اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری تهیه شد/ امسال حذفیات کتاب درسی نداریم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی از تهیه برنامه درسی فشرده دوره کرونایی خبر داد.

برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری تهیه شد/ امسال حذفیات کتاب درسی نداریم

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در این سازمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان پژوهش مسیر تحولی را با یک برنامه معین و با گام‌‌های مشخص آغاز کرده است و بناست راهنماهای درسی نوین را بر اساس اسناد تحولی بنیادین تولید کند. 

وی ادامه داد: در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد تحولی، راهنمای درسی را تولید کردیم که در شورای هماهنگی سازمان تصویب کردیم و برای تصویب نهایی به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شد. 

ملکی افزود: اهداف‌مان شامل مطالعات و پژوهش‌های لازم در زمینه تحولی، برنامه‌ریزی درسی و تولید راهنماهای برنامه  درسی و تولید الگوها چ، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به بسته‌های تحولی است که اکنون در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: بنا داریم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، حدود ۱۰ درصد عناوین کتاب‌های درسی را در قالب بسته‌های تربیت و یادگیری تولید کنیم.  

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: 
وی افزود: کار دوم که انجام شده است برنامه‌ریزی درسی برای دوره پیش دبستان است که راهنمای درسی خاص آن دوره را پیش‌بینی کردیم. همچنین محتواهایی که سازمان‌های دیگر تولید کردند را بررسی و انتخاب کردیم البته قدری تغییرات هم در آنها ایجاد شده است.

وی اضافه کرد:۷ یا ۸ بسته تربیت و یادگیری خاص دوره پیش دبستان آماده و تحویل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک داده شده است که جهت بهره‌برداری، در همین ایام به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. 

ملکی ادامه داد: اگر در هرجا و هر نقطه‌ای در کشور، فردی بسته تربیت و یادگیری آماده کرده است، معرفی کند تا ما بررسی کنیم و به تعداد بسته‌های تأیید شده تربیت و یادگیری بیفزاییم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: برنامه سوم ما برنامه درسی آموزش‌های غیر حضوری است که برای دوران کرونا آماده شده است؛ در دوران کرونا بخشی از آموزش‌ها لاجرم به شکل غیر حضوری است از این رو سازمان پژوهش موظف بود یک برنامه درسی فشرده و متناسب با شرایط کرونایی داشته باشد که این برنامه طراحی شده و در مراحل ویرایش و تدوین قرار دارد و در همین دو، سه روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. 

وی افزود: در این رابطه یک برنامه آموزشی برای معلمان در نظر داریم که جهت آماده کردن آنها برای تدریس آموزش‌های غیر حضوری است که در این مدت باقیمانده تا اول مهر و همچنین در طول سال تحصیلی ارائه می‌شود.

ملکی افزود: در سال گذشته برنامه درسی شرایط کرونایی تهیه کرده بودیم اما امسال این برنامه کاربردی‌تر، عالمانه‌تر، آگاهانه‌تر و واقع‌بینانه‌تر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌ریزی‌ها برای رشته کاردانش گفت: برنامه چهارم ما در شاخه کاردانش است که ۶ رشته جدید طراحی شده و برخی استانداردها اصلاح شده است. عنوان این رشته‌ها عبارتند از محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگهداری دام و طیور، چهره پردازی و تعمیرات ناوگان خط سازه‌های ریلی است. این موارد در ذیل برنامه ریزی تحولی است

ملکی درباره آمار ثبت نام کتب درسی گفت:  امسال ۱۴۶ میلیون کتاب در سطح کشور در قالب ۹۴۵ عنوان درسی تولید کردیم که اکنون در همین ایام توزیع کتاب درسی انجام می‌شود. اگر هر دانش آموزی هنوز نتوانسته ثبت نام کند تا ۳۱ شهریور می‌تواند اقدام کند. با این رویه هیچ داش آموزی بدون کتاب نخواهد بود در هیچ جایی غیر از این مسیری که گفته شده، کتاب درسی توزیع نخواهد شد. 

وی درباره نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در همه کتاب‌های درسی گفت: این اقدام فناورانه و موثری در تربیت و یادگیری دانش آموزان است. دانش آموزان می‌توانند از این طریق به فضاهای نوین دست پیدا کنند. هرچه زمان می‌گذرد محدودیت کتاب درسی عیان‌تر می‌شود زیرا یک متن مضیق و محدودی است.

ملکی گفت: حدود ۱۵ درصد محتواهایی که از طریق رمزینه‌ها تولید شده و قابل دسترسی است توسط معلمان انجام شده که به نام خود معلم ثبت شده است. اقدام بعدی ما انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه  دوازدهم به پایه دهم است. پایه دوازدهم سالی است که دانش آموزان برای کنکور آماده می‌شود و بنا داریم این انتقال در خصوص درس مدیریت خانواده هم صورت بگیرد.

وی درباره اجرای آزمایشی زبان فرانسوی و آلمانی در پایه هفتم گفت:  اقدام دیگر ما اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم است. ما باید اقدامی داشته باشیم تا دانش آموزان علاوه بر انگلیسی با توجه به علاقه خود زبان آلمانی یا فرانسوی را بیاموزند زیرا نباید در انحصار زبان انگلیسی بود. البته محدودیتی داریم که آن هم معلمان مناسب برای تدریس در این دو درس است. این یک محدودیت وجود دارد اما در مقابل آن می‌ایستیم.

رئیس سازمان پژوهش گفت: شیوه نامه ویرایش کتابهای درسی برای نخستین بار در سازمان تولید شده است و درصدی از کتاب های درسی طبق همین شیوه نامه ویراستاری خواهیم کرد. هدفمان این است که تولیدات از نظر ویرایشی هماهنگ باشند. 

وی افزود: محور سوم صحبت‌های در زمینه انتشارات است،  چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد یکی از اقدامات ماست. از طریق نصب رمزینه‌های سریع پاسخ امکان دیداری و شنیداری برای مجلات رشد آماده شده در واقع مجلات رشد سه جانبه (شنیداری، دیداری و خوانشی) شدند. 

ملکی با اشاره به اهمیت ارتباط با سازمان‌های بیرونی گفت: در جهت توسعه مشارکت نهادهای فرهنگی و تربیتی در بیرون از سازمان پژوهش با ۶۵ نهاد بیرونی از سازمان پژوهش در ارتباط هستیم. چهار هزار قطعه از تولیدات این موسسات را دریافت کردیم و در شبکه رشد مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این طراحی ۳۱ وبسایت برای مجلات رشد را هم داشته‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول