین آب یکی از اقدمات لازم است، اذعان کرد: یکی از اشتباهاتی که در مدیریت استان در دوره‌ای که گذشت اتفاق افتاد این بود که همه هم و غم را بر روی تأمین آب گذاشتیم که به نتیجه نرسید.

انتقال آب صرفاً مسکن بوده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر ما برای حل مسأله آب باید به یک متن اجماع‌ساز برسیم و در اختیار رئیس جمهور و معاون اول و وزیر قرار دهیم و بگوییم حل مسأله زاینده‌رود با این مجموعه از اقدامات شدنی است.

وی ادامه داد: انتقال آب یکی از راهکارها است، اما انتقال دوره‌ای مشکل را حل کرده و صرفاً مسکن بوده است چون موارد چاره نشده بوده است افزایش بی‌رویه مصرف در حوزه‌های مختلف عملاً کل انتقال را بی‌اثر کرده است.

تعداد روزهای ناسالم اصفهان بیشتر از تهران است

طغیانی با اشاره به اینکه چند ماه دیگر درگیر آلودگی هستیم، اظهار کرد: مسأله آب و هوای اصفهان خاص است، تعداد روزهای ناسالم ما بیشتر از تهران است و تهران در چند ماه گذشته ۲ روز هوای پاک داشته که اصفهان همان دو روز هوای پاک را هم نداشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد روزهای ناسالم اصفهان چندبرابر تهران است، عنوان کرد: معنای این مسأله این است که حاکمیت سعی کرده است مسأله آلودگی هوای تهران را حل کند، ولی مسأله آلودگی هوای اصفهان حل نشده است، چشمه‌های آلایندگی در قطب‌های صنعتی و گذرگاه‌های پیرامون شهر اصفهان هستند.

وی در ادامه مطرح کرد: بعضی از مسائل اولویت دارد، شهرداری برای حل مشکل آلودگی هوا پای کار بیاید، سازمان محیط زیست و شهرک‌های صنعتی را هم ما پای کار می‌آوریم، بنده یک توافق اولیه با شرکت شهرک‌های صنعتی کرده‌ام که نیمی از همه هزینه‌های سامانه آنلاین رصد و پایش آلودگی هوای اصفهان را شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان پرداخت کند که امضا و صورتجلسه شد؛ بنده به استاندار نشان دادم که بودجه آلودگی اصفهان امسال صفر است.

اولویت ما توسعه گردشگری دانش‌بنیان است

طغیانی بیان کرد: وضعیت میراث اصفهان هم کم از کشور ندارد، اولویت ما توسعه گردشگری دانش‌بنیان است، با مهاجرت مخالف نیستیم اما مهاجرت نخبگان به اصفهان اتفاق بیفتد، مهاجرت انبوه کارگری به نفع اصفهان نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مهمترین مشکل اصفهان نرم‌افزاری است، امید جوانان به آینده این شهر و آینده خودشان در این شهر و تمدنی که در آن قرار دارند بسیار مهم است که باید کار فرهنگی و رویاسازی در این زمینه کرد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول