اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فرسودگی 72 درصد اتوبوس های پایتخت/ از سال 96 یک اتوبوس هم از دولت نگرفته ایم

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص فرسودگی ناوگان تاکسی و اتوبوس، دریافت تسهیلات، خرید 630 دستگاه واگن، توسعه حمل و نقل پاک و ... توضیحاتی ارائه کرد.

فرسودگی 72 درصد اتوبوس های پایتخت/ از سال 96 یک اتوبوس هم از دولت نگرفته ایم

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، تعداد زیادی از اتوبوس ها و واگن های مترو فرسوده و نیاز به اورهال دارند.

نوسازی ناوگان تاکسی رانی قرار بود انجام شود و بنا بود تسهیلاتی به رانندگان داده شود.

در خصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، وام، تسهیلات، توسعه حمل و نقل پاک و ... با سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

توسعه مترو در چهار سال گذشته به کندی پیش رفته است و حتی برخی از اعضا در این زمینه گله‌مند بودند. در یک‌سال گذشته که شما در این معاونت مستقر شدید، اقداماتی صورت گرفت و بخشی از اوراق مشارکت آزاد شد. در خصوص برنامه‌های مترو در سال جاری توضیح دهید. 

آغاز قرارداد خرید 630 دستگاه واگن مترو در صورت همکاری دولت

کلنگ‌زنی توسعه شمالی خط 3، توسعه شرقی خط 4، قطعه دوم خط 10 و همچنین قطعه اول خط 11 از جمله برنامه‌هاست. 

آغاز قرارداد خرید 630 دستگاه واگن مترو در صورت همکاری و اراده دولت در کارسازی پیش‌پرداخت فاینانس قرارداد از دیگر برنامه‌هاست. 

 شروع عملیات اجرائی فاز سوم خط فرودگاه امام خمینی(ره) شهر جدید پرند

پیگیری تأمین 420 دستگاه باقی‌مانده واگن از سهمیه 1050 واگن شهر تهران و اجرائی‌سازی بخشی از آن در قالب 2 قرارداد 105 دستگاهی اجرائی‌سازی قرارداد خرید مستقیم 105 دستگاه واگن با استفاده از منابع شهرداری و شروع عملیات اجرائی فاز سوم خط فرودگاه امام خمینی(ره) شهر جدید پرند به طول 19 کیلومتر همراه با ایستگاه پرند در صورت تأمین منابع از سوی دولت در دستورکار ما برای سال جاری است. 

نصب 64 دستگاه آسانسور/نصب 182 پله برقی

البته در خصوص توسعه خدمات کیفی در مترو باید بگویم که نصب 64 دستگاه آسانسور از کل آسانسورهای منصوبه و 182 پله‌برقی از کل پله‌برقی‌های منصوبه پس از سال 99 در دستور است. البته اقداماتی هم در خصوص پست برق، سامانه تهویه و... انجام شده است. 

قرار بود سرفاصله حرکت قطارهای مترو کاهش پیدا کند، در چهار سال گذشته چقدر این سرفاصله کاهش پیدا کرده است؟

در خط یک در سال 96 سرفاصله حرکت قطارها 5 دقیقه، آبان 96، 4 و نیم دیقه، اسفند 96 چهار دقیقه، مهر 97، 3 و نیم دقیقه و در اسفند 99 هم بر روی همان 3 و نیم دقیقه ماند. در خط 2 هم بگویم در مهر 96، 5 دقیقه، آبان 96، 4 و نیم دقیقه، اسفند 96، 4 دقیقه، مهر 98، 3 و نیم دقیقه، فروردین 99، 3 دقیقه سرفاصله حرکت قطارها بود. 

در خط 3 هم آبان 96 سرفاصله حرکت قطارها 10 دقیقه، دی 96، 9 دقیقه، دی 97، 8 دقیقه، مهر 98، 7 و نیم دقیقه، آذر 98، 7 دقیقه، اردیبهشت 99، 6 دقیقه و اسفند 99 هم این سرفاصله 6 دقیقه بود. 

در خط 4 سرفاصله حرکت قطارها در مهر 96، 5 دقیقه، در آبان 4 و نیم دقیقه، دوباره در آبان 4 دقیقه، در مهر 98، 3 و نیم دقیقه و در اسفند 99 هم در همان 3 و نیم دقیقه ماند. 

در خط 5 یک توضیحی بدهم که در آذر 96 افزایش واگن‌های خط از 8 واگن به 9 و اگن، در مهر 97 اعزام قطارهای تندرو از کرج به تهران، در دی 97 افزایش تعداد حرکت قطارهای تندرو از کرج به تهران و در اسفند 97، 99 اعزام قطارهای تندرو از ارم سبز به کرج - گلشهر صورت گرفت. 

در 6 مترو در فروردین 96 سرفاصله حرکت قطارها 25 دقیقه، در مهر 98، 15 دقیقه، در آذر 98 افزایش ساعات خدمات‌رسانی از 5 و 30 تا 22 و 30 و در اسفند 99 این سرفاصله به 15 دقیقه رسید.

با وجود کرونا و کاهش مسافر سرفاصله ها همانند قبل است

در خط 7 هم در تیر 97، 15 دقیقه، در مهر 98، 12 دقیقه، در آبان 98، 10 دقیقه و در اسفند 99 این سرفاصله در همان 10 دقیقه ماند. 

در خصوص افزایش اعزام قطارها بگویم که ما تلاش کردیم سرفاصله را کاهش دهیم و اورهال ناوگان هم در دستور است. با وجود شیوع بیماری کرونا و لزوم حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش 50 درصدی مسافرین مترو، سرفاصله اعزام قطارها مانند قبل حفظ شده است. 

چه برنامه‌ای برای اورهال ناوگان مترو در سال 1400 و 1401 شهرداری تهران دارد؟

تعمیرات اساسی 31 رام قطار 7 واگنه/12 واگن دوطبقه از محل منابع شهرداری و اوراق مشارکت

تعمیرات اساسی 31 رام قطار 7 واگنه از محل تبصره 18 قانون بودجه با مشارکت شهرداری تهران براساس تفاهم منعقده در سال 1399، تعمیرات اساسی 27 رام قطار AC، دو رام قطار EC و 12 واگن دوطبقه از محل منابع شهرداری و اوراق مشارکت در دستورکار است. 

اتمام 50 درصد عملیات اورهال 3 رام قطار، تأمین تضامین جهت پرداخت تسهیلات، اتمام ورهال 3 رام قطار و 4 دستگاه واگن دوطبقه از جمله برنامه‌هاست.

اما ما راهکارهایی برای توسعه خطوط مترو داریم. افزایش تعامل با دولت به منظور پیش‌بینی سهم حداقل 50 درصدی دولت از هزینه‌های احداث و توسعه خطوط مترو ذیل قوانین بودجه سنواتی کل کشور در چهارچوب قانون حمایت از سامانه‌های ریلی است.

 تهاتر بالغ بر 25 هزار میلیارد بدهی‌های مترو به بانک ها/تکمیل سامانه متروی تهران 

همچنین تهاتر بالغ بر 25 هزار میلیارد بدهی‌های مترو به بانک ها از طریق صدور تصویب نامه هیأت دولت یا مصوبه مجلس شورای اسلامی به منظور رفع مشکلات شهرداری در انتشار اوراق مشارکت و پذیرش عاملیت بانک‌ها از جمله راهکارهای توسعه خطوط مترو است.

تکمیل سامانه متروی تهران براساس مطالعات بازنگری طرح جامع ریلی و مصوب شورای عالی ترافیک، اجرایی‌سازی قرارداد 630 دستگاه واگن وزارت کشور و تأمین منبع مورد نیاز جهت عقد قراردادهای 420 دستگاه واگن باقی‌مانده و پیگیری دریافت سهم یک‌سومی دولت از یارانه بلیط و تغییر مکانیزم محاسبه و دریافت قیمت بلیط و اصلاح نظام پرداخت یارانه از دیگر راهکارهای توسعه خطوط است. 

شنیده شده که وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مناسب نیست و بارها مدیران در این زمینه هشدار داده‌اند. در خصوص آخرین وضعیت سامانه اتوبوسرانی توضیح دهید.

3840 دستگاه اتوبوس پایتخت فرسوده است/ فرسودگی 72 درصد اتوبوس ها 

5323 دستگاه اتوبوس و 311 دستگاه مینی‌بوس داریم. 220 خط عمومی و  خصوصی داشته و طول خطوط 2738 کیلومتر است و متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی 13.01 سال است و تعداد اتوبوس‌های فرسوده 3840 دستگاه است؛ یعنی 72 درصد اتوبوس‌ها فرسوده است. 

اما برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقداماتی صورت گرفته و به زودی 200 دستگاه اتوبوس وارد خطوط می‌شود. خرید مستقیم ناوگان از سوی شهرداری تهران صورت گرفت و  ورود و به کارگیری 203 دستگاه اتوبوس تک‌کابین، ورود و به کارگیری 13 دستگاه اتوبوس دوکابین و ورود و به کارگیری 178 دستگاه مینی‌بوس را داشتیم. بازسازی و تعمیرات اساسی 555 دستگاه اتوبوس دوکابین و تک‌کابین هم انجام شد. 

 از سال 96 هیچ‌گونه اتوبوسی از سوی دولت تحویل نگرفته‌ایم

در آن بخشی که گفتم ورود و به کارگیری 203 اتوبوس تک‌کابین باید این نکته را بگویم که از این میزان ورود 120 دستگاه اتوبوس و 130 دستگاه مینی‌بوس در سال 99 صورت گرفت و تأکید می‌کنم که از سال 96 هیچ‌گونه اتوبوسی از سوی دولت تحویل نگرفته‌ایم. 

استفاده از منابع تبصره 18 برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده برای اولین بار

فعال‌سازی شرکت‌های خودروساز در سال جدید، به کارگیری منابع اوراق مشارکت در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی برای اولین‌بار، استفاده از ظرفیت‌های تبصره 19 بودجه کل کشور جهت خرید ناوگان اتوبوس برقی، استفاده از ظرفیت‌های تبصره 18 بودجه کل کشور جهت بازسازی یک‌هزار دستگاه ناوگان فرسوده اتوبوس و تهاتر 375 میلیارد تومان مطالبات حسابرسی‌شده یارانه بلیط اتوبوسرانی از دولت تا پایان سال 96 از جمله اقدامات برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است. 

استفاده از منابع اوراق مشارکت و تبصره 19 بودجه کل کشور برای نوسازی ناوگان و استفاده از منابع تبصره 18 برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده برای نخستین‌بار در سال 99 انجام گرفت. 

در خصوص ورود اتوبوس‌های برقی چه اقداماتی انجام شد؟

توسعه ورود اتوبوس برقی و رونمایی از اتوبوس تمام برقی تولید داخل از جمله برنامه‌ها است. تکمیل عملیات کابل‌کشی خط هوایی اتوبوس برقی در مسیر میدان شهدا تا میدان شوش، رونمایی از اتوبوس برقی تولید داخل با همکاری معاونت علم و فناوری و دانشگاه تهران در تیر 1400، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری تهران در جهت تولید و به کارگیری 200 دستگاه اتوبوس برقی در تیر 1400 و عقد قرارداد خرید 50 دستگاه اتوبوس برقی جهت به کارگیری در خط بهارستان - جمهوری و ورود یک نمونه جهت اخذ استاندارهای مربوطه از جمله اقدامات انجام شده برای خطوط اتوبوس‌های برقی بوده است. 

البته قراردادهایی هم در دست اقدام جهت توسعه و نوسازی سامانه اتوبوسرانی داریم، از جمله برنامه‌ریزی به منظور ورود 58 دستگاه اتوبوس دوکابین، عقد قرارداد به منظور خرید و به کارگیری 120 دستگاه اتوبوس تک‌کابین و برنامه‌ریزی جهت ورود یکصد دستگاه میدل‌باس و ورود 105 دستگاه اتوبوس تک‌کابین دیگر، عقد قرارداد مشارکت با بخش خصوصی به منظور به کارگیری 50 دستگاه اتوبوس برقی، خرید 20 دستگاه مناسب‌سازی شده ویژه معلولین، پیگیری دریافت 5 هزار اتوبوس از محل مصوبه ستاد کرونا (تهاتر نفت خام با اتوبوس) تا سقف 500 میلیون یورو و برنامه‌ریزی جهت بازسازی یک‌هزار دستگاه اتوبوس تک‌ کابین و دوکابین از جمله اقدامات برای توسعه و نوسازی این ناوگان است. 

تعداد تاکسی های فرسوده در تهران زیاد است. قرار بود تعدادی از ناوگان نوسازی شود. در خصوص آخرین وضعیت ناوگان تاکسیرانی توضیح دهید.

متوسط عمر ناوگان سواری تاکسیرانی 9 سال و متوسط عمر ناوگان ون 13 و نیم سال است. متوسط عمر کل ناوگان 9.4 سال و سهم ناوگان فرسوده 61 درصد است. 

61 درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است

95 درصد ناوگان بنزینی ما فرسوده، 59 درصد ناوگان دوگانه‌سوزی و 99 درصد ناوگان ون فرسوده هستند. البته ناوگان استاندارد و هیبریدی ما فرسوده نیست و در مجموع 61 درصد ناوگان فرسوده است. 

 1882 دستگاه تاکسی نوسازی شد

برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقداماتی انجام شده است و تاکنون 1882 دستگاه تاکسی نوسازی شده و برای نوسازی ناوگان در سال 99 از منابع تبصره 18 جهت نوسازی استفاده شد. 

در سال 97 به دلیل توقف اعطای وام و الزام استاندارد به داشتن کیسه هوا برای تاکسی‌های درون‌شهری و آماده نبودن شرکت‌های خودروساز برای این امر، نوسازی کاهش قابل ملاحظه‌ای یافت. 

چه اقداماتی برای معیشت رانندگان تاکسی و همچنین تکریم از این رانندگان صورت گرفته است؟

اعطای وام جهت جایگزینی خودروهای فرسوده، کمک هزینه انجام معاینه فنی خودروهای تاکسی، بیمه درمان تکمیلی، اعطای وام قرض‌الحسنه جهت بازسازی و تعمیرات ضروری، هینه چاپ برچسب ویژه نرخ کرایه تاکسی و سوریس مدارس و تاکسی‌متر، بیمه عمر، حوادث و درمان تکمیلی، ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و تورهای سیاحتی و زیارتی و ارائه سرویس رایگان جهت مناسبت‌های ملی و مذهبی از جمله اقدامات برای معیشت رانندگان تاکسی بوده است. 

برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی چه برنامه‌هایی در پیش دارید؟

نوسازی 15 هزار تاکسی در سال جاری

نوسازی 10 تا 15 هزار دستگاه تاکسی در سال 1400 و 40 هزار دستگاه در سنوات آتی از جمله برنامه‌هاست. 

همچنین فراهم ساختن شرایط پرورش تاکسیرانان مسئولیت‌پذیر و حرفه‌ای و تبدیل شغل تاکسیرانی به یک حرفه تخصصی و جذب رانندگان شخصی به عنوان تاکسیران رسمی سازمان، چابک‌سازی، کوچک‌سازی و تغییر نقش سازمان از تصدی‌گری به تنظیم مقررات و تبدیل تاکسیرانی به سازمانی هوشمند از جمله اقدامات است. 

چه اقداماتی برای احداث و بهسازی پایانه‌های حمل و نقل عمومی انجام داده‌اید؟

احداث پایانه چندمنظوره در منطقه 20، مسقف‌سازی و بهسازی 5 پایانه در مناطق 13، 15،16، 19 و 20 در سالهای 98 و 99 و برنامه‌÷یزی جهت مسقف‌سازی و بهسازی پایانه‌های شهرری، وصال و شاهد در مناطق 16، 19 و 20 طی سال 1400 با اولویت مناطق کم‌برخوردار در دستورکار است. 

برای توسعه دوچرخه‌سواری چه اقداماتی انجام دادید؟ 

راه‌اندازی سیستم دوچرخه اشتراکی نسل چهار با مشارکت بخش خصوصی با 80 ایستگاه، یک‌هزار دوچرخه و 40 هزار کاربر صورت گرفت و ایجاد شبکه زیرساخت انواع مسیر دوچرخه به طول 255 کیلومتر و نصب تجهیزات دوچرخه‌سواری انجام شد.

توسعه مسیرهای دوچرخه در مناطق بیست ودوگانه/ جایگزینی 10 هزار موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری

البته ما برنامه‌هایی هم جهت توسعه حمل و نقل پاک و انسان‌محور داریم. از جمله برنامه‌هایی جهت احداث و توسعه مسیرهای دوچرخه در مناطق بیست ودوگانه، برنامه‌ریزی جهت جایگزینی 10 هزار موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری، انجام مطالعه و تأمین زیرساخت جهت سواپ باتری با مشارکت معاونت علمی و برنامه‌ریزی به من ظور افزایش طول مسیر دوچرخه از 255 کیلومتر به حدود 900 کیلومتر در دستور است و به دنبال این هستیم که سهم دوچرخه را افزایش دهیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول