اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

گره کور ادارات بر پیکر کارآفرینی/ غاز چرانی در واحد پرورش ماهی!

برخی از افراد علاقه‌مند هستند حتی با حداقل داشته خود اقدام به کارآفرینی کنند، اما بروکراسی اداری کار این قشر را گره انداخته و قوانین دست و پا گیر آنها را کلافه و ناامید می‌کند، اقداماتی که کاآفرین را مایوس و سرخورده می‌کند.

گره کور ادارات بر پیکر کارآفرینی/ غاز چرانی در واحد پرورش ماهی!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بروکراسی اداری و تداخل و تعارض قوانین موضوعی است که در انجام کارهای اداری می‌تواند تبدیل به معضلی برای شهروندان شود، حال در این میان اگر موضوع عدم همکاری کارمندان برای رفع خلا‌ءهای قانونی را در نظر بگیریم این شرایط می‌تواند خسارت مادی و معنوی زیادی برای اشخاص به دنبال داشته باشد.

حسین حقانیت یک شهروند با اصالت کرمانی در زنجان که ازدواج و تشکیل خانواده وی را در این استان ماندگار کرده، وی به عنوان یک کارآفرین به امید احداث واحد تولید ماهی‌های زینتی و ایجاد اشتغال برای فرزندان خود و جوانان دیگر قطعه زمینی را در منطقه سایان زنجان خریداری کرده و حالا پس از سال‌ها به مقصود خود نرسیده و در این سال‌ها بین ادارات برای دریافت یک سند مثل توپ فوتبال پاسکاری می‌شود، در این زمینه گفت‌و‌گویی با وی داشته و شرح ماجرا را از خود وی جویا شدیم.


فارس: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چه شد که به فکر ایجاد یک واحد تولیدی افتادید؟
کارآفرین زنجانی: حسین حقانیت هستم که به خاطر نظام جمهوری اسلامی علاقه‌مند بودم یک کارآفرینی انجام دهم برای همین بعد از بازنشستگی در راه‌آهن با پاداش خود اقدام به خرید زمین در منطقه «سایان» زنجان کردم چرا که آن زمان هر دو پسرم بیکار بودند، با بررسی‌ها متوجه شدیم با ایجاد یک تولیدی در زمینه ماهی‌های زینتی برای پنج نفر مستقیم و ۱۵ نفر غیر مستقیم ایجاد اشتغال می‌شود برای همین از تخصص فرزند ارشدم که دانشجوی شیلات بود استفاده کردم و مراحل دریافت مجوز را آغاز کردم.

فارس: مشکل برای آغاز فعالیت چیست و چرا بحث اشتغالزایی شما اتفاق نیفتاد؟

حقانیت: شهرداری روی ساخت و ساز قطعه زمین من دست گذاشت من هم گفتم که می‌خواهم قانونی کار کنم شهرداری گفت باید سند بگیرید به اداره ثبت مراجعه کردیم که در آنجا گفتند نه باید چهار دیواری کشیده شود تا سند داده شود گفتم که شهرداری برای دیوارکشی سند می‌خواهد که کارمند گفت مشکل خود شماست به شهرداری بازگشتیم و بارها ملاقات گرفتم تا گفتند به دیدار استاندار وقت «درویش امیری» بروید که به ما اجازه ملاقات ندادند، این پروسه به حدی طولانی بود که استاندار تغییر کرد.
بارها پیشنهادات مختلف برای اجازه فنس‌کشی دادم، اما اجازه ندادند ولی پس از بازگشت از یک سفر اهالی در منطقه در حال ساخت و ساز هستند و خود عوامل شهرداری به من گفتند فعلا با ساخت و ساز کاری ندارند و شما هم ساخت و ساز خود را آغاز کنید ما سریع ساختن چهار دیواری را آغاز کردیم اما در کمال ناباوری این بار عوامل شهرداری گفتند باید تخریب کنیم و به سرعت شروع به تخریب کردند.
ما شکایت کردیم و دادگاه به نفع ما رأی داد با این وجود رضایت دادم و دوباره به دنبال کار خود افتادم اجازه فنس کشیدن را از شهرداری گرفتیم، اما در این برهه کارشناس اداره ثبت کوتاهی کرد و برای بازدید نیامد.

 

فارس: تخریب دوم شما چه زمانی اتفاق افتاد؟
شهروند زنجانی: یک روز یکی از عوامل شهرداری آمد گفت شما دیوارکشی را با مسؤولیت من انجام دهید، اما بار دیگر ۵ مرداد سال گذشته دیوارها را تخریب کردند رویدادها را توضیح دادم و با شهردار صحبت کردم گفت سندت را بگیر تا چهاردیواری را بکشی ولی من به وی گفتم گرفتن سند منوط به دیوارکشی است.
هیچکس پاسخگو نیست و امکان گرفتن سند نبود من به عضو شورای شهر زنجان پیام دادم که وی پاسخ دادند این موضوع توسط چند دستگاه از جمله قوه قضائیه باید حل شود.

                                                                            قبل از تعطیلی 

                                             بعد از تعطیلی


فارس: درخواست شما از مدیران چیست؟

حقانیت: من به دنبال کارآفرینی هستم اما چندین سال است در بین ادارات معطل بوده و بارها با وجود اجازه از شهرداری ساخت و ساز کردم و تخریب شد و خسارت دیدم گویی دستگاه‌های دولتی طرفدار دلال هستند، چرا که با افرادی که زمین را قطعه‌بندی کرده و زمین را به مردم می‌فروشند کاری ندارند تنها به دلیل اینکه این افراد نفوذ و پول دارند بنده اعتراض کردم و هیچ کس پاسخ درستی به این شرایط نداد.

 

فارس: آیا موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کردید؟
کارآفرین زنجانی: من در سفر رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله رئیسی به ایشان نامه دادم و موضوع برای رسیدگی به دادگستری فرستاده شد، اما پیگیری نامه من ناتمام ماند اما بار دیگر موضوع را از طریق قوه قضائیه پیگیری خواهم بود.
من عاشق کار هستم و با وجود اینکه می‌توانم بی دردسر سود بیشتری کنم اما دوست دارم کارآفرینی و تولید کنم چرا ساخت و ساز برای بنده غیر مجاز است اما برای نمونه چندین واحد در مجاورت زمین من بدون سند ساخت و ساز کرده‌اند.

پیش از این نیز آکواریم و تجهیزات لازم را تهیه کرده بودم ولی تخریب‌ها موجب شد برای من هزینه داشته باشد و رکورد این تجهیزات خود موجب هدر رفت سرمایه من شد.

فارس: علت انتخاب این زمین توسط شما برای کار کردن چه بود؟
حقانیت: من این زمین را به خاطر آب برق و گاز و امکانات موجود آن خریداری کردم از طرف دیگر با سرمایه بنده فقط می‌شد در این منطقه زمین خرید، مجوزها دریافت شده است و من برای آغاز تولید آمادگی دارم تا این واحد با عنوان تولیدی ماهی‌های زینتی با بهره‌گیری از منابع خرد آبی قرار است، فعالیت کند.

نخست یک قطعه از این زمین را به قیمت ۴۰ میلیون تومان خریدم و پس از آن به مرور قطعات مجاور زمین را خریداری کردم که رقمی معادل ۲۰۰ میلیون تومان برای من هزینه داشت. عدم امکان بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری خود و همینطور تخریب‌های مکرر برای من گران تمام شد و هزینه‌های زیادی به من تحمیل کرد.

                                        وضعیت فعلی واحد

فارس: درخواست شما از مدیران و مسؤولان برای حل مشکل شما چیست؟

کارآفرین زنجان: بنده تنها درخواست یک دیوارکشی ساده برای ایجاد امنیت دارم که این موضوع نیازمند دریافت سند است ، با دریافت سند می‌توانیم با راه‌اندازی واحد خو برای دو نفر به جز افراد خانواده به صورت مستقیم و سه نفر غیر مستقیم اشتغالزایی کنیم.
زمانی که کار را آغاز کردیم هر دو فرزند من بیکار بود اما حالا هر دو آنها شاغل هستند ولی من هنوز موفق به گرفتن یک مجوز برای آغاز کار خود نشدم.
انتهای پیام/73009/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول