اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

باید غل و زنجیر را با تسهیل در صدور مجوز کسب و کار از پای فعالان اقتصادی باز کرد

وزیر اقتصاد گفت: در سال مانع‌زدایی از تولید، تصویب طرح صدور مجوزهای کسب و کار پیام خوشی را از مجلس به فعالان اقتصادی مخابره می‌کند؛ باید غل و زنجیر از پای فعالان اقتصادی باز کرد.

باید غل و زنجیر را با تسهیل در صدور مجوز کسب و کار از پای فعالان اقتصادی باز کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 24 شهریور) مجلس شورای اسلامی بعد از بیان نظرات موافقان و مخالفان درباره گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی در موضوع: طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار اظهار داشت: در سال مانع‌زدایی از تولید، تصویب طرح صدور مجوزهای کسب و کار پیام خوشی را از مجلس به فعالان اقتصادی مخابره می‌کند.

وی افزود: بخش زیادی از فعالان اقتصادی منتظر تصویب این طرح و باز شدن غل و زنجیر از پای خود هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امضاهای طلایی با تصویب طرح صدور مجوزهای کسب و کار کاهش پیدا می‌کند. 

وی گفت: در رتبه‌بندی موانع کسب و کار یا به عبارت دیگر سهولت محیط کسب و کار مهم‌ترین شاخص مجوز شروع کسب و کار است و کشور ما از جهت دشواری شروع فعالیت اقتصادی رتبه ۱۷۸ را در دنیا دارد.

خاندوزی با بیان اینکه کسب مجوز بسیار پیچیده است و دست و پای فعالان اقتصادی را می‌بندد افزود: بسیاری از فرآیندهای ناسالم و فساد آلود در همین مسیر ایجاد می‌شود؛ مجلس و دولت باید با همگرایی برای تسهیل صدور مجوزها گام بردارند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دنبال این بودیم که برای تولید اقتصادی یک شاه‌کلید معرفی کنیم که قطعا افزایش سرمایه گذاری رونق تولید را به دنبال خواهد داشت.

خاندوزی گفت: متاسفانه یک سرمایه گذار باید ۶ ماه تا دو سال و گاهی بیشتر در فرآیندهای کسب مجوز سرگردان باشد تا مجوز شروع یک فعالیت اقتصادی را اخذ کند.

وزیر اقتصاد افزود: در طول پنج سال گذشته رشد سرمایه‌گذاری در کشور حدود صفر بوده است؛ نه تنها سرمایه گذاری صورت نگرفته بلکه اشتغالی نیز ایجاد نشده است و به دنبال آن تولید نیز رونقی نداشته است. دلیل این امر یکی به تحریم‌های ظالمانه خارجی باز می‌گردد و یکی به تحریم‌های داخلی که دستگاه‌های اداری و اجرایی چوب لای چرخ تولید کنندگان و سرمایه گذاران گذاشته‌اند. این تحریم داخلی بسیار آزاردهنده‌تر است.

وی گفت: اگر امروز دولت و مجلس با همراهی یکدیگر به دنبال این باشند که تولید اقتصادی را به عنوان یک شاه کلید معرفی کنند، راهکار آن افزایش سرمایه گذاری، رونق تولید و اشتغال در کشور است که خود آن دنباله ای از منافع را به همراه دارد. اگر در استان ها به وفور با مسئله بیکاری مواجه هستیم، علت آن این است که کسی که می خواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد، 6 ماه تا یک سال و حتی تا چند سال باید در فرآیند کسب مجوزها باقی بماند تا فعالیت اقتصادی خود را در بخش کشاورزی، صنعت و خدماتی شروع کند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: متاسفانه در طول 5 سال گذشته رشد سرمایه گذاری در کشور ما نزدیک به صفر شده که اگر نسبت به قیمت ثابت در نظر بگیریم، نرخ استهلاک بیش از سرمایه گذاری بوده است، لذا نه تنها سرمایه گذاری نشده بلکه اشتغال نیز ایجاد نشده و شاهد رونق تولید نبوده ایم. سرمایه های کشور ما نیز نسبت به 10 سال گذشته کاهش یافته و کیک اقتصاد کوچک شده است.

خاندوزی در توضیح چرایی عدم رونق تولید گفت: نخستین مبدأ آن مربوط به تحریم های خارجی ظالمانه است و مبدأ دوم تحریم های ظالمانه داخلی است که دستگاه های اجرایی چوب لای چرخ تولیدکنندگان گذاشتند. یکی از همین تحریم ها، دیوان سالاری فرسوده و آزاردهنده و میوه نامبارک مجوزهایی است که ملاحظه می کنیم. اژدهایی هفت سر که بسیاری از انحصارها و رانت ها را به وجود آورده و اجازه نمی دهد کسی وارد این حوزه شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کاهش و از بین رفتن امضاهای طلایی که جزء نقاط مورد اتکای این مجلس است با تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کاهش پیدا می کند، افزود: به موجب این طرح تغییر رویکردی که دولت آیت الله رئیسی در مورد تبدیل رویکرد نظارت پیشینی به پسینی دنبال می کند را تحقق می بخشد، همچنین به موجب آن شاهد تدوین ضمانت اجرایی شفافیت اخذ مجوزها، شفافیت و دسترسی به قراردادهای بانکی با شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول