اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازار سرمایه وارد فاز نزولی شده است؟

بازار سرمایه در هفته سوم شهریور پس از 12 هفته رشد، بالاخره نزولی شد تا روند خروج پول حقیقی از بازار سرمایه روند تندتری به خود ببیند.

بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازار سرمایه وارد فاز نزولی شده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌های اخیر روند متعادل و صعودی خود را کنار گذاشته و یک روند نوسانی را در پیش گرفته است. این مساله سبب ایجاد نگرانی برای سهامداران حقیقی شده و افزایش خروج پول از بازار سرمایه یکی از نشانه‌های این نگرانی بوده است.

بازار سرمایه پس از 12 هفته رشد، در هفته سوم شهریور با کاهش در شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن مواجه شد، تا روند صعودی بورس به فراموشی سپرده شود.

همین مساله سهامداران حقیقی بورس را مجاب کرده است تا فعلا دست از معامله برداشته و روند خروج پول سرعت بیشتری بگیرد.

حرکت همزمان شاخص کل و شاخص کل بورس به صورت همزمان نشان می دهد، علاوه بر لیدرهای بازار، سهم های کوچک نیز روند مشابه نمادهای شاخص ساز داشته و همین مساله سبب شده تا کل بازار سرمایه در هفته سوم شهریور روندی یکپارچه نزولی به خود بگیرد.

برخی از کارشناسان معتقدند، در هفته آخر شهریور ماه (هفته آینده) با توجه به اتمام زمان تسویه حساب اعتباری کارگزاری ‌ها به نظر می ‌رسد کم کم باید شاهد پایان فروش ‌ها و همچنین شروع و خرید‌های بالا توسط فعالین بازار باشیم که این خرید‌ها در هفته اول مهر نیز می تواند ادامه داشته باشد.

کاهش شاخص کل بورس پس از 12 هفته

بورس در هفته سوم شهریور فراز و نشیب زیادی داشت. در ابتدای هفته تا یک میلیون و 530 هزار واحد بالا رفت و در میانه هفته تا رقم یک میلیون و 475 هزار واحد پائین رفت. یعنی فاصله قله و قعر شاخص در هفته گذشته 55 هزار واحد بود.

شاخص کل بورس در هفته گذشته با کاهش تقریبا 38 هزار واحدی مواجه شد و همین مساله باعث افت 2.5 درصدی این شاخص نسبت به آخرین روز کاری هفته پیش از آن شد.

پیشی گرفتن شاخص کل هموزن در منفی‌ها

در هفته سوم شهریور شاخص کل هم ‌وزن نیز سقوط کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 15 هزار و 639 واحد پائین ‌تر ایستاد و به رقم 450 هزار و 459 واحد رسید.

شاخص کل هموزن با بازدهی منفی 3.35 درصدی در هفته گذشته پایین تر از هفته های گذشته قرار گرفت. همین مساله سبب شده است، برخی از تحلیلگران ورود بورس به فاز منفی را تائید کرده و روند اصلاحی بازار سرمایه در یک ماه آینده را پیش بینی کنند.

 افزایش میانگین ارزش معاملات و کاهش ارزش معاملات خرد

میانگین ارزش کل معاملات در هفته سوم شهریور، 26 هزار و 334 تومان بود که نسبت به رقم 21 هزار و 291 میلیاردی هفته پیشین، رشد 23 درصدی داشته است. کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز سه شنبه بود که ارزشی معادل 16 هزار و 863 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز چهارشنبه محقق شد که به رقم 36 هزار و 431 میلیارد تومان بالغ شد.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 6 هزار و 489 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 9 هزار و 137 میلیاردی هفته پیشین، افت 28 درصدی داشته است.  بالاترین رقم هفته 7 هزار و 537 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ ترین رقم نیز به روز چهار‌شنبه برمی‌گردد که 5 هزار و 696 میلیارد تومان بود که کمترین رقم در 28 روز کاری گذشته از 12 مرداد ماه به این سو است.

افزایش 193 درصدی صف‌های فروش و رشد 50 درصدی صف های خرید

میانگین ارزش صف‌ های فروش در هفته اخیر 223 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 147 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 193 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 588 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز ‌‌‌سه‌ شنبه برمی‌گردد که 19 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف ‌های خرید در هفته گذشته هزار و 52 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 351 میلیارد تومان بیشتر بود. به عبارت دیگر، در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 50 درصد افزایش یافته است.

بالاترین رقم هفته هزار و 327 میلیارد تومان بود که در روز سه ‌شنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌ گردد که 827 میلیارد تومان بود.

رشد خروج پول حقیقی

در هفته گذشته در 4 روز کاری شاهد خروج پول حقیقی بودیم و تنها در روز سه‌ شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار به میزان 309 میلیار تومان مثبت شد.

در مجموع کل هفته 2 هزار و 493 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 505 میلیارد تومان بود.

شاخص کل بورس در یک ماه گذشته دو بار بر روی عدد 1 میلیون 470 هزار واحدی حمایت شده است. در صورتی که این حمایت در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که بورس روند صعودی را دنبال کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول