اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

حداقل حقوق کارگران 33 درصد معیشت آنها را تأمین می‌کند

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت:‌ حداقل حقوق کارگران می‌تواند 33 درصد هزینه زندگی کارگر را پوشش دهد.

حداقل حقوق کارگران 33 درصد معیشت آنها را تأمین می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن صادقی امروز در نشست نمایندگان تشکل‌های کارگری با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: 2.3 میلیون عضو غیر اجباری در خانه کارگر حضور دارند.

وی ادامه داد: در اقتصاد کشور روزانه چهار هزار میلیارد تومان پول پرقدرت پمپاژ می‌شود که باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود و این یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه کارگری است که حقوقی که دریافت می‌کند نمی‌تواند قدرت خرید داشته باشد باید سیاست دولت تثبیت نرخ ارز و کنترل نرخ تورم باشد چون آتش نرخ تورم از پول پرقدرت به وجود می‌آید.

معاون دبیرکل خانه کارگر عنوان کرد: وزیر جدید باید روی دستمزد کارگر تمرکز کند، در حال حاضر حداقل مزد کارگران می‌توانند 33 درصد از هزینه زندگی معمولی کارگر را پوشش دهد، یعنی کارگر 67 درصد کسری بودجه دارد که مجبور است شغل دیگری بگیرد و این یکی از مشکلات بازار کار کشور است و ما نیاز داریم از مردم برای بخش مولد اقتصاد دعوت کنیم کارگر حاضر نیست در بخش مولد حاضر شود.

صادقی گفت: در حال حاضر کارخانه‌ای در ساوه راه‌اندازی شده که شش هزار نیروی کار می‌خواهد در 6 ماه گذشته به سختی توانسته 600 کارگر به کار بگیرد، یعنی کارگران حاضر نیستند، در بخش مولد کار کنند و اگر کشوری در بخش مولد فعال باشد مردم فقیر می‌شود.

همچنین در این مراسم اسدی نماینده کانون عالی بازنشستگان کشور گفت: باید به خواسته‌ تشکل‌های کارگری جامه عمل بپوشانید و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود. اگر نمایندگان کارگران به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعتقادی ندارند حداقل به آن حمله نکنند.

وی افزود: موضوع دیگر قانون الزام سازمان تأمین اجتماعی به تأمین هزینه درمان کارگران بازنشسته است اما چون این قانون رعایت نمی‌شود بازنشستگان مجبورند از بیمه‌های تکمیلی استفاده کنند. سال‌های قبل برای بیمه تکمیلی سه هزار تومان پرداخت می‌شود در دوره وزیر قبلی کار این رقم به 21 هزار تومان افزایش یافت و ما انتظار داریم 50 درصد از حق بیمه تکمیلی را دولت قبول کند.

همچنین کرمی مسئول جامعه اسلامی کارگران گفت: جامعه کارگری و کارفرمایی باید در ساختار حاکمیتی شستا حضور داشته باشند چون اموال شستا و تأمین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری و کارفرمایی است، در حالی که هیچ یک از نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بر سازمان تأمین اجتماعی و شستا دخالتی ندارند.

کرمی بیان داشت: ما در کشور یک میلیون کارگاه داریم، 13 هزار تشکر کارگری وجود دارد و یکی از دلایل عدم توسعه تشکل‌های کارگری بی‌انگیزه بودن آنها است. باید برای کارگران دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شود.

نماینده جامعه اسلامی کارگران ادامه داد: تشکل‌های کارگری نباید خانه خلوت برای احزاب باشد.

وی افزود: برخی از نمایندگان کارگران در شورای حل اختلاف 20 سال در رأس تشکیلات حضور دارند که این حضور بیش از حد باعث فساد می‌شود  باید بخشنامه‌ای تدوین شود که هر نماینده کارگر یا کارفرما حداکثر دو دوره یا به طور متناوب سه دوره در شورای حل اختلاف باشد.همچنین در شورای عالی کار مدت‌ زمان از دو به سه سال ا فزایش یابد.

کرمی همچنین عنوان کرد: برخی از نمایندگان تشکلی کارگری برای سرکشی به کارگاه‌ها حتی وسیله نقلیه در اختیار ندارند.

ابوالفضل اشرف منصوری رئیس کانون شرکـت‌های صنفی هم با بیان اینکه برقرار عدالت مزدی یکی از اهداف کار شایسته به شمار می‌رود، گفت: باید در قراردادهای پیمانکاری بحث عدالت رعایت شود و اصل کفایت دستمزد برای قدرت خرید خانوار کارگری و جبران شکاف معیشتی خانوار کارگری در راستای تحقق عدالت دنبال شود.

وی همچنین خواستار دیجیتالی شدن خدمات تأمین اجتماعی برای کارگران و اصلاح قانون بیمه بیکاری و افزایش ضریب حمایت از بیکاران و جلوگیری از قراردادهای موقت شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول