اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

واکسیناسیون رایگان بروسلوز و لمپی اسکین در سقز آغاز شد

رئیس شبکه دامپزشکی سقز گفت: واکسیناسیون در جمعیت دام سنگین در قالب واگذاری به بخش غیردولتی از 20 شهریور ماه به مدت 30 روز کاری در این شهرستان آغاز شده است.

واکسیناسیون رایگان بروسلوز و  لمپی اسکین در سقز آغاز شد

علی بابائیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سقز اظهار کرد: واکسیناسیون در جمعیت دام سنگین در قالب واگذاری به بخش غیردولتی از 20 شهریور ماه به مدت 30 روز کاری آغاز شده است.

وی ادامه داد: بیماری بروسلوز به دلیل ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است و علاوه بر بعد اقتصادی از نظر اینکه بیماری مشترک بین انسان و دام بوده از اهمیت بالایی برخوردار است.

بابائیان گفت: در این طرح نسبت به پوشش مناسب واکسیناسیون دامی (گاو و گوساله) علیه بیماری بروسلوز در مناطق پرخطر نظیر اطراف بازار دام، کشتارگاهها و روستاهای مجاور سایر استان‌ها (آذربایجان غربی و شرقی)، واحدهای گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی، کانون‌های مشکوک و مثبت موارد انسانی و دامی سالجاری و سنوات قبل با شعاع 3 و 5 کیلومتری و با مراقبت فعال اقدام خواهد شد

وی یادآور شد: بیماری لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی با واگیری بالا در گاو و گوساله و با علائمی همچون بروز تب، برجسـتگی‌هـا و ضایعات پوستی، آبریزش بینی و چشم، کاهش شیردهی و.. است و راه انتقال آن نیش حشرات بویژه پشه‌های گزنده و مگس‌های خونخـوار، تماس مستقیم دام‌های سالم با دام‌های آلوده است و باعث ایجاد ضرر و زیان اقتصادی به دامداران می‌شود.

بابائیان بـا توجه بـه اینکـه یکـی از راه‌های موثر پیشگیری از این بیماری واکسینه کردن دام‌ها است افزود: مرحله دوم واکسیناسیون در سالجاری در تمامی واحـدهـای اپیـدمیولوژیک روسـتایی بـا اولویـت مناطق پرخطر و کانون‌های مثبت سنوات قبل به صورت رایگان انجام خواهد شد و در گاوداری‌های غیرواکسینه در سـال جـاری، بصـورت بهـادار توسط مراکز مایه‌کوب دامپزشکی بخش غیردولتی مجاز و یا در صورت داشتن مسـئول بهداشـتی توسـط مسـئول فنـی واحـد بـا همـاهنگی شـبکه دامپزشکی شهرستان انجام خواهد شد.

رئیس شبکه دامپزشکی سقز تصریح کرد: واکسیناسیون فراگیر، آموزش و ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام است و در این زمینه طرح واکسیناسیون رایگان علیه بیماری بروسلوز گاوی و لمپی‌اسکین همزمان در سطح استان آغاز شده است.

وی در پایان از دامداران شهرستان سقز خواست؛ از خرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی مشخص و مطلوب که واکسینه نشده‌اند خودداری کنند و در صورت حضور اکیپ های واکسیناسیون تحت پوشش دامپزشکی در سطح واحدهای روستایی و دامداری‌ها همکاری لازم را با مامورین دامپزشکی داشته باشند.

انتهای پیام/2330/74

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول