اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

دو نرخی‌بودن قیمت سبوس چرخه رانت و فساد را تقویت می‌کند

کارشناس حوزه آرد گندم و نان گفت: دو نرخی بودن قیمت سبوس در بازار سبب تقویت چرخه رانت و فساد توسط سودجویان در کشور خواهد شد.

دو نرخی‌بودن قیمت سبوس چرخه رانت و فساد را تقویت می‌کند

مرتضی جلیلوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در اعتراض به دو نرخی بودن قیمت سبوس در بازار اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ کارمزد کارخانه‌های آرد ثابت مانده در حالی که در این سال‌ها افزایش کمرشکن‌ هزینه‌ها در برخی موارد به یک‌هزار و ۵۰۰ درصد هم رسیده است.

وی تصریح کرد: با ثابت ماندن کارمزد کارخانه‌های آرد از یک طرف و افزایش دیگر هزینه‌ها از طرف دیگر سبب شده تا فعالیت این صنعت مهم در کشور غیرممکن شده و در این چند سال بیشتر کارخانجات آرد در کشور با ضرر و زیان‌ مواجه شوند.

کارشناس حوزه  آرد گندم و نان خاطرنشان کرد: متاسفانه در دولت گذشته برای رفع این مشکل اقدام‌ خاصی صورت نگرفت و گاها اقداماتی مقطعی انجام شد که تنها تسکینی بوده و درمان و رفع مشکل را در پی نداشت.

وی بیان کرد: در ۲۶ خرداد ماه امسال پس از بررسی‌های کارشناسی شده چند ساله و با توجه به دو نرخی بودن قیمت سبوس در بازار برای حل مشکل کارخانجات آرد و عدم تحمیل بار مالی فراوان به دولت در جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور عرضه سبوس به نرخ تعادلی مصوب شد و قرار شد برای حمایت از دامداران با تصویب این قیمت، قیمت شیر نیز افزایش پیدا کند.

جلیلوند گفت: این مصوبه مورد قبول وزارت جهاد کشاورزی و دیگر اعضای کارگروه ستاد تنظیم بازار قرار گرفت و افزایش قیمت شیر در ۹ مرداد ماه به انجمن صنایع شیر ایران اعلام شد.

وی ابراز کرد: متاسفانه بعد از افزایش قیمت شیر، وزارت جهاد کشاورزی با جوسازی و هیاهوی غیرمنطقی با وجود موافقت قبلی خود بنای مخالفت را آغاز کرد و دست‌اندرکاران را به چالش‌های بی‌مورد و بدون کارشناسی فعلی کشاند.

کارشناس حوزه  آرد گندم و نان خاطرنشان‌کرد: با تعادلی شدن‌ قیمت سبوس در بازار دست بسیاری از واسطه‌ها و سودجویان در راستای رانت و فساد در این حوزه کوتاه می‌شود و به نظر می‌رسد با مخالفت برخی از اعضای ستاد تنظیم بازار، دست آنها در این رانت‌ها دخیل است.

وی گفت: شورای قیمت‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد برای بازگشت به سیستم‌ قبل که به نوعی فسادانگیز و رانت‌زا بوده دهد.

جلیلوند‌ بیان کرد: استمرار این‌ سیستم با اجرای قیمت سبوس به صورت دولتی و آزاد سبب ایجاد رانت پنهان کرده و جز تحمیل هزینه‌بر دولت هیچ مزیتی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت سبوس دولتی یک‌هزار و ۴۰۰ تومان بوده و این محصول در بازار آزاد با ۳ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رود، حالا با یک حساب کوچک می‌توان متوجه شد که سالانه برای ۲ میلیون تن سبوس مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان نصیب عده‌ای می‌شود که در این راستا منافع رانتی داشته و این مخالفت‌ها برای رسیدن‌به این‌منافع است.

کارشناس  حوزه آرد گندم و نان گفت: پیشنهاد می‌شود یارانه‌ای که برای کارخانجات آرد در سازمان حمایت برنامه و بودجه به تصویب رسید مستقیما به دامدار برسد تا چرخه فسادزا در راستای دو نرخی بودن قیمت سبوس از بین برود.

وی بیان کرد: با تشکیل دولت مردمی آقای رئیسی امید داریم به این موضوعات پنهان توجه شود تا دست بسیاری از رانت‌خواران و سودجویان در کشور رو شود.

انتهای پیام/2307/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول