اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اثرات زیانبار آتش زدن کاه و کلش در کمین محیط زیست

همه‌ساله شاهد آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان و افراد ناآگاهی هستیم که اقدام به سوزندان و آتش زدن سهوی و عمدی کاه و کلش می‌کنند، این امر ناپسند علاوه بر چالش‌های زیست‌محیطی و اثرات سوء و جبران‌ناپذیری که بر کیفیت خاک، آب‌وهوا و اکوسیستم منطقه دارد، خسارات مالی بسیاری را بر اقتصاد مزارع هم‌جوار، مناطق مسکونی، تأسیسات شهری و روستایی وارد می‌آورد.

اثرات زیانبار آتش زدن کاه و کلش در کمین محیط زیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در پی اعتراض و نارضایتی عده‌ای از شهروندان از وضعیت موجود در خصوص آتش زدن کاه و کلش و نیز برای اطلاع بیشتر از ضرر و زیان اثرات مخرب آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی، با رئیس محیط‌ زیست و غذای جهاد کشاورزی استان فارس گفتگو کردیم.

محمدمهدی غیاثی در این باره اظهار داشت: بر اساس قانون هوای پاک و طبق ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جرم محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی با ا شاره به اینکه به خطر انداختن سلامت بهره‌برداران، منجر به ایجاد مشکلات تنفسی به‌ویژه در فصل گرما و از بین بردن خاکی که سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره تشکیل شود از آثار مخرب سوزاندن کاه و کلش است، افزود: افراد متخلفی که اقدام به سوزاندن بقایای محصول کنند به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: برای آگاهی دادن به کشاورزان درباره مضرات آتش زدن کاه و کلش آموزش‌های لازم به‌صورت پیامک و نیز نصب بنر در مراکز از جمله برنامه‌های اجرایی این سازمان است.

غیاثی تاکید کرد کرد: سالانه از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی استان فارس بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار هکتار از اراضی در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند که با اطلاع رسانی و آگاهی رساندن این میزان به ۲.۵ درصد در سال کاهش‌یافته است.

وی بیان داشت: اجاره دادن زمین کشاورزی به افراد ناآگاه، پرتاب اشیاء آتش‌زا از سوی رانندگانی که از کنار محل کاه و کلش تردد می‌کنند، ضایعات برجای‌مانده و نیز عدم پوشاندن آتش با خاک از دیگر عوامل وقوع آتش‌سوزی در زمین‌های کشاورزی است.

مشاور رئیس جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: مشارکت و اراده جمعی، فرهنگ‌سازی، آموزش و نیز اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های جمعی از دیگر مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ن
 
  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول