اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

انحصار با تصویب طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار از بین می‌رود

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: در این طرح تلاش شده تا موانع بروکراتیک اخذ مجوز به حداقل برسد. برای مثال مجوزها به دو دسته ثبت محور و تایید محور تقسیم شوند و فقط برای اخذ مجوزهای تایید محور نیاز به صرف زمان باشد.

انحصار با تصویب طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار از بین می‌رود

حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره بررسی اولویت دار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس گفت: مجلس یازدهم از همان ابتدا کار اهتمام جدی به پیگیری مسائل مردم داشت و برای همین هم از مدت‌ها پیش طرحی برای رفع موانع پیش روی فعالیت‌های اقتصادی تحت عنوان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را آماده کرد تا مشکلات اخذ مجوزها در کشور را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت فعلی مجوزدهی در کشور اصلا مناسب نیست و همین امر هم موجب شده تا رتبه ایران در شاخص‌های جهانی سهولت شروع کسب و کارها در جایی باشد که در شان ملت ایران نیست.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: با توجه به ضرورتی که در اصلاح سازوکارهای مجوز دهی کشور وجود دارد، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را با قید فوریت بررسی و در دستور کار قرار دهند.

شجاعی افزود: امیدوارم که طرح تسهیل صدور مجوزها در صحن علنی مجلس تصویب شود تا اصلاحات جدی در شیوه و سازوکار صدور مجوز به وجود بیاید.

وی در توضیح مزایای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: در این طرح تلاش شده تا موانع بروکراتیک اخذ مجوز به حداقل برسد. برای مثال مجوزها به دو دسته ثبت محور و تایید محور تقسیم شوند و فقط برای اخذ مجوزهای تایید محور نیاز به صرف زمان باشد و در مجوزهای ثبت محور، ثبت اطلاعات به منزله اخذ مجوز تلقی شود..

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اضافه کرد: در این میان فقط مجوزهای تایید محور که مجوزهای مرتبط با امنیت و سلامت عمومی هستند نیاز به صرف زمان برای اخذ مجوز خواهند داشت که تازه آن مدت زمان هم محدود در نظر گرفته شده و اگر دستگاه صادرکننده مجوز در زمان تعیین شده مجوز را تعیین تکلیف نکند، درگاه واحد صدور مجوز به صورت خودکار، مجوز را صادر خواهد کرد.

شجاعی تاکید کرد: با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، رویکرد مجوز دهی با هدف حذف بروکراسی‌های اضافی و رفع انحصار، اصلاح خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر برخی تشکیلات صنفی و حتی دستگاه‌های دولتی از صدور مجوز برای متقاضیان خودداری می‌کنند و با این کار عملا سد راه افرادی می‌شوند که می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: اشباع بازار یکی از بهانه‌هایی است که به واسطه آن مراجع صدور مجوز به استناد آن مانع از ورود افراد جدید به کسب و کارها می‌شود و با این کار موجب به وجود آمدن انحصار و امضاهای طلایی می‌شوند.

شجاعی تاکید کرد: طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، بهانه‌های مختلفی که مانع از صدور مجوز می‌شده است را رفع کرده و صریحا با وضع هر گونه محدودیت به بهانه اشباع بازار مخالفت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهایی که برای رفع انحصار در این طرح در نظر گرفته شده است، حذف ظرفیت گذاری عددی از فرایند صدور مجوز و جایگزین کردن صلاحیت‌های علمی به جای آن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول