اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فرابورس طبق قانون علت توقف و بازگشایی‌ها را اعلام کند / توقف و بازگشایی نماد با نزول و صعود شاخص کل

یکی از موضوعات مهمی که سازمان بورس باید نسبت به آن شفاف سازی انجام دهد، دلایل توقف و شیوه بازگشایی نمادهایی است که طی زمان انجام معاملات متوقف و بازگشایی می شوند، است.

فرابورس طبق قانون علت توقف و بازگشایی‌ها را اعلام کند / توقف و بازگشایی نماد با نزول و صعود شاخص کل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از موضوعاتی که در سال گذشته شایعات زیادی را پیرامون برخی نمادها ایجاد کرده بود، توقف و یا بازگشایی آنها در روندهای خلاف آنچه در بازار سرمایه رخ داده است، می باشد.

همین مساله اعتماد به سازمان بورس و تصمیمات این سازمان را کاهش داده و سهامداران حقیقی از رویه های غلط این چنینی به شدت گلایه داشته و دارند.

یکی از نمادهایی که امروز با چنین وضعیتی مواجه شد، سهم فرابورس می باشد که به زعم بسیاری از سهامداران به دلیل اینکه وارد فاز منفی نشود، بسته شده و با صعود شاخص کل، این نماد باز و پس از ورود به رنج منفی دوباره بسته شده و برای مرتبه دوم بازگشایی شده و پس از کشیدن رنج مثبت و صف خرید شدن دوباره بسته شده است.

برخی از سهامداران می گویند این نماد با شروع آغاز روند نزولی بورس بسته شده و با به تعادل رسیدن بازار سرمایه بازگشایی شده است.

باز و بسته شدن فرابورس برای فرار از منفی شدن!

نماد فرا بورس صبح امروز در ساعت 9:31 صبح به علت بررسی معاملات بسته می شود. فرابورس می گوید: به اطلاع می رساند؛ نماد معاملاتی شرکت فرابورس ایران (فرابورس1) جهت بررسی معاملات مطابق با ماده 12 مکرر 6 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران متوقف شد. مدیر عملیات بازار فرابورس ایران

در ساعت 10:37، طبق اطلاعیه فرابوری این نماد بازگشایی می شود. به اطلاع می رساند؛ نماد معاملاتی شرکت فرابورس ایران (فرابورس1)، پس از بررسی معاملات، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش گشایش، امروز دوشنبه مورخ 1400/06/22 آماده انجام معامله می‌باشد. لازم به ذکر است پس از انجام حراج ناپیوسته و حذف سفارشات، در صورت لزوم بازگشایی مرتبه دوم اطلاع رسانی می شود. در غیر اینصورت انجام معاملات در نمادهای مذکور به صورت حراج پیوسته در دامنه مجاز قیمتی قبل از برگزاری حراج ناپیوسته امکان پذیر است. مدیر عملیات بازار فرابورس ایران

در ساعت 11:40 نیز طبق اطلاعیه فرابورس، بازگشایی مرتبه دوم نماد معاملاتی فرابورس صورت می گیرد. به اطلاع می رساند؛ نماد معاملاتی شرکت فرابورس ایران (فرابورس1)، پس از بررسی معاملات، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش گشایش، امروز دوشنبه مورخ 1400/06/22 آماده انجام معامله می‌باشد. لازم به ذکر است پس از انجام حراج ناپیوسته و حذف سفارشات، انجام معاملات در نمادهای مذکور به صورت حراج پیوسته در دامنه مجاز قیمتی امکان پذیر است. مدیر عملیات بازار فرابورس ایران

قانون چه می گوید؟

در ماده 12 مکرر دستورالعمل اجرایی انجام معاملات در فرابورس چنین آمده است: نماد معاملاتی به‌صورت خودکار بلافاصله پس از ارسال اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان، به‌صورت زیر متوقف و بازگشایی می‌شود:

۱. در صورتی که اطلاعات بااهمیت تا ۹۰ دقیقه قبل از پایان جلسه معاملاتی ارسال شود، نماد معاملاتی به‌طور خودکار، به مدت ۶۰ دقیقه متوقف می‌شود؛

۲. در صورت افشای اطلاعات بااهمیت در ۹۰ دقیقه پایانی جلسه معاملاتی، نماد معاملاتی به‌طور خودکار متوقف شده و در جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد؛

۳. در صورتی که اطلاعات با اهمیت در ساعت خارج از بازار منتشر شود، نماد معاملاتی در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد.

از دیگر سو، در ماده 12 مکرر 6 که در زمان بسته شدن فرابورس به آن استناد شده است، آمده است: در صورتیکه معاملات اوراق بهادار مظنون به ‌استفاده از اطلاعات‌ نهانی یا دستکاری قیمت باشد، فرابورس می ‌تواند ضمن اعلام به عموم نماد معاملاتی اوراق بهادار را متوقف نماید. بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی‌های لازم، با محدودیت دامنه نوسان حداکثر یک روز معاملاتی خواهد بود.

حال سوال اینجا پیش می آید در صورتی که در این نماد ظن دستکای قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی وجود داشته است، در یک ساعت و 6 دقیقه که این نماد بسته و باز شده است، کدام اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق ماده 13 همین قانون، فرابورس مکلف به ارائه توضیح به عموم در خصوص بسته شدن و باز شدن نمادها می باشد. در ماده ۱۳ آمده است: فرابورس باید دلیل توقف نماد معاملاتی را حداکثر تا پایان روز کاری توقف نماد معاملاتی اطلاع‌رسانی نماید. همچنین فرابورس مکلف است حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بازگشایی نماد معاملاتی مراتب را به اطلاع عموم برساند.

اما در این موضوع هیچگونه اطلاع رسانی شفاف صورت نگرفته است. با بازگشایی مرتبه دوم سهم مثبت 5 خورده و قیمت پایانی نیز مثبت 5 می شود و همه هم از این موضوع راضی به نظر می رسند.

اما در این مساله به نظر می رسد فرابورس باید در زمینه این شیوه اقدام خود یک شفاف سازی انجام دهد تا شائبه های موجود در خصوص برخی نمادها از بین برود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول