به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره ارتباطات رسانهای شهرداری اصفهان، علیرضا بوژمهرانی در حاشیه بازدید اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از پروژه مترو اصفهان با بیان اینکه با همراهی اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیران مناطق و مدیران شهرداری از پروژه خط دو مترو بازدید کردیم، اظهار کرد: تلاش بسیار عظیم و گستردهای زیر شهر برای پروژه خط دو قطار شهری اصفهان در حال انجام است اما به دلیل تمهیداتی که در احداث ایستگاههای این مسیر برای جلوگیری از به وجود آمدن ترافیک صورت گرفته است بسیاری از مردم اصفهان از ابعاد بسیار وسیع احداث چنین پروژه بزرگی اطلاع ندارند.
سرپرست شهرداری اصفهان تصریح کرد: این فعالیت بسیار بزرگ توسط جوانان دانشمند و کارشناس در حال انجام است که ثمره آن به زودی در اختیار شهروندان اصفهانی قرار می گیرد.
مناطق کمترتوسعه یافته اصفهان زیر پوشش مترو میرود
وی ادامه داد: خط دو مترو از منطقه دارک آغاز و در ادامه مسیر خود به سمت مرکز شهر و خیابان کهندژ ادامه پیدا میکند و بسیار امیدواریم تا با هماهنگی با سایر دستگاهها تامین منابع مالی پروژه را انجام داده و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم شهر اصفهان زیر پوشش مترو برود.
مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه خط دو قطار شهری لازم است
محمد نورصالحی نیز در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: با زحمت و تلاش بسیار طی سالهای گذشته حفاری تونل خط دو از ایستگاه دارک آغاز شده و مسیر عمرانی خود را به سمت مرکز شهر و در ادامه خیابان کهندژ ادامه میدهد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در این مسیر ۱۶ ایستگاه پیشبینی شده است، تصریح کرد: حفاری تونلهای خط دو از دو سمت غرب و شرق (کهندژ و دارک) در حال انجام و قرار است این دو خط در ایستگاه میدان امام حسین (ع) به یکدیگر برسند.
وی ادامه داد: در برخی نقاط پروژه عملیات اجرایی با تاخیرهایی مواجه است که امیدواریم با برنامههای جبرانی زمانبندی که در نظر گرفته میشود این عقبماندگی جبران و خط دو به نقطه مشخصی برسد و بتوانیم با دریافت گزارش دقیق میزان هزینه و زمان را برای اتمام پروژه تعیین کنیم.
نورصالحی ادامه داد: با توجه به رقمهای سنگین تامین مالی پروژه خط دو مترو، میتوان از مشارکت بخش خصوصی نیز استفاده کرد و کاری کنیم تا فراتر از زمانهای پیشبینی شده این پروژه را به سرانجام خوبی برسانیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در صورت سرعت بخشیدن به اجرای خط دو زمان و هزینه کمتری صرف این پروژه شده و مردم هر چه زودتر میتوانند از مزایای این خط استفاده کنند.
وی با بیان اینکه خط دو از دارک و زینبیه آغاز شده و به سمت مرکز شهر حرکت میکند، افزود: به این مناطق در گذشته کمتر توجه شده است که اجرای این پروژه میتواند در ارتقای کمی و کیفی زندگی مردم این محلات تاثیرگذار باشد.
بهرهبرداری مردم از بخشی از خط دو ظرف دو سال آینده
ابوالفضل قربانی نیز در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: عملیات اجرایی خط دو مترو به خوبی در حال انجام است و امیدواریم با برنامهریزیهایی که صورت میدهیم بتوانیم به این عملیات سرعت ببخشیم تا در پایان این دوره شورای شهر خط دو مترو در اختیار شهروندان عزیز قرار بگیرد.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مشکلات و معضلاتی در مسیر ساخت خط دو وجود دارد، تصریح کرد: شاید مردم اطلاع چندانی از عملیات سنگینی که در عمق زمین با وجود هزاران کارگر و کارشناس در حال انجام است نداشته باشند اما با وجود این کار سنگین امیدواریم قسمتی از خط دو مترو طی فازبندیهای صورت گرفته ظرف دو سال آینده از کهندژ تا میدان امام حسین (ع) مورد بهرهبرداری مردم قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: شورای ششم شهر اصفهان مصمم است در ارتباط با گسترش سامانههای حمل و نقل عمومی تلاش خود را دوچندان کند.
احداث ایستگاهها قبل از رسیدن دستگاههای حفار مکانیزه TBM
علیرضا بنکدار نیز پیرامون مراحل مختلف اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان، اظهار کرد: ابرپروژه قطار شهری اصفهان پروژهای ملی و استانی بوده که با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان میتواند هر چه سریعتر در اختیار شهروندان اصفهانی قرار بگیرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه مسیر خط دو مترو شرقی ـ غربی است، تصریح کرد: این خط از شهرک امام حسین (ع)(دارک) آغاز شده و با عبور از ایستگاه تقاطعی امام حسین(ع) به سمت خمینیشهر ادامه پیدا میکند.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ مراحل اجرایی خط دو قطار شهری به طول ۲۴ کیلومتر و شامل ۲۳ ایستگاه آغاز شد که در حال حاضر از ۱۶ ایستگاه اولویت خط دو، ۱۳ ایستگاه در حال ساخت است.
بنکدار با اشاره به ویژگیهای خط دو قطار شهری، گفت: احداث ایستگاهها قبل از رسیدن دستگاههای حفار مکانیزه TBM به منظور صرفه جویی در هزینهها و آببندی ایستگاه انجام میشود؛ همچنین حفاری ایستگاهها به صورت زیرزمینی به منظور جلوگیری از مشکلات ترافیکی و جا به جایی تاسیسات در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان همزمانی حفاری تونلها در دو جبهه از سمت شمال شرق و غرب از دیگر ویژگیهای خط دو قطار شهری اصفهان است.
وی با اشاره به فازبندیهای مختلف خط دو قطار شهری اصفهان، افزود: فاز اول بهرهبرداری حدفاصل ایستگاه کهندژ تا میدان امام حسین (ع) به طول سه کیلومتر و پنج ایستگاه، فاز دو حدفاصل دپو تا ایستگاه طوقچی به فاصله ۶ کیلومتر با ۷ ایستگاه، فاز سوم حدفاصل ایستگاه امام حسین(ع) تا ایستگاه طوقچی به طول ۵ کیلومتر و ۴ ایستگاه و فاز چهارم نیز حدفاصل خمینیشهر تا ایستگاه کهندژ را شامل میشود.
بنکدار با بیان اینکه بخشی از تامین مالی خط دو توسط اوراق مشارکت تامین می شود، تاکید کرد: هم اکنون ۶ فاز اوراق مشارکت برای خط دو مترو وجود دارد که بخشی از تامین مالی پروژه را شامل میشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اضافه کرد: در صورتی که شورای شهر توسعه خط یک مترو را در دستور کار این دوره قرار دهد در کوتاهترین زمان میتوانیم ادامه خط یک از ایستگاه قدس تا دانشگاه صنعتی را با ۴ ایستگاه به طول ۵.۵ کیلومتر انجام دهیم.
وی افزود: برای فازبندی اول خط دو مترو در حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای سازه و سیویل در نظر گرفته شده بود که با افزایش نرخ ها حدود ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد جدیدی است که در این خصوص وجود دارد و حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون جذب منابع شده است.
بنکدار تاکید کرد: تی بی امهای خط دو قطار شهری از سمت غربی در ایستگاه لاله و تی بی ام شرقی حدفاصل عمان سامانی و ایستگاه لاله قرار دارد، تی بی ام ۹ متری نیز از ایستگاه کهندژ به سمت ایستگاه خرازی حرکت خود را آغاز کرده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: وضعیت کلی پیشرفت پروژههای خط دو مترو در مسیر تی بی ام غربی ۴ هزار و ۲۲۷ متر تا ایستگاه لاله و در قسمت تی بی ام شرقی ۳ هزار و ۶۷۸ متر حدفاصل ایستگاه عمان سامانی تا ایستگاه لاله است که در مجموع بالغ بر ۷ هزار متر از این مسیر دوقلو اجرا شده است؛ مسیر حدفاصل کهندژ تا میدان امام علی (ع) نیز در حال حاضر ۹۶ متر پیشروی کرده است.
انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/