اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

کاهش هزینه‌های درمان ناباروری می‌تواند به حل بحران جمعیت کمک کند

یک فعال سابق دانشجویی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های درمان ناباروری می‌تواند به حل بحران جمعیت کمک کند، گفت: از معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری انتظار داریم که با قاطعیت بحث حمایت از زوج های نابارور را پیگیری کند.

کاهش هزینه‌های درمان ناباروری می‌تواند به حل بحران جمعیت کمک کند

محدثه رشید فعال سابق دانشجویی و عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در گفت وگو با خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره بحث جمعیت گفت: طبق آمارهای رسمی در کشور حدود سه‌ونیم میلیون زوج نابارور داریم که به دلایل مختلف هر روز هم به آمار نه چندان کم این افراد افزوده می‌شود. علاوه بر این در ذهن همه واژه نابارروی با هزینه‌های درمان این بیماری گره خورده است.

پژوهشگر حوزه جمعیت و خانواده تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات زوج‌های نابارور در کشور ما بحث هزینه درمان آن است. در کنار آن بسیاری از اوقات این زوج‌ها درگیر افسردگی، انزوای اجتماعی و حتی طلاق و از بین رفتن کانون خانواده هم می‌شوند. نتیجه یک تحقیق می‌گوید میزان افسردگی در زوج‌های نابارور به اندازه و یا حتی بیشتر از افسردگی در کسانی است که سرطان را تجربه می‌کنند.

رشید با بیان اینکه کاهش هزینه‌های درمان ناباروری می‌تواند به افزایش جمعیت کمک کند، تصریح کرد: تأمین بیمه تمام بخش های ناباروری یکی از راه های کمک به این قشر آسیب پذیر جامعه است. کمکی که آینده و سرنوشت کشور به آن بستگی دارد.

وی گفت: موضوع بسیار اثرگذار در درمان و پیشگیری از ناباروری، عواملی همچون پوشش‌های نامتعارف برای مردان و زنان نیز می‌تواند در کاهش قدرت باروری زوجین اثرگذار باشد.

 رشید با اشاره به اهمیت فرهنگسازی برای جلوگیری از ناباروی گفت: باید در این راستا اطلاع رسانی درست و فرهنگسازی صورت گیرد. باید به زوج های جوان گفته شود چه عواملی در بحث ناباروی موثر است و راه های درمان را چگونه باید پیگیری کرد.

وی اظهار داشت: مصرف بیش از حد غذاهای سرد مزاج اعم از فست فودها، غذاهای رستورانی، مصرف مواد غذایی کارخانه‌ای حاوی مواد نگهدارنده، غذاها و محصولات تراریخته، استرس و اضطراب، زندگی ماشینی، تغییر ساعات خواب و بیداری، نحوه نشستن نادرست، استفاده از امواج مضر ( در معرض بیش از حد امواج گوشی های موبایل و...) همگی در ایجاد ناباروری سهم به سزایی دارند و درمان قطعی ناباروری با تغییر سبک زندگی فعلی و حرکت به سمت سبک زندگی صحیح متناسب با آداب و رسوم، فرهنگ، آب و هوای کشور امکان پذیر است.

رشید یاداور شد: به نظر کارشناسان مربوطه اگر اصول صحیح تغذیه و سبک زندگی سالم مورد بررسی و تأمل قرار نگیرند سونامی وحشتناک از ناباروری در جامعه اتفاق می افتد که آن زمان رویارویی با آن و با عواقب بعد از آن  بسی مشکل تر خواهد بود. 

این فعال سابق دانشجویی گفت: از کمیسیون بهداشت مجلس و وزارت بهداشت، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و صدا و سیما  انتظار می رود که هرکدام به اندازه خود برای درمان قطعی و هرچه سریعتر ناباروری زوجین در جامعه گام هایی بنیادی و مؤثرتر بردارند. گام هایی که ناباروری را از ریشه درمان کند نه علاج موقتی!

وی افزود: مسئله جمعیت و ناباروری مسئله ای جدا از حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیست. ضمن تبریک انتصاب، از سرکار خانم کبری خزعلی معاون زنان ریاست جمهوری انتظار داریم که با قاطعیت بیشتری این اهم را پیگیری کنند و به نتیجه مطلوب برساند.

به گزارش فارس، بیش از دو هزار نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» هم با راه اندازی پویشی از مسئولان وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان مربوطه خواسته اند تا از زوج های نابارو حمایت شود. این مخاطبان با ثبت پویش « لزوم حمایت بیمه‌ها دردرمان ناباروری» امیداوارند با تشکیل دولت سیزدهم همه هزینه های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول