اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

روایتی از پزشکی با دلی بزرگ در خطه جرگلان/ مرد بی‌ادعای مناطق محروم

اهل شهرستان اق قلا در استان گلستان بود اما ۳ دهه از عمر خود را در بین مردم منطقه محروم جرگلان و در مطب کوچک خود در شهر یکه سعود گذراند و سال‌ها بیماران جرگلانی را معالجه می‌کرد.

روایتی  از پزشکی با دلی بزرگ در خطه جرگلان/ مرد بی‌ادعای مناطق محروم

به گزارش خبرگزاری فارس از رازوجرگلان، عبدالجلیل غیادی، اهل شهرستان اق قلا در استان گلستان بود اما ۳ دهه  از عمر خود را در بین مردم منطقه محروم جرگلان و در مطب کوچک خود در شهر یکه سعود گذراند و سال‌ها بیماران جر گلانی و حتی بیمارانی که از خارج از رازوجرگلان به وی مراجعه داشته‌اند را معاینه می‌کرد.

اهالی جرگلان دست وی را شفابخش دانسته و تاکنون بیماران زیادی مورد درمان او قرارگرفته بودند که طبق به گفته خودش ۲۴ هزار بیمار کرونایی را درمان کرده بود.

وی خدمات زیادی در منطقه محروم جرگلان ازجمله کمک به احیای صنعت اسب اصیل ترکمن در استان ایفا کرد که خود نیز مدیر شرکت تعاونی تولید و پرورش اسب اصیل ترکمن بود و تاکنون  چند بار عنوان تعاونی‌های برتر در کشور معرفی‌شده و آخرین رتبه‌اش چند روز قبل در شانزدهمین همایش تعاونی‌ها برتر جزو تعاونی‌های برتر معرفی شد که بدون حضور دکتر غیادی از وی تجلیل به عمل آمد.

غیادی همچنین برای ثبت فرش دوروی دویدوخ در جرگلان به‌عنوان فرش منحصربه‌فرد در جهان نقش بسزایی داشته است. او به دلیل ارتباطات و مکاتبات خود با خارج از کشور و با دعوت از آن‌ها باعث معرفی فرش دوروی ترکمن و ثبت جهانی ان شد و به فرش ترکمن ارزش چند برابری داد.

همچنین دکتر غیادی فردی بود که در همه حوزه‌ها با مردم در ارتباط بود و آن‌ها را به کار و تلاش و تولید بخصوص تولیدات صنعت نوغانداری و پشمی وزندگی بهتر روستایی با تولیدات انبوه توسط هر روستایی تشویق کرد.

وی جهت جذب خیرین برای احداث مدارس و دیگر محرومیت‌های جرگلان قدم‌های زیادی برداشته است، او یکی از افراد محبوب و برجسته در شهرستان محروم رازوجرگلان به‌حساب می‌آمد و در اتفاقات ناگوار ازجمله زلزله کرمانشاه اسب‌های خود را به حراج گذاشته و چندین کانکس به آن‌ها اهدا کرده بود.

این پزشک دلسوز جهت ایجاد انگیزه به مردم جرگلان از ورزشکار بنام سردار آزمون دعوت کرد و باعث خشنودی مرد جرگلان گردید، اما درگذشت ناگهانی وی در سن ۵۶ سالگی براثر کرونا، مردم استان و منطقه جرگلان را در شوک فروبرد.

دکتر غیادی، رادمرد بی‌ادعای جرگلان 

در پی وفات دکتر غیادی پزشک نامی خراسان که فقدانش ضایعه‌ای برای دیار جرگلان و ترکمن‌صحرا بود و ازجمله شهیدان راه سلامت در کشور است.

ترکمن‌صحرا با درد و دریغ و دل‌تنگی به سوگ نشسته است، زن و مرد و کودک جرگلان با آه و ناله و هجران با یار دیرین خود وداع گفتند، دکتر غیادی مردی از جنس ایمان و ایثار و انسانیت که بسان چراغ هدایت‌گری بود به‌یک‌باره خاموش شدد و در تربت زادگاهش گمیشان آرام گرفت. اهالی جرگلان گویی که از جاده‌های هموار به سنگلاخی سخت فرو غلطیده‌اند.

صحبت‌های مردم و مسئولین خطه رازوجرگلان را در مورد وی بخوانیم:

عاشق خدمت به خلق‌الله بود

حاج آخوند سرفراز یار دیرین مرحوم دکتر غیادی ضایعه از دست دادن دانشمندی مانند مرحوم دکتر غیادی را جبران‌ناپذیر دانسته و وی را شخصیتی محکم، متین، با برنامه، دلسوز، مهربان، مردم‌دار، دوست دار هم نوع، و عاشق خدمت به خلق‌الله در طول حیاتش می‌داند.

 مصداق بارز سخن ابوالحسن خرقانی بود

خداوردی دهش از فرهنگیان  جرگلان، مرحوم غیادی را پزشکی انسان‌دوست می‌داند که تمام زندگی و خانواده‌اش را وقف جرگلان می‌نماید. درب منزلش را همواره گشاده و ایشان را مصداق بارز جمله ابوالحسن خرقانی می‌داند که سفره نانش برای همه گشوده بود. علاوه بر طبابت حفظ اسب و فرش و ابریشم را در منطقه از شاهکارهای ایشان می‌داند. علیرغم بی مهریه‌ها به‌عنوان تعاون گر برتر انتخاب می‌شود.

حامی و مشوق اهالی موسیقی و باخشی های ترکمن به شمار می‌رفت

دکتر انصاری همکار و یار همیشگی دکتر غیادی که وی نیز از علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین ترکمن است درباره محروم غیادی چنین می‌گوید: دکتر غیادی دانشمندی بی‌مثال در احیا، حفظ و شناسایی فرهنگ و سنن اقوام ترکمن، بزرگ‌مردی باسخاوت که اکثر هنرمندان هنرهای بومی و سنتی از راهنمایی‌های او بهره می‌گرفتند. حامی و مشوق واقعی موسیقیدانان و بخشی‌های ترکمن ایران به شمار می رفت. اغلب مستندسازان از شبکه‌های بین‌المللی که به منطقه جرگلان می‌آمدند از راهنمایی‌ها و اطلاعات ایشان بهره می‌بردند.

در اوج بیماری کرونا در کنار مردم جرگلان بود

امیر دریادار وفادار از دوستان صمیمی دکتر غیادی درباره مرحوم می‌گوید: در اوج بیماری ویروس کرونا در کنار مردم نجیب جرگلان با کمترین امکانات پزشکی و درمانی حضور مستمر داشت و سرانجام جسم پاکش دنیای بی‌مقدار را ترک کرد. هم‌وطنان عزیزم پشتیبانی بی‌نظیر را از دست دادند. از خدمات ارزنده و انسان دوستانه آن زنده‌یاد کتاب‌ها باید نوشت و فیلم‌ها باید ساخت.

شخصیتی تکرار نشدنی است

محمدامین افشین رئیس اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی تأمین اجتماعی خراسان‌شمالی مرحوم دکتر غیادی را شخصیت تکرار نشدنی دانسته از تلاش‌های این مرد بزرگ در حوزه‌های درمان، فرهنگ، اقتصاد و احیای اصالت اصیل ترکمن قدردانی نموده و می‌ستاید، وی می‌گوید همه ما ترکمن‌های منطقه یتیم شدیم. و حامی دلسوزی را از دست دادیم.

به معنای واقعی کلمه یتیم شدیم

صاحب‌جمال رحیمی تنها بانوی خبرنگار ترکمن خراسان‌شمالی که بقا و ادامه فعالیت خود در این حوزه را مدیون تشویق‌های دکتر می‌داند اذعان دارد به معنای واقعی کلمه یتیم شدیم. وی از برنامه‌ها و آمال و آرزوهای تحقق‌نیافته برای منطقه که اغلب آن‌ها از چشمه‌های فیاض اندیشه دکتر غیادی جاری می‌شد می‌گوید و با چشمانی اشک‌آلود افسوس هزار راه نرفته با دکتر را می‌خورد.

خلا مدیریتی مدیران ناکارآمد را پر می‌کرد

محمد اسفندیاری کارمند تأمین اجتماعی و از فعالین سیاسی و اجتماعی استان، با ابراز تأسف از درگذشت دکتر غیادی وی را مدیری می‌داند که خلأ مدیریتی مدیران ناکارآمد را پر می‌کرد. او را صاحب ایده و برنامه‌هایی می‌داند که متأسفانه به اغلب آن‌ها جامه عمل پوشانده نشد. ایده‌ها و برنامه‌های ارائه‌شده از جانب دکتر در چهارشنبه‌های توسعه استان را بی‌نظیر می‌خواند که اغلب مدیران را شگفت‌زده می‌کرد.

زندگی ادامه دارد

هرچند درگذشت غیادی باعث خلأ در این خطه محروم می‌شود اما دانشجویان و دانش آموزان وی قطعاً راهش را ادامه می‌دهد و در این جنگ با ویروس کرونا، پیروزمندانه بیرون خواهند آمد.

انتهای پیام/ر/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول