اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چقدر برای دیگران زندگی می‌کنید؟

زمانی که واقعا یاد بگیرید که بی‌خیال حرف مردم شوید، طعم متفاوت و بی‌نظیر زندگی را خواهید چشید. در این گزارش راهکارهای مقابله با طرز تفکر اهمیت دادن بیش از حد به نظرات دیگران و تحت الشعاع قرار دادن زندگی روزمره را مرور می کنیم.

چقدر برای دیگران زندگی می‌کنید؟

گروه سلامت خبرگزاری فارس: انسان به‌صورت ذاتی میل دارد که دیگران او را دوست داشته باشند و قبول کنند، اما بعضی از اوقات این میل سبب می‌شود که اشخاص بیش‌‌از اندازه و به‌ صورت وسواس‌گونه به تفکرات دیگران در مورد خودشان اهمیت دهند. نگرانی بیش از اندازه در مورد افکار دیگران تاثیرات منفی بسیار بر زندگی شما خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است اجازه ندهید که نگرانی در مورد نظر دیگران مانع لذت‌بردن‌تان از زندگی شود. 


ترس‌هایتان را بشناسید!

چنانچه در رابطه با شخصی یا چیزی نگران هستید یا می‌ترسید، اشکالی ندارد بترسید! اما با آن شخص یا موضوع روبرو شوید. شاید در این شرایط قرار گرفته باشید؛مثلا تصمیم دارید به مهمانی بروید، لباس نو ندارید که به تن کنید و تنها لباس مناسب شما قبلا دیده شده است، با خودتان فکر می‌کنید؛ در صورتی که این را بپوشم فلانی و فلانی در مورد من چه فکری می‌کنند! اگر دیگران مرا مسخره کردند… و از این نوع تصورها.

یک نفس عمیق بکشید، با این چیزها آبروی شما نخواهد رفت! لباس‌تان را مرتب کنید و با علاقه و شوق بپوشید.می‌دانم نگران هستید ولی تلاش کنید تمرکز تان را به لذتی که از بودن در مهمانی خواهید برد بگذارید! فراموش نکنید دیگران به شخصیت شما و حضورتان در مهمانی بیشتر از لباس تنتان اهمیت می‌دهند.

لباس شخصیت‌تان بروز و زیبا باشد، لباس تنتان بسیار زیباتر و فاخرتر به چشم خواهد آمد.

انسان به‌صورت ذاتی تمایل دارد که دیگران او را دوست داشته باشند و بپذیرند. اما گاهی این تمایل باعث می‌شود که افراد بیش‌‌ازحد و به‌صورت وسواس‌گونه به تفکرات دیگران درمورد خودشان اهمیت دهند. نگرانی بیش از حد درمورد افکار دیگران اثرات منفی بسیار بر زندگی شما خواهد داشت.

این وسواس زندگی شما را فلج و مختل می‌کند، زیرا نخواهد گذاشت با خودتان و دیگران راحت باشید؛ پس بهتر است اجازه ندهید که نگرانی درباره نظر دیگران مانع لذت‌بردن‌تان از زندگی شود و کام‌تان را تلخ کند. پس برای رسیدن به مقصود ایده آل خود به نکات زیر توجه کنید.

۱. این زندگی شماست و زندگی شما به هیچ‌کس غیر از خودتان مربوط نیست

بقیه می‌توانند در مورد هرچه دوست دارند فکر کنند، همان طور که شما آزاد هستید به هرچه می‌خواهید فکر کنید. تفکرات دیگران نمی‌تواند در آنچه هستید تغییری ایجاد کند یا ارزش شما را کم یا زیاد کند؛ مگر اینکه شما چنین اجازه‌ای به آنها بدهید.

این زندگی شماست. در پایان و در خلوت خودتان، تنها کسی که باید انتخاب‌ها و رفتارهای شما را تأیید کند خود شما هستید. اگر برایت مهم باشد که دیگران راجع به تو چه فکر می‌کنند، تا ابد اسیر آنها خواهی بود.

۲. هیچ‌کس بهتر از خودتان خیر و صلاح شما را نمی‌شناسد

کسی به اندازه خود شما در زندگی‌تان سرمایه گذاری نکرده و نخواهد کرد. فقط شما می‌دانید که چه چیزی برای‌تان خوب است و به‌کمک انتخاب‌های‌تان در موقعیت‌های مختلف است که این مهارت‌ را به دست می‌آورید.

تنها راه یادگیری این است که خودتان تصمیم بگیرید، مسئولیت تصمیم‌های خود را قبول کنید و اگر هم شکست خوردید، به‌ جای سرزنش دیگران و مقصر دانستن آنها، با تمام وجود از شکست خود درس بگیرید.

۳. آنچه برای دیگری خیر است شاید برای شما شر مطلق باشد

دیگران معمولا خودشان را در موقعیت شما تصور می‌کنند و با این تصور، درباره شما و آنچه خوب است انجام دهید اظهار نظر می‌کنند. مشکل همین جاست. تعریفی که هرکس از خوب ارائه می‌کند با دیگری متفاوت است.

شاید چیزی که از نظر شما دور ریختنی است از نظر فردی دیگر بسیار باارزش باشد. هرکدام از ما بی‌همتا هستیم و فقط خود ما می‌دانیم که چه چیزی برای‌مان خوب است.

۴. اهمیت‌دادن به نظر دیگران مانعی در رسیدن به رؤیاهای‌تان است

اگر دائم در این فکر باشید که دیگران درباره شما چطور فکر می‌کنند، هرگز نمی‌توانید در زندگی به آنچه می‌خواهید برسید. شاید لازم باشد، برای رسیدن به اهداف خود، همرنگ جماعت نباشید و کارهایی را انجام دهید که از نظر بقیه چندان عادی نیستند.

شاید لازم باشد که برای رسیدن به رؤیاهای‌تان، غرور و اعتبار خود را نادیده بگیرید. اهمیت‌دادن به نظر دیگران در چنین مواردی قطعا سد راه رسیدن به رؤیاهای‌تان خواهد بود.

۵. نتیجه نهایی فقط دامن شما را می‌گیرد

نتیجه نهایی تصمیمات شما در زندگی فقط به شما مربوط است. به‌ عنوان‌ مثال، فرض کنید کسی به شما پیشنهاد بدهد که در بازار بورس سهام بخرید. اگر فکر می‌کنید این انتخاب چندان درست نیست، عواقب این تصمیم فقط خود شما را درگیر خواهد کرد.

اگر سهام‌تان سقوط کند و ضرر مالی سنگینی متحمل شوید، این شما هستید که تا آخر عمر با این احساس گناه دست‌وپنجه نرم می‌کنید که چرا به ندای درونی خودم گوش ندادم. وقتی که دیگران به شما پیشنهاد یا حتی در برخی موارد، دستور می‌دهند، هیچ ریسکی آنها را تهدید نمی‌کند. آنها با انتخاب‌های شما زندگی نخواهند کرد و این شما هستید که درگیر انتخاب‌های‌تان می‌شوید.

۶. نظرات مردم دائما تغییر می‌کند

انسان‌ها همیشه در حال تغییر هستند. طرز تفکر، ایده‌ها و نگرش انسان‌ها با گذشت زمان عوض می‌شود. برخی از نظریه‌پردازان و فیلسوفان معتقدند که ما دائما در حال دگرگونی هستیم، تا جایی که نمی‌توانیم با ویژگی‌های‌مان یک خود ثابت (شخصیت ثابت) تعریف کنیم. نگرش، نظرات و تفکر انسان‌ همواره در حال تغییر است.

این بدان معناست که اگر کسی امروز نظری مثبت در مورد شما نداشته باشد، شاید در آینده‌ای نه‌ چندان دور نظرش در مورد شما کاملا تغییر کند؛  پس همان گونه که می‌بینید چندان لازم نیست نظرات دیگران را جدی بگیرید.

۷. زندگی کوتاه است

شما یک شانس برای زندگی‌کردن دارید نه بیشتر؛ پس بهتر است با نگرانی درباره اینکه دیگران چه فکر می‌کنند این شانس را هدر ندهید. کاری را انجام دهید که دوست دارید. کسی باشید که خودتان آرزو دارید.

شاید حتی سالی یک بار هم کسانی را که تا این حد نگران نظرات‌شان هستید نبینید. بدون اینکه خودتان را در قیدوبند نظرات دیگران قرار دهید زندگی کنید و تا جایی که می‌توانید از این فرصت تکرار نشدنی لذت ببرید.

۸. هرچه بکارید همان را درو می‌کنید

افرادی که نیازشان را به تأیید دیگران انکار می‌کنند این تفکر در رفتارشان ظاهر می‌شود؛ یعنی به‌گونه‌ای با دیگران برخورد می‌کنند که نشان دهند به تأیید آنها نیاز ندارند. این تفکر بیمار گاهی آن‌قدر حاد می‌شود که فرد را گدای محبت و مطیع دیگران می‌سازد. زمانی که می‌کوشید طوری رفتار ‌کنید که دوست داشته شوید و تأیید شوید، همین رویکرد باعث می‌شود که بسیاری از شما متنفر شوند.

۹. بقیه آن‌قدرها هم که شما تصور می‌کنید به شما فکر نمی‌کنند

اغلب اوقات، مردم غیر از خودشان به فرد یا چیز دیگری فکر نمی‌کنند. این یک حقیقت تلخ اما واضح است که به‌ طور متوسط بیشتر افراد تمام افکار و دنیای خود را از یک فیلتر خودخواهانه عبور می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، انسان‌ها اکثر فکرهای‌شان را در قالب آنچه به خودشان و منافع‌شان مربوط است درمی‌آورند.

مهم نیست چه کسی هستید یا چه کاری انجام می‌دهید چون مردم تنها درصورتی برای فکرکردن به شما وقت می‌گذارند که رفتار شما به‌صورت مستقیم روی زندگی آنها اثر داشته باشد.

۱۰.راضی نگه‌داشتن همه غیرممکن است

امکان ندارد بتوانید تمام افراد را همیشه از خودتان خشنود نگه دارید. اینکه بخواهید مطابق با انتظارات و توقعات همه زندگی کنید شدنی نیست. پس خودتان را خسته نکنید. اما خشنود نگه‌داشتن یک نفر را هرگز فراموش نکنید. آن یک نفر کسی نیست جز خودتان.

اظهار نظرهای دیگران ممکن است شما را اذیت کند و اجازه ندهد آن‌طور که دوست دارید زندگی کنید؛ زیرا آنها می‌خواهند تمام وجود شما شامل افکارتان، شخصیت‌تان و رفتارتان را با معیارهایی کنترل کنند که خودشان تعیین می‌کنند. زمانی که بیش از اندازه درگیر نظرات دیگران شوید، خودتان را فراموش می‌کنید.

شما می‌توانید آگاهانه جلوی این اتفاق فاجعه‌بار را بگیرید. به خودتان اجازه دهید که آزاد باشید. این مهارت به تمرین نیاز دارد. زمانی که واقعا یاد بگیرید که بی‌خیال حرف مردم شوید، طعم متفاوت و بی‌نظیر زندگی را خواهید چشید. زمانی که برده نظرات و افکار دیگران نباشید، متوجه می‌شوید که واقعا چه کسی هستید و این آزادی مثل از نو متولد شدن و اولین باری که نفس می‌کشید شیرین خواهد بود.

 11. به حرف دیگران اهمیت ندهیم

برای تمرین به جای دقت به قضاوت‌هایی که دیگران درباره شما می‌کنند، به این توجه کنید که شما چه افرادی را و به چه علتی قضاوت می‌کنید و چگونه این کار را انجام می‌دهید! بزودی  خواهید فهمید که خودتان بیشتر از هر کسی اهل قضاوت هستید و یکی از مهم ترین علل نگرانی تان در مورد نظر دیگران این است که مرتب مشغول بررسی و قضاوت دیگران هستید.

به عنوان یک چالش نه چندان ساده برای مدت یک ماه، به افکار خودتان درباره دیگران دقت کنید و تلاش کنید هر روز از وقتی که برای این کار می‌گذارید کم کنید و زمان آزاد شده را برای سکوت کردن یا سپاسگذاری از خالق هستی قرار دهید.

12. اتکا به خود

یکی از عللی که نظرات دیگران برای ما خیلی مهم هست این است که فکر می‌کنیم شاد بودن ما بستگی دارد که دیگران از ما خوششان بیاید. به طور مثال چنانچه موفقیتی در درس یا شغل خود پیدا نکنیم دیگران ما رها می‌کنند و این برای ما ناراحت کننده خواهد بود و همین ترس از تنها ماندن، سبب می‌شود که قضاوت دیگران برایمان اهمیت داشته باشد.

مشکلی که در اینجا به وجود می‌‌آید، این است که به جای اینکه روی خودمان تمرکز کرده و وقت بگذاریم تنها به دنبال خوشنود کردن دیگران خواهیم بود.

13.ممکن نیست که همه را خوشحال کنیم

شما نمی‌توانید همۀ مردم را خوشحال کنید. این ناممکن است که به انتظارات همه اشخاص بپردازیم؛ بنابراین هیچ سودی در تلاش برای انجام این کار وجود ندارد. تنها اطمینان پیدا کنید که یکی از کسانی که به شما احتیاج دارد خودتان هستید!

14. عقاید و سبک زندگی خود را داشته باشید

به سلیقه خود احترام بگذارید. برای مثال برای انتخاب رنگ لباس‌تان به جای نظر خواستن از دیگران، مجلات مد و رنگ شناسی مطالعه کنید. چه در لباس چه در رفتار، چه در غذا خوردن و… سبک ویژه به خود را داشته باشید؛ این طور دیگران هم به خود اجازه اظهارنظر و دخالت در زندگی شما را نمی‌دهند. شاید بهترین راه دوری از مهم بودن نظرات دیگران و مستقل بودن در سبک زندگی است.

15. نگران قضاوت شدن به وسیله دیگران نباشید

هرکسی شیوه تفکر و عقاید ویژه خود را دارد و بر حسب همین تفکرات است که درباره شما و عملکردتان قضاوت می‌کند و نمی‌تواند جلو او را گرفت. این موضوع از گذشته بوده و از این به بعد هم خواهد بود،اما می‌توان آن را نادیده گرفت؛ زیرا در غیر این صورت سبب ضعف روانی و جسمی شما می‌شود.

شجاع باشید و به قضاوت‌های دیگران اهمیت ندهیم؛ این که خودتان مطمئن باشید از کار صحیحی که می‌خواهید انجام دهید، کافی است.

 16.برای ارزش‌های‌تان ارزش قائل شوید

شاید بخواهید وقتی معلم‌تان شما را به حال خودتان گذاشته درس بخوانید یا وقتی رئیس‌تان نیست بیشتر کار کنید اما این به مذاق دوستان و همکاران‌تان خوش نیامده و شما را تمسخر کرده و بگویند از زیر کار در برو!

ماجرا هرچه که هست باشد؛ شما به اهداف و ارزش‌های خودتان پای بند باشید، بسیاری از اشخاص حتی چنانچه به زبان نیاورند، زمانی که ببینند شما چگونه برای رسیدن به اهداف تان کوشش می‌کنید شما را تحسین می‌کنند.

سخن آخر؛ 

زمانی که شما شدیدا عادت کردید که هیچ چیز را به خود نگیرید و برای تان مهم نباشد دیگران نسبت به شما چطور فکر می‌کنند، آرامش واقعی را احساس خواهید کرد؛ از خیلی از ناراحتی‌ها در زندگی دوری خواهید کرد.

خشم، حسادت و حسرت شما ناپایدار خواهند شد و حتی غم شما هم ناپایدار می‌شود؛ این موضوعات وقتی محقق خواهد شد که هیچ چیز را به خود نگیرید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول