اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

طرح اصلاح آیین نامه برای نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در مجلس کلید خورد/ پخش مستقیم جلسات کمیسیون‌های اصل 85

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح اصلاح آیین نامه برای نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در مجلس کلید خورد، گفت: بر اساس این طرح جلسات کمیسیون‌هایی که برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح طبق اصل 85 قانون اساسی تشکیل می‌شوند، به صورت مستقیم همانند جلسات علنی مجلس پخش می‌شود.

طرح اصلاح آیین نامه برای نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در مجلس کلید خورد/ پخش مستقیم جلسات کمیسیون‌های اصل 85

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز شورای هماهنگی روسای کمیسیون‌ها با هیأت رئیسه مجلس گفت: در این جلسه که ساعت 6 صبح امروز برگزار شد، موضوع بهره‌وری بیشتر از روند قانون گذاری در مجلس مورد بحث و برررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه این موضوع مطرح شد که چه اصلاحاتی باید در آیین نامه مجلس ایجاد شود تا خروجی کار مجلس در امر قانون‌گذاری بیشتر و بهتر شود.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: یکی از ایرادات، وجود اشکالاتی در طرح‌‌ها و لوایح در زمان اعلام وصول است و دیگر اینکه طرح‌ها و لوایح مهم در زمان اعلام وصول مشخص نمی‌شود تا اینکه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار گیرد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: در نهایت طرحی برای این منظور ارائه شد تا با اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس روند قانونگذاری در مجلس با اصلاحاتی همراه باشد.

وی افزود: بر اساس این طرح، طرح‌های نمایندگان پیش از بارگذاری در سامانه قانونگذاری در سامانه‌ای به نام اعلام نظر بارگذاری می‌شود تا همه نمایندگان مجلس، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، بخش‌های مختلف مجلس همچون معاون قوانین و... و نیز اتاق‌های بازرگانی و صنایع و... نقطه نظرات خود را پیرامون این طرح اعلام کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: پس از این مرحله طرح در سامانه قانونگذاری بارگذاری می‌شود و در آن زمان برای فوریت و اهمیت طرح از نمایندگان نظرخواهی می‌شود بدین صورت که نمایندگان به این موضوع نمره می‌دهند؛ اگر نمایندگان نمره یک تا چهار بدهند به معنای عادی بودن طرح است، اگر نمره پنج تا هفت را بدهند به معنای یک فوریتی بودن آن و اگر عدد 8 تا 10 را بدهند به معنای دوفوریتی بودن طرح است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: در این طرح اصل بر دو شوری بودن طرح‌هاست؛ بدین صورت که طرح پس از بررسی در کمیسیون به صحن می‌آید و در صورت تصویب کلیات مجدد به کمیسیون بازگردانده می‌شود تا در جزئیات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: پس از جمع بندی کار در باره طرح موردنظر کمیسیون گزارش خود را از روند بررسی و پیشنهاد‌ات ارائه شده اعم از مواردی که تصویب شده یا تصویب نشده‌اند به صحن ارائه می‌دهد و  عنوان می‌کند که کدامیک از پیشنهادات تصویب شده و کدامیک تصویب نشده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: در زمان بررسی طرح در صحن و پس از اعلام نظر نماینده کمیسیون موافق و مخالف و نماینده دولت، هر ماده طرح به رأی گذاشته می‌شود و چنانچه تصویب نشد، حذف آن به رأی گذاشته می‌شود و چنانچه حذف آن هم رأی نیاورد، پیشنهاد‌اتی که در کمیسیون مطرح شده و رأی نیاورده در صحن مطرح می‌شود.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس این طرح جلسات کمیسیون‌هایی که به منظور رسیدگی به طرح‌ها و لوایح طبق اصل 85 قانون اساسی تشکیل می‌شود، همانند جلسات علنی مجلس به صورت زنده پخش می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول