اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

لزوم توجه به ظرفیت توریسم‌درمانی/ کمبود پزشکان متخصص در مناطق محروم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد: ضررها و خطرات بی‌توجهی به بحث آموزش در طی سال‌های اخیر در سال‌های آینده بیشتر آشکار خواهد شد. وزارت بهداشت باید برای تربیت و تعالی پزشک عمومی و متخصص توجه ویژه‌ای داشته باشد.

لزوم توجه به ظرفیت توریسم‌درمانی/ کمبود پزشکان متخصص در مناطق محروم

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت تربیت و آموزش نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان و کمبود نیروی متخصص در این حوزه بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا یعنی دو سال گذشته تاکنون متاسفانه بخش زیادی از توجهات به بحث درمان و پیشگیری از این بیماری معطوف شده و بخش آموزش در حوزه بهداشت و درمان آنطور که شایسته است موردتوجه واقع نشده است. ضررها و خطرات بی‌توجهی به بحث آموزش در این حوزه در سال‌های آینده بیشتر آشکار خواهد شد و اگر ما امروز به دنبال ترمیم بحث آموزش در حوزه بهداشت، درمان و سلامت نباشیم، متاسفانه در آینده با کمبود شدید پزشک و متخصص مواجه خواهیم بود. 

وی در ادامه گفت: در حال حاضر متاسفانه ارائه امکانات درمان و سلامت و حضور پزشکان متخصص به پایتخت و یا مراکز استان‌ها محدود شده و یکی از مشکلات اساسی ما در شهرستان‌ها و مناطق محروم کشور عدم وجود متخصص به تعداد کافی است. به همین دلیل در زمینه ایجاد انگیزه برای حضور متخصصین در شهرستان‌های دورافتاده، باید تصمیمات جدی اتخاذ شود. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی: ضررها و خطرات بی‌توجهی به بحث آموزش در طی سال‌های اخیر در سال‌های آینده بیشتر آشکار خواهد شد. وزارت بهداشت باید برای تربیت و تعالی پزشک عمومی و متخصص توجه ویژه‌ای داشته باشد و دولت سیزدهم نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای کند؛ اعتبارات مالی و زیرساخت‌های آموزشی را آماده کند و مجلس هم در موضوع تنظیم و تنقیق قوانین به آن بپردازد.

اسحاقی همچنین تشریح کرد: امروز پزشکان عمومی خواستار اصلاح قوانین در حوزه تعهداتشان و تسهیل شرایط جهت گذراندن دوره تخصص هستند. در واقع وزارت بهداشت با چالشی روبرو است که اگر تعهدات پزشکان عمومی را نادیده بگیرد و اجازه بدهد به دنبال اخذ تخصص بروند کشور با بحران کمبود پزشک عمومی مواجه می‌شود و اگر اصرار بر عملی‌کردن تعهدات داشته باشد با بحران کمبود پزشک متخصص مواجه خواهید بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: نگرانی وزارت بهداشت از افزایش ظرفیت جذب متخصص به این علت است که در زمینه جایگزینی پزشک عمومی در شهرستان‌های دورافتاده با مشکل مواجه شده و نیروی جایگزینی ندارد که بتواند افراد را برای گذراندن دوره‌های تکمیلی اعزام کند. مقاومت وزارت بهداشت در این حوزه نیازمند اصلاح قانون است. در همین راستا بنده در حوزه برقراری عدالت آموزشی برای پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دوره‌های تخصصی طرحی را به مجلس ارائه دادم. اصلاح قوانین و ایجاد بستر مناسب برای فراخوان و جذب دانشجویان و پزشکان دو مسئله مهم در حوزه بهداشت و درمان است که باید به آن پرداخته شود.

وی همچنین در حوزه توسعه صنعت توریسم‌ درمانی در کشور گفت: توریسم درمانی اگر متمرکز بر پایتخت و مراکز استان‌های بزرگ مانند شیراز و اصفهان باشد ،باز هم تمام منافع حاصل از آن متوجه شهرهای خاص خواهد بود. اما باید توجه داشت که ما در مرز شرق و جنوب‌شرق سه کشور افغانستان، پاکستان و هندوستان را داریم که نزدیک به بیش از ۲میلیارد جمعیت را در برمی‌گیرد و می‌تواند جامعه هدف صنعت توریسم ‌درمانی کشور در این منطقه باشد.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در پایان در رابطه با لزوم توسعه صنعت توریسم‌درمانی و رفع مشکلات این حوزه در راستای کمک به اقتصاد افزود: راه‌اندازی صنعت توریسم سلامت در بخش شرق کشور از درخواست‌های دیرینه دولت و مردم افغانستان بوده که به دلیل عدم وجود نیروی متخصص کافی در این منطقه به آن پرداخته نشده است. حمایت دولت از راه‌اندازی صنعت توریسم درمانی در شهرستان مرزی زیرکوه از توابع استان خراسان جنوبی که همسایه دومین ولایت پرجمعیت کشور افغانستان یعنی هرات است، در وهله اول به بهبود وضعیت اقتصاد و توسعه و آبادانی در این استان کمک می‌کند، همچنین خواسته دیرینه مردم افغانستان را محقق خواهد کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول