اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سفر به تنگه مرگ!

تنگ براق نام دره زیبایی است در شمال استان فارس که نام خود را از روستای نزدیک دره، گرفته است.

سفر به تنگه مرگ!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،بافت این روستا قدیمی بوده و یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. مردم این روستا به زبان‌های لری و ترکی صحبت می‌کنند.

روستای تنگه براق قدمتی طولانی دارد.این موضوع را می‌توان از سنگ نوشته‌ای مربوط به دوران ساسانی به خط پهلوی که در وسط دره قرار دارد دریافت. مضمون این کتیبه به معرفی شاپور اول و شرح مهارت وی در تیراندازی می‌پردازد.

این تنگه از نظر جغرافیایی در جنوب شهرستان آباده، غرب اقلید، شرق دژکرد و شمال شیراز و کامفیروز واقع شده و مسیر دسترسی به آن هم بسیار متنوع می باشد.

از شیراز هم میتوانید از مسیر پاسارگاد و اقلید و آسپاس و سده به تنگه برسید و هم از مسیر درودزن و بهشت گمشده و کامفیروز با حدود ۲۰ کیلومتر راه خاکی، ولی با مناظری بی بدیل از شالیزار و درخت های بلوط و بادام کوهی. 

مسیر دیگری هم هست که از سپیدان و دژکرد ما را به تنگه میرساند.

تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهرستان سده است و در طی این مسیر، دریاچه سد ملاصدرا خود را نمایان می کند که در بالا دست دره تنگ براق، قرار گرفته و همین موضوع گاهی باعث حوادث دلخراشی در این دره شده است.

 

وقتی به دره میرسید، در ابتدای ورود به مجموعه، کیوسک نگهبانی وجود دارد که از ماشین ها ورودی دریافت میکند، اما متاسفانه به دلیل نداشتن سرویس بهداشتی، شما با بوی بسیار بد در گوشه و اطراف مواجه می شوید و در چند نقطه دره هم با کوهی از زباله روبرو می شوید که منظره جالبی ندارد.

این تنگه تلفیقی است از انبوه درختان سربه فلک کشیده با سرسبزی شگفت انگیز خاص خود، چشمه‌های کوچک و بزرگ متعدد، رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستونهای آهکی بکر و دست نخورده و تخته سنگ های کوچک و بزرگ درون و کناره های آب.

مناظری بدیع و چشم نواز این تنگه در کمتر جایی دیده می شود.

برای درک بیشتر موقعیت دره تنگ براق، دره‌ای عمیق را تصور کنید که مملو از درختان سرسبز است و رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند، آبشارهایی از صخره‌ها پایین می‌ریزد و چشمه‌ های بسیاری از دل سنگ‌ها می‌‌جوشد.

کمتر سنگ و خاک میبینیم چرا که همه با سبزه و خزه و درخت و درختچه پوشیده شده اند.
آیا این توصیف، خود بهشت نیست؟

ارتفاع دیواره‌های این دره در برخی نقاط به ۳۰۰ متر هم می‌رسد،دره تنگ براق در ارتفاع ۱۹۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد. 
آب و هوای خنک این منطقه در بهار و تابستان، جذابیت آن را دو چندان کرده و ماشین هایی با پلاک های اصفهان و یزد، بیشتر از همه به چشم میخورد.

اما در فصول سرد سال، برف و یخبندان مانع سفر گردشگران به این منطقه میشود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگرچه عمق حوضچه ها و دریاچه در برخی نقاط به ۱۰ متر هم می‌رسد و با وت سوت میتوانید درآن ها آب تنی کنید، ولی هرگز از ارتفاعات بالا به سمت دریاچه شیرجه نزنید، زیرا وجود سنگ‌ها و صخره‌های زیر آب تا کنون موجب مرگ افراد زیادی شده است، تا حدی که در مردم محلی به تنگه مرگ معروف شده است.

همچنین، باریک و لغزنده بودن مسیر صعود به تنگه، احتمال سُر خوردن و زمین خوردن را بالا می برد.
البته دلیل دیگری که باعث مرگ هم وطنان در این تنگه شده، این است که در مواقع پرآبی، وقتی دریچه سد ملاصدرا باز می‌شود، سرعت آب در تنگه بسیار زیاد می گردد و حتی شناگران حرفه ای هم در برخورد با سنگ ها، آسیب دیده و غرق می شوند، در سال گذشته(۱۳۹۹) یک مربی کشوری غواصی به نام مریم مسعودی، در این تنگه، غرق شد.

توجه داشته باشید که در فصل زمستان امکان کمپ زدن در منطقه وجود ندارد، بلکه فقط می‌توانید برای دقایقی از تنگه و آبشار آن دیدن کنید و به محل اقامت بازگردید.

منطقه ای با این چنین ویژگی‌های وصف ناشدنی، فقط می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای سفری یک روزه باشد، زیرا اقامتگاهی برای شب مانی وجود ندارد. مگر اینکه بخواهید شب را در چادر مسافرتی بگذرانید که آن هم با دمای پایین هوا در شب حتی در تابستان، قابل تامل است.

اگر می‌خواهید شب را در اطراف تنگه به صبح برسانید حتما به صورت گروهی به این منطقه سفر کنید.

 

به هر حال اگر قصد اقامت در همان منطقه و کمپینگ را دارید باید وسایلی مانند چادر مسافرتی، پتو، کیسه خواب، پاوربانک، کیسه زباله و… را همراه خود ببرید.

همراه داشتن وسایلی مانند کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، وت سوت (لباس برای آبتنی در آب سرد) و… را فراموش نکنید.
در هر فصلی از سال که به این منطقه سفر می‌کنید حتما یک لباس گرم همراه خود ببرید.

بهتر است یک چک لیست سفر تهیه کنید تا وسیله‌ای را از قلم نیندازید.

از روشن کردن آتش‌های بزرگ خودداری کنید و در صورتی که آتشی روشن کردید از خاموش شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید؛ زیرا حتی جرقه‌ای کوچک هم می‌تواند هکتارها زمین سبز را به آتش بکشاند.

حتما قبل از سفر به این منطقه باد چرخ‌های ماشین خود را تنظیم و باک بنزین را پر کنید.
در سفر به دره تنگ‌براق باید بیشتر از همه وقت، مراقب سلامتی خود باشید.

انتهای پیام/م/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول