اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

بازدید رئیس کل دادگستری تهران از زندان ورامین/ حشمتی: حضور قضات ناظر در زندان‌ها باید مستمر و موثر باشد

رئیس کل دادگستری تهران طی بازدید از زندان ورامین گفت: قضات ناظر در زندان ها، بایستی ضمن حضور مستمر و موثر، وضعیت زندانی و خانواده وی را مورد بررسی قرار دهد.

بازدید رئیس کل دادگستری تهران از زندان ورامین/ حشمتی: حضور قضات ناظر در زندان‌ها باید مستمر و موثر باشد

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد حشمتی مهذب طی بازدید از زندان ورامین گفت: قضات ناظر در زندان ها، بایستی ضمن حضور مستمر و موثر، وضعیت زندانی و خانواده وی را مورد بررسی قرار دهد. 

وی افزود: قانونگذار ظرفیت های خوبی در اختیارمان قرار داده تا احکام ارفاقی به نفع زندانیان واجد شرایط صادر گردد. قضات ناظر در زندان ها باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده، ضمن حضور مستمر و موثر در زندان ها، وضعیت نگهداری زندانی و نیز اوضاع معیشتی و اجتماعی خانواده وی را در زمان حبس سرپرست خانوار مورد نظارت و بررسی قرار دهند. 

حشمتی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت کیفری تهران، لازم است قضات بیشتر به موضوع استفاده از پابند الکترونیکی و رسیدگی به اعسار توجه داشته باشند. 

وی از تیم قضایی همراهش خواست تا طی روز جاری با تمام زندانیان ندامتگاه دیدار کرده، مشکلات آنان را تک تک مورد رسیدگی قرار دهند. 

همچنین در این بازدید، علی رستمی مدیر کل زندان های استان تهران طی سخنانی با تسلیت به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان اظهار داست: در دیدارهای قبلی رییس محترم دادگستری استان تهران که طی روزهای گذشته از ندامتگاه های زنان و قزلحصار صورت گرفت، پرونده تمام زندانیان مورد بررسی قرار گرفته و دادستان ها نیز در تمام زندان ها حضور پررنگ دارند. 

رستمی با ارایه گزارشی از آمار جمعیت کیفری ندامتگاه ورامین گفت:  تعداد مددجویان تحت قرار تقریبا ۴۴ درصد است که با توجه به میانگین استانی و کشوری جای توجه و بررسی دارد. 

وی تاکید کرد: رسیدگی سریع تر به پرونده افراد متهم یا تحت قرار، می تواند در تعیین تکلیف و کاهش جمعیت کیفری موثر باشد. 

مدیرکل زندان های استان تهران ادامه داد: در حال حاضر ۸ نفر از زندانیان این ندامتگاه، محکومین مهریه و ۹ نفر بدهکار مالی هستند که می توان با کمک نیکوکاران و ستاد دیه برای آزادی فوری آنان طی روز جاری اقدام کرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۷۰۳ مورد دادرسی الکترونیک و ۲۷۲ مورد اعزام به مراجع قضایی صورت گرفته، در صورت برگزاری حداکثری دادرسی های الکترونیک در وقت و هزینه ها صرفه جویی و از آسیب و مخاطرات اعزام ها پیشگیری می شود. 

رستمی با اشاره به فعالیت های انجمن حمایت از خانواده ها و مرکز مراقبت بعد از خروج گفت: طی روزهای هفته اینجانب و مدیران و مددکاران زندان ها در منازل زندانیان نیازمند حضور یافته، ضمن سرکشی از خانواده های آنان نسبت به رفع برخی از مشکلات اقتصادی شان در حد توان اقدام می شود که جای تقدیر ویژه از خیرین استان دارد.  

رستمی ۱۵ نفر از زندانیان ورامین را محکومین دیه عمد برشمرده، اظهار امیدواری کرد: با اعلام مبلغ دقیق دیه یا جریمه به زندان همراه با کیفرخواست مددکاران بهتر و سریع تر از آخرین وضعیت قضایی زندانی و جذب کمک های نیکوکاران بهره مند شوند. 

وی همچنین از قضات حاضر خواست تا حد امکان و در چهارچوب قانون، دستورات لازم در خصوص درخواست های اعسار، آزادی مشروط و تعلیق مجازات ارفاقات قانونی را در حداقل زمان صادر نمایند تا زندانیان واحد شرایط در روزهای سخت معیشتی خانواده هایشان آزاد شوند. 

براساس این گزارش، در پایان روز جاری و دیدار رییس دادگستری، عباداله میرزایی مطلق معاون قضایی، محسن مقدسی بازرس ویژه رییس کل، دادستان ها و قضات همراه  مقدمات آزادی ۲۶ نفر با استفاده از مرخصی پایان حبس، عفو مشروط و دیگر تخفیفات فضایی فراهم شد. 

همچنین درخواست عفو مشروط بقیه مددجویان در کارگروه تخصصی دادگستری استان طی روزهای آینده بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

انتهای پیام 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول