اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

کاهش 15 درصدی فوتی‌های کرونا در پایتخت/ چند درصد تهرانی‌ها واکسینه شدند؟

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران توضیحاتی درباره واکسیناسیون شهروندان در تهران، اقدامات شهرداری جهت ارائه زیرساخت‌های انجام واکسیناسیون، کاهش کرونا در پایتخت، طرح شهید سلیمانی و نیروهای داوطلب در حوزه واکسیناسیون ارائه داد.

کاهش 15 درصدی فوتی‌های کرونا در پایتخت/ چند درصد تهرانی‌ها واکسینه شدند؟

خبرگزاری فارس گروه شهری:کرونا همچنان در حال جولان است و بر اساس اعلام وزارت بهداشت از 19 تا 20 شهریور بر اساس معیارهای قطعی و تشخیصی 16 هزار و ۶۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ـ  19 در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۰۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ـ  19 در کشور به ۵ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۵۶۷ نفر رسید.متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴۴ بیمار کووید ـ  19 جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۳ هزار و ۸۲۴ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون ۴ میلیون ۵۳۸ هزار و ۴۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند و ۷ هزار و ۳۴۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ـ  19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته مسوولان حدود یک سوم تا نیمی از مبتلایان و متوفیان مربوط به تهران است و پایتخت اکنون با مشکلات مختلفی به دلیل کرونا دست و پنجه نرم می کند و مدیریت شهری جدید کار را در حالتی آغاز کرده که کرونا در حال جولان است و تهران وضعیت بحرانی دارد. به گفته مسؤولان بهشت زهرا (س) 40 درصد کل متوفیان کشور در تهران تطهیر می‌شوند و هر چند مسؤولان ستاد مقابله با کرونا تهران و وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند طی روزهای اخیر آمار مبتلایان و متوفیان ناشی از کووید کاهش یافته ولی همچنان بهشت‌زهرا (س) آرایش بحرانی به خود دارد و کارشناسان و مسؤولان وزارت بهداشت همچنان به مردم توصیه می‌کنند حتی پس از دریافت دو دز واکسن هم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله درباره واکسیناسیون شهروندان در تهران، اقدامات شهرداری جهت ارائه زیرساخت‌های انجام واکسیناسیون، کاهش کرونا در پایتخت، طرح شهید سلیمانی و نیروهای داوطلب در حوزه واکسیناسیون با زینب نصیری، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

وضعیت و آمار  مراکز واکسیناسیون در تهران

واکسیناسیون شهروندان تهرانی طی روزهای اخیر همانند بسیاری از شهرها سرعت گرفته است شهرداری تهران چه اقداماتی در امر واکسیناسیون شهروندان انجام داده است و چه برنامه‌هایی را در این راستا مدنظر دارد؟

با توجه به اینکه مشکلات ورود واکسن به کشور تا حد زیادی مرتفع شده است سرعت واکسیناسیون نیز طی هفته‌های اخیر افزایش یافته بنابراین اگر واکسن موجود باشد امکان سرعت در امر واکسیناسیون هم با گسترش زیرساخت‌ها و افزایش نیروهای انسانی امکانپذیر است بر همین اساس دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری تهران اعلام کرده‌اند که برای گسترش زیرساخت‌ها آمادگی کامل دارند و هر میزان که ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت علام نظر کنند زیرساخت‌های مورد نظر را در اختیار آنها قرار می‌دهند. پیش از این 30 مرکز تجمیعی واکسیناسیون خودرویی و غیرخورویی شامل فرهنگسراها، سوله‌های بحران، مجموعه‌های ورزشی و ... در امر واکسیناسیون توسط شهرداری تهران اختصاص یافته بود و پس از آن 9 مرکز تجمعیی دیگر را جهت امر واکسیناسیون مورد حمایت قرار دادیم از جمله حرم حضرت عبدالعظیم (ع) لذا مکان برای دستگاه دیگر بود و ما زیرساخت فراهم کردیم.

سوله فرحزاد، مرکز بهاران، بوستان گفت‌وگو، پارک طالقانی، باغ موزه دفاع مقدس، فرهنگسرای رسانه، پارکینگ باغ پرندگان، ورزشگاه آرش میراسماعیلی، سوله الزهرای صیاد شیرازی، سوله بروجردی، فرهنگسرای اشراق، سوله بهرامی جنوبی، سوله بیمه الزهرا، سوله‌های کن، پیرانشهر، کردستان، خاقانی، فتح، بریانک، انبار نفت، الزهرا، پیروزی، بوستان نارنج‌، آیت‌الله سعیدی، بوستان زیتون، بعثت، مدائن، قائم، ولایت، وحدت اسلامی، شهرک استقلال، از جمله مکان‌های ارائه واکسن در تهران بوده که برخی از این مراکز فعالیت خود را از اردیبهشت آغاز کرده‌اند و برخی نیز از تیر و شهریور شروع به فعالیت کرده‌اند.

همچنین برخی از مراکز زیرساخت‌های آن فراهم شده ولی هنوز راه‌اندازی نشده که منتظر اعلام ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت در این زمینه هستیم که سوله‌های خلیج‌فارس، میرزاکوچک‌خان، والفجر، شهید عزیزی و مجموعه ورزشی کافی از جمله مراکز آماده ولی افتتاح نشده هستند. همچنین در برخی از این سوله‌ها مانند سوله بحران کن ویژه رمدسیویر تراپی اختصاص داده شده است.

پایگاه‌های مشارکتی انجام واکسیناسیون نیز شامل دانشگاه الزهرا، حسینیه سیدالشهدا، هنرستان ولیعصر (عج)، مرکز دارویی هلال‌احمر، درمانگاه فرمانیه، درمانگاه کریم، درمانگاه فرهنگیان آزادی و ورزشگاه آزادی و پارکنیگ ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است.

گسترش بیشتر مراکز واکسیناسیون پایتخت طی روزهای آینده

آیا امکان گسترش بیشتر مراکز واکسیناسیون در تهران توسط شهرداری وجود دارد؟

بله، به هر میزان که نیاز باشد ما از ظرفیت بوستان‌ها و سرای محلات که دارای ساختمان بزرگ هستند بهره‌مند می‌شویم و اعلام آمادگی در این زمینه به وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا انجام شده است.

لزوم افزایش نیروهای ثبات برای واکسیناسیون

آیا شهرداری در تأمین نیروی انسانی در امر واکسیناسیون نیز مشارکت دارد؟

بله، به طور کلی دو مدل نیرو در مراکز واکسیناسیون در نظر گرفته شده است یکی برای تزریق و دیگری برای ثبت واکسن افراد که واکسیناتورها در امر تزریق توسط دوستان وزارت بهداشت معرفی می‌شوند و نیروهای ثبات یا نیروهای ثبت واکسن از افراد داوطلب در نظر گرفته می شوند و همانطور که دوستان در ستاد مقابله با کرونا اعلام کردند نیروهای ثبات در موضوع واکسیناسیون بسیار نقش مهمی دارند و اگر هر فردی که واکسن می‌زند یک نیروی ثبات داشته باشد 8 دقیقه انجام واکسیناسیون زمان می‌برد و اگر بر هر نفر که تزریق واکسن را انجام می‌دهند دو نیروی ثبات در نظر گیریم 4 دقیقه امر واکسیناسیون طول می‌کشد در حال حاضر نیروهای داوطلب مردمی از بسیج و هلال‌احمر همکاری می‌کنند برخی از این داوطلبین مربوط به گروه‌های دوام ستاد مدیریت بحران و یا سرای محلات و کارکنان مجموعه‌های دستگاه‌ها هستند. روزانه به تعداد زیادی از این نیروهای ثبات نیاز داریم و با افزایش ظرفیت‌های واکسیناسیون و توسعه نیروهای تزریق واکسن و نیروهای ثبات می‌توانیم شاهد روزهای خوبی در تهران و مهار بیماری کرونا باشیم.

همه مراکز واکسیناسیون دونوبته و شبانه روزی می شوند

فعالیت مراکز واکسیناسیون به چه صورت است و آیا همه مراکز دو نوبته شده‌اند؟

ببینید همانطور که استاندار تهران و علیرضا زالی اعلام کرده‌اند بسیاری از مراکز در حال شبانه‌روزی شدن هستند و اکثراً هم دو نوبته شده‌اند لذا ظرفیت مراکز در حال افزایش است ما می‌توانیم همه مراکز را شبانه‌روزی کنیم و اگر نیروی انسانی اختصاص داده شود ظرفیت لازم برای شبانه‌روزی شدن مراکز وجود دارد.

درخواست برای حضور داوطلبانه مردم برای مشارکت در واکسیناسیون

نیروهای داوطلب جهت همکاری در امر واکسیناسیون تحت نیروی ثبات چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

نیروهای ثبات ویژه ثبت واکسن فعالیت می‌کنند و فقط لازم است سواد داشته باشند و بتوانند برای این امر زمان اختصاص دهند. در همه عرصه‌های مختلف هر جا مردم داوطلبانه حضور یافته‌اند اقدامات به سرعت پیش رفته و نتایج موفقیت‌آمیز بوده البته هر چند که نیروهای داوطلب بدون دریافتی فعالیت می‌کنند ولی سازمان‌ها همانند شهرداری تلاش می‌کند که به صورت تشویقی از این افراد حمایت کند.

تعداد نیروهای ثبات در حال حاضر که در امر واکسیناسیون مشارکت دارند چه تعداد است؟

آمار دقیق این نیروها را ستاد مقابله با کرونا دارد ولی طبق جلسه‌ای که هفته گذشته در ستاد مقابله با کرونا تهران برگزار شد فقط اخیراً 350 نیروی داوطلب ثبات معرفی شده‌اند.

احتمال وقوع پیک ششم کرونا 

به نظر شما چقدر احتمال وقوع پیک ششم کرونا وجود دارد؟

ببینید در هفته‌های گذشته پیک پنجم کرونا زده شد و مقداری روند رو به کاهش رفت ولی همچنان این روند از پیک اول و دوم کرونا بالاتر است. کاهش ورودی به بیمارستان‌ها، کاهش بستری و کاهش مرگ و میر کرونایی را شاهد هستیم ولی عدد هنوز پایین نیست و وضعیت کمی بهبود یافته لذا ضروری است که سیاست‌های کلان کشور و تهران در این راستا ادامه یابد و مردم خودمراقبتی را حتی پس از دو دز واکسن مدنظر قرار دهند و از حساسیت‌ها به کرونا کاسته نشود.

تجربه نشان داده هر پیک جدید از قبلی بالاتر بوده و در حال حاضر بسیاری از کارشناسان در حوزه بهداشت و در مان در مورد وقوع پیک ششم هشدار داده‌اند و سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی اعلام کرده‌اند اگر خودمراقبتی‌ها ادامه نیابد درگیر پیک ششم و تبعات آن خواهیم شد.

 

جزئیات طرح شهید سلیمانی جهت مقابله و پیشگیری با کرونا 

طرح شهید سلیمانی جهت مقابله و پیشگیری با کرونا و مهار این بیماری در شهرهای مختلف اجرا شده است در حال حاضر روند اجرای این طرح جهت انجام واکسیناسیون در شهر تهران چگونه بوده است؟

طرح شهید سلیمانی یک طرح بسیار جامعی است که زیرمجموعه‌های مختلفی دارد از جمله صیانت و نظارت، غربالگری و ردیابی ارتباطات بیماران کووید ـ 19، اطلاع‌رسانی آموزش در مورد کرونا، حمایت از افراد آسیب‌دیده و کم برخوردار ناشی از کووید ـ‌ 19 مانند حمایت‌های معیشتی و کمک در امر واکسیناسیون و در حال حاضر یکی از بخش‌های مهم طرح شهید سلیمانی اجرای واکسیناسیون سراسری کرونا است که اقدامات خوبی در قالب اجرای این طرح انجام شده است.

عدالت واکسیناسیون در مناطق 22 گانه

وضعیت مناطق مختلف تهران به لحاظ ابتلا به کرونا و موضوع واکسیناسیون چگونه است؟

اینکه هر منطقه از تهران چقدر مبتلا به کرونا شده‌اند را باید از وزارت بهداشت سوال کنید ولی در مورد امر واکسیناسیون تلاش شده که عدالت در این زمینه در مناطق 22 گانه کاملاً اجرا شود و طبق صحبت‌های علیرضا زالی هر 80 هزار جمعیت یک پایگاه باید داشته باشد و اگر در بررسی‌ها مشخص شود محدوده‌ای چنین موضوعی برایش صدق نکرده قطعا زیرساخت‌های لازم اختصاص خواهد یافت.


وضعیت واکسیناسیون نیروهای شهرداری به چه صورت پیش رفته است؟

نیروهای شهرداری واکسیناسیون آنها بر عهده شرکت شهرسالم است و ما در اداره کل سلامت موضوع سلامت همه شهروندان را مدنظر داریم. بنابراین در مورد واکسیناسیون کارکنان و پرسنل شهرداری شرکت شهرسالم آمارهای دقیق را دارد.

بیش از 36 درصد ساکنان استان تهران واکسینه شدند

روزانه چه تعداد از تهرانی‌ها در مقابل بیماری کرونا واکسینه می‌شوند؟

هر دوشنبه یکبار جلسه‌ای در ستاد مقابله با کرونا تهران برگزار می شود و شهرداری هم در آن حضور دارد مثل اعلام جلسه دوشنبه هفته پیش روزانه 150 هزار نفر در تهران واکسینه می‌شدند که با افزایش واردات واکسن قرار بود این موضوع به 350 هزار نفر در روز برسد همچنین 135 پایگاه واکسیناسیون در تهران و 780 تیم واکسیناسیون در پایتخت تا دوشنبه هفته پیش فعال بودند که قطعا این عدد الان افزایش یافته است همچنین 5 میلیون 116 هزار دز واکسن  تا هفته پیش بین شهروندان تزریق شده بود که نسبت به جمعیت استان تهران 36 درصد واکسینه شده‌اند و از این تعداد تا دوشنبه هفته پیش  24 درصد دز اول و 11 درصد هر دو دز را از این جمعیت واکسن دریافت کرده بودند که البته الان با افزایش روند واکسیناسیون بیشتر شده است.

کاهش 15 درصدی فوتی های کرونا در تهران

آمار فوتی‌ها در تهران چقدر کاهش یافته است؟

خوشبختانه طی 6 روز اخیر آمار فوتی‌های تهران روند نزولی داشته و حدود 15 درصد کاهش یافته است.

پیگیری ویژه زاکانی برای مهار کرونا در پایتخت

علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران فعالیت خود را اخیراً‌ آغاز کرده است چه اقداماتی طی یک هفته گذشته با آغاز فعالیت مدیریت جدید در حوزه کرونا انجام شده است؟

شخص علیرضا زاکانی شهردار جدید بسیار پیگیر موضوع کرونا است و طی روزهای گذشته جلسات مختلفی برگزار شده و دغدغه‌ها مطرح شده است همچنین ابلاغ شده که از تمام ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها همچنین نیروی انسانی برای شهروندان جهت امر واکسیناسیون و مهار کرونا استفاده شود. شهردار جدید دستور ویژه داده‌اند تا چندین کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شود و از دفتر شهردار این قضیه در حال رصد و پیگیری است. کارگروه‌های تشکیل شده با حضور مسؤولان و مدیران اداره کل سلامت شهرداری، مدیریت بحران، شرکت شهرسالم، بسیج شهرداری و دفتر شهردار است و امیدواریم با تسریع امر واکسیناسیون که خوشبختانه طی روزهای اخیر محقق شده همه تهرانی‌ها در مقابل این ویروس منحوس واکسینه شوند و همه افراد به زندگی عادی خود بازگردند.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول