اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

گرانی تخم مرغ به دلیل سیاست‌های غلط گذشته/ بهمن ماه سیل تخم مرغ به بازار می آید

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: افزایش قیمت تخم مرغ در بازار به دلیل سیاست های غلط دولت گذشته است اما در بهمن و اسفند سیلی از تخم مرغ به بازار می آید که تولید کنندگان برای فروش التماس خواهند کرد.

گرانی تخم مرغ به دلیل سیاست‌های غلط گذشته/ بهمن ماه سیل تخم مرغ به بازار می آید

به گزارش  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت تخم مرغ در یکی دو هفته گذشته مسیر افزایشی را طی کرده به طوری که امروز در بازار تهران هر شانه تخم مرغ به 50 هزار تومان رسیده است.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس در باره دلایل افزایش قیمت به خبرنگار فارس گفت: قیمت تخم مرغ از اواخر مرداد سال گذشته تا خرداد امسال 4 هزار تومان زیر قیمت مصوب دولت به فروش می رفت و مرغداران برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغ را به کشتارگاه فرستادند تولید جوجه و جوجه ریزی کمتر شد و متعاقب آن تولید تخم مرغ کاهش یافت.

به گفته این مسئول، تولید جوجه تخمگذار از 5 میلیون قطعه در ماه به سه میلیون قطعه کاهش یافت و قیمت جوجه در بازار به 17 هزار تومان رسید که برای مرغدار مقرون به صرفه نبود که با این قیمت جوجه ریزی کند. این در حالی است که پیش از این قیمت هر قطعه جوجه 2500 تومان بود.

نبی پور با بیان اینکه دولت گذشته در افزایش قیمت تخم مرغ مقصر است، گفت: زمانی که مرغدار هر کیلو تخم مرغ را چندین ماه زیر قیمت مصوب می فروخت به وزیر جهاد کشاورزی وقت پیشنهاد دادم مازاد تولید را در انبارها برای تعدیل قیمت نگه داری کنیم اما توجهی نکردند و اکنون با کاهش تولید مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه اکنون تولید جوجه در کشور افزایش یافته است، گفت: تخم مرغ اینها ماه های بهمن و اسفند به بازار می آید و آنقدر زیاد خواهد بود که مرغداران برای خرید التماس کنند و به زودی بازار با افزایش عرضه مواجه خواهد شد و البته دولت فعلی باید از الان به فکر این مازاد عرضه باشد.

به گفته نبی پور قیمت هر کیلو تخم مرغ 21 هزار تومان و  هر شانه 43 هزار تومان درب مرغداری است.اما قیمت نرخ مصوب دولتی تخم مرغ کیلویی 14 هزار تومان است.

وی در پاسخ به اینکه چرا دولت نرخی را تعیین می کند که نمی تواند آن را کنترل کند؟ گفت: دولت یا باید به نرخ آزاد عرضه و تقاضا پایبند باشد و یا اگر نرخی تعیین می کند در صورتی که پایین تر هم بیاید باید خرید تضمینی کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران به ظرفیت های تولید هم اشاره کرد و گفت: هنوز در استان خراسان رضوی 40 درصد ظرفیت های تولید خالی است و در استان تهران هم به جای 14 میلیون 6 میلیون مرغ تخمگذار تولید می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول