اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

حمایت‌ از تجاری‌سازی محصولات ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان درحوزه فوتونیک

معاونت علمی و فناوری حمایت از رونق محصولات و خدمات فوتونیک را توسط ستاد توسعه فناوری‌ لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت محقق کرده است.

حمایت‌ از تجاری‌سازی محصولات ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان درحوزه فوتونیک

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، فناوری، فوتونیک و اپتیک، ارتباط و پیوندی تنگاتنگ با توسعه سایر فناوری‌ها دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان این‌ حوزه‌ راه را برای توسعه ارتباطات از راه دور، زیرساخت‌های فناوری، کسب‌وکارهای نوین مالی و بسیاری دیگر از حوزه‌ها هموار می‌کند. بر همین اساس است که توسعه پژوهش‌ها، رونق ایده‌های نوآورانه و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت مبتنی بر این فناوری در دستور کار معاونت علمی و فناوری قرار دارد.

توسعه شرکت‌های فوتونیک

یک هزار و 292 شرکت دانش‌بنیان برق و الکترونیک، ارتباطات و فوتونیک با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک مواد پیشرفته و ساخت در این حوزه فعالیت می‌کنند.

اهمیت فناوری فوتونیک در توسعه زیرساخت‌های پیشرفته ارتباطی راهبردی است و رد این فناوری‌ را می‌توان در ارتباطات از راه دور، اینترنت پرسرعت و کابل‌های فیبر نوری مشاهده کرد.

فناوری فوتونیک ارتباط نزدیکی با فناوری اپتیک دارد. تجهیزات دانش‌بنیان حوزه اپتیک مانند عدسی‌ها، آینه‌ها و اجزای بازتابنده نور در شناسایی پرتوهای فوتونی و تجهیزات لیزر نوری، دیودها و کابل‌های فیبر نوری در ایجاد این پرتوها نقش ایفا می‌کنند.

 توسعه حمایت از پژوهش‌ها

با حمایت این ستاد در سال جاری برای ارتقای علمی و فناورانه کشور ارتقای کیفیت پژوهش‌ها برای  50 پژوهش در حوزه فوتونیک و همچنین ایجاد مرکز قطعات مدارهای مجتمع نوری در دستور کار قرار گرفت.

سال جاری همچنین در حوزه لیزر و فوتونیک، علاوه بر ادامه حمایت از طرح‌های اولویت‌دار توسعه فناوری و رفع گلوگاه‌های فناورانه مورد نیاز کشور، حمایت از تعداد طرح‌های زیرساختی هم در دستور کار دارد که بخش قابل توجهی از طیف جامعه فناوران را هدف قرار داده و یا اثرگذاری ملی خواهند داشت.

سال گذشته و سال جاری مجموعه بیش از 100 طرح شناسایی و برای حمایت در اولویت قرار گرفتند تا از حمایت‌های بلاعوض و تسهیلات مورد حمایت برخوردار شوند. امسال نیز همچون سال گذشته پیگیری تصویب و حمایت از 10  طرح توسعه مقیاس صنعتی در راستای ارتقای صنایع صورت پذیرفت.

 

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول