اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

برنامه‌های فرهنگی ـ اجتماعی شورای ششمی‌ها/ از رویکرد در نام‌گذاری خیابان‌ها تا ترویج سبک زندگی

رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای ششم تهران توضیحاتی درباره نام‌گذاری جدید خیابان‌ها و معابر پایتخت در دوره ششم شورا، مهم‌ترین رویکرد و اولویت کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورا و نقش زنان در حوزه فرهنگی و اجتماعی تهران ارائه داد.

برنامه‌های فرهنگی ـ اجتماعی شورای ششمی‌ها/ از رویکرد در نام‌گذاری خیابان‌ها تا ترویج سبک زندگی

خبرگزاری فارس، گروه شهری: انتخابات شورای ششم شهر و روستا 28 خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت 21 نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت. اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  11 شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. زاکانی سابقه ۱۲ سال نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس را دارد و در دوره اخیر نیز با رای مردم قم بیش از یکسال نمایندگی این شهر را بر عهده داشته است. هفته گذشته نیز زاکانی در صحن شورا حضور یافت و در باره برنامه ها و اولویت های خود در پایتخت توضیحاتی ارائه داد. شهردار جدید تهران با اشاره به اینکه مفتخریم انقلابی و پیرو امام و شهدا هستیم، گفت:‌می‌خواهیم در سایه رهبری نوکری مردم را انجام دهیم. وی اعلام کرد:تهران الگوی جهان اسلام می‌شود و امیدوارم همه ملت‌های جهان از پاندمی کرونا عبور کنند و زندگی در شرایط طبیعی ایجاد شود.

پایتخت اکنون با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند و مدیریت شهری جدید کار را در حالتی آغاز کرده که کرونا در حال جولان است و پایتخت اکنون روزهای سیاه کرونایی را به سر می برد و وضعیت بحرانی دارد. به گفته مسوولان بهشت زهرا (س) 40 درصد کل متوفیان کشور در تهران تطهیر می‌شوند. تعداد مرگ‌های کرونایی که قبل از آغاز پیک جدید بین 30 تا 35 متوفی بود که این عدد در حال حاضر افزایش بسیار چشم‌گیری پیدا کرده است.

نرگس معدنی پور یکی از ۴ بانوی فهرست ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب است که توانست در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به پارلمان شهری راه یابد. معدنی پور از دهه پنجاهی های شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم است. پنجاه و یک سال سن داشته و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی با گرایش استراتژیک دارد. از جمله بانوانی است که سابقه شهرداری داشته و منطقه ۱۳، مدتی زیر نظر وی اداره می شد. وی هم چنین مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بوده و از مهم ترین اقدامات آن، تدوین طرح جامع آموزش و توانمندسازی زنان شهر تهران بود. شهردار سابق منطقه 13 تهران، در تدوین چارچوب آموزش سواد زندگی خانوادگی و تهیه دانشنامه خانواده نیز نقش بنیادین ایفا کرد . تدوین برنامه راهبردی کیفیت بخش زندگی و توسعه پایدار در شهر تهران از دیگر اقدامات برجسته خانم نرگس معدنی پور در زمان فعالیت در شهرداری تهران است.

اکنون 10 جلسه از آغاز برگزاری صحن شورای ششم می گذرد و اقدامات شورای ششمی ها کلید خورده است همچنین نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی در 7 شهریور  با شرکت چهار عضو این کمیسیون، نرگس معدنی پور زهرا شمس احسان، سید احمد علوی و علیرضا نادعلی تشکیل شد و بر اساس تصمیمات و رای گیری صورت پذیرفته نرگس معدنی پور به عنوان رئیس کمیسیون، علیرضا نادعلی به عنوان نائب رئیس و زهرا شمس احسان به عنوان مخبر کمیسیون انتخاب شد.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران به ویژه موضوعات فرهنگی و اجتماعی مانند، نام گذاری خیابان ها و معابر پایتخت، مصوبات قبلی نامگذاری ها،رویکرد اصلی نام‌گذاری‌ها در دوره ششم، شماره‌گذاری کوچه‌ها برای شناسنامه‌دار کردن آنها، مهمترین رویکرد و اولویت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، نقش زنان در حوزه فرهنگی و اجتماعی تهران و مهمترین معضلات فرهنگی و اجتماعی تهران با نرگس معدنی پور، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم تهران به بحث و گفت وگو نشستیم که جزئیات آن به شرج ذیل است:

کمیسیون تخصصی نام‌گذاری هنوز تشکیل جلسه نداده است/بزودی بررسی نام گذاری های معابر و خیابان ها انجام می شود

نام گذاری خیابان ها و معابر پایتخت در دوره پنجم شورای شهر با حاشیه  های فراوانی مواجه بود. نظر شما به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم در مورد نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر تهران در دوره‌های گذشته چیست؟

کمیسیون فرهنگی اجتماعی، به تازگی مستقر شده است و کمیسیون تخصصی نام‌گذاری نیز هنوز تشکیل جلسه نداده است لذا فعلا تا قبل از تشکیل جلسه و بررسی‌های لازم نمی شود اظهار نظر کرد اجازه بدهید تا این کمیسیون تخصصی بزودی وارد مرحله اجرایی شود تا بررسی های لازم صورت گیرد.

سرانجام مصوبات قبلی در مورد نام‌گذاری‌ها

 آیا لغو مصوبات قبلی در مورد نام‌گذاری‌ها خواهیم داشت؟ 

 براساس مصوبه نامگذاری معابر، نامگذاری‌ها در طی یک فرآیند مشخص انجام می‌شود که با تشکیل جلسات کمیسیون نامگذاری در دوره جدید، موارد بررسی خواهد شد.

قهرمانان انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت رویکرد اصلی نام‌گذاری‌ها در دوره ششم

 رویکرد اصلی نام‌گذاری‌ها در دوره ششم چیست؟

به دلیل اهمیت و جایگاه کلانشهر تهران، رویکرد اصلی این است که سیاست‌ها و اولویت‌های کلان فرهنگی اجتماعی کشور در این زمینه پیاده شود و کمیسیون، در این زمینه به تقویت هویت فرهنگی اسلامی ایرانی و شناساندن مشاهیر، مفاخر و اسطوره‌ها و قهرمانان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت و ... خواهد پرداخت. 

تصمیم در مورد شماره گذاری خیابان ها در کمیسیون نام‌گذاری 

 شماره‌گذاری کوچه‌ها برای شناسنامه‌دار کردن آنها در دوره‌های قبلی مطرح بوده آیا برنامه‌ای در این راستا دارید و نظر شما در این زمینه چگونه است؟ 

همانطور که اشاره شد، چارچوب و رویکردهای نام‌گذاری ها بعد از تشکیل کمیسیون نام‌گذاری بررسی شده و پس از جمع‌بندی، اعلام خواهد شد.

 ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی/بهبود سرانه فضاهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی

 مهمترین رویکرد و اولویت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا چیست؟

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های مختلفی را بر حسب سیاست‌های کلان فرهنگی اجتماعی و نیز نیازهای کلانشهر تهران، دنبال می‌کند که مهمترین آنها شامل هم‌افزایی ظرفیت‌های درون و برون سازمانی مدیریت شهری تهران برای نقش‌آفرینی فعال در محورهایی همچون ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی‌، استحکام و تحکیم بنیان خانواده و ... همچنین ظرفیت‌سازی برای تقویت تعلق محله‌ای شهروندان و افزایش مشارکت آنها در مدیریت امور فرهنگی اجتماعی محلات است.

همچنین بهبود سرانه فضاهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و توسعه متوازن آن در محلات شهر تهران، افزایش نرخ پوشش خدمات و برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مدیریت شهری تهران، افزایش آمادگی مدیریت شهری تهران برای نقش‌آفرینی فعال فرهنگی اجتماعی در زیست‌بوم جدید ناشی از شرایط کرونا و مواجهه موثر با آن از دیگر رویکردها و اولویت های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم است.

بررسی طرح جامع بهبود وضعیت زنان و خانواده شهر تهران/زنان از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی

 نقش زنان در حوزه فرهنگی و اجتماعی تهران مغفول مانده و چندان توجه نشده آیا برنامه‌ای دارید؟ تهران برای زنان در این دوره چگونه خواهد بود؟

 یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، موضوع زنان و خانواده است. به همین منظور، به یاری خداوند متعال، طرح جامع بهبود وضعیت زنان و خانواده شهر تهران در کمیسیون بررسی خواهد شد.

انتصاب مدیران، از حقوق شهردار است/درصورت درخواست نظر مشورتی می دهیم/ نگاه ویژه به ظرفیت بانوان در شهرداری

از هفته گذشته انتصابات جدید در شهرداری تهران کلید خورد. نظرتان در مورد انتصابات جدید در شهرداری و نقش نظر مشورتی اعضا چیست؟

 انتصاب مدیران، از حقوق شهردار است. چنانچه نیاز به مشورت باشد، مشورت‌های لازم را ارائه می‌کنیم، اما این را در حوزه اختیارات شهردار می‌دانیم.البته همانطور که در صحن شورا هم با حضور آقای زاکانی مطرح کردم با توجه به اینکه شهرداری تهران یک نهاد کاملا تخصصی است و در حوزه مدیریت شهری تجارب زیادی دارد بنده هم تاکید می کنم که از این نیروها استفاده شود. همچنین تاکید ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت بانوان دارم و شورای ششم با مطرح کردن استفاده از ظرفیت بانوان توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشت و خواهشم این است که با رویکرد شایسته سالاری به ظرفیت‌ها و پتانسیل بانوان به شهرداری تهران توجه شود. همچنین استفاده از پیشکسوتان و بازنشستگان شهرداری که با کوله باری از تجربه و تخصص در این مسیر به شهردار جدید کمک خواهد کرد.

آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های مهم در کلانشهر تهران/طرحی جامع در قالب هم‌افزایی برای کاهش آسیب ها

راهکارهای شما درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی تهران مانند اعتیاد، زباله‌گردی و کارتن‌خوابی و ... چیست؟

آسیب‌های اجتماعی، یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مهم در کلانشهر تهران است. در این زمینه نیز، دیدگاه کمیسیون، دستیابی به طرحی جامع در قالب هم‌افزایی کار بین شهرداری تهران با دیگر دستگاه‌های مسئول در شهر تهران است و این را نیز در قالب یک طرح تقسیم کار با دیگر دستگاه‌ها، در کمیسیون بررسی خواهیم کرد.

ابهام در بودجه فرهنگی و اجتماعی طی سال های اخیر

نظر شما درباره بودجه بخش فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران چیست؟

ببینید بر اساس گزارشات اعلام شده بودجه شهرداری نسبت به 4 سال گذشته چندین برابر شده است ولی با این وجود بودجه فرهنگی و اجتماعی نه تنها افزایش نیافته بلکه کمتر هم شده است آنچه مسلم است اینکه باید به اعتبارات در حوزه فرهنگی و اجتماعی توجه داشت این حوزه گستردگی زیادی دارد و از طرفی در سال های اخیر حتی تکلیف بودجه کم فرهنگی و اجتماعی هم دقیق و شفاف مشخص نیست. تلاش می کنیم در شورای ششم شرمنده مردم نشویم ان شالله برنامه های خوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران اجرایی و شهروندان از آن بهره مند خواهند شد.

تصمیم در مورد پست دستیار مدیران و بازگشت پست قائم مقامی در اختیارات شهردار است

 نظرشما درباره پست دستیار مدیران و بازگشت پست قائم مقامی در شهرداری و نقش مدیران  چیست؟

همانطور که مطرح کردم، انتصاب مدیران، از حقوق شهردار است. چنانچه نیاز به مشورت باشد، مشورت‌های لازم را ارائه می‌کنیم ، اما این را در حوزه اختیارات شهردار می‌دانیم.

تدوین 4 طرح ویژه جهت رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی تهران در دستور کار

 مهمترین معضلات فرهنگی و اجتماعی تهران چیست و چه راهکاری برای رفع آن پیشنهاد دارید؟

 کلانشهر تهران، با چالش های مختلفی روبرو است که اولویت‌بندی چالش‌ها و طراحی راهکارها در کمیسیون در حال بررسی است. فعلا، چهار موضوع را به عنوان اولویت، در دستورکار قرار داده ایم که برای هریک از آن‌ها نیز ، طرحی جامع برای بررسی و تصویب در شورا، در حال تدوین است. این 4 موضوع شامل وضعیت  شاخص‌های سبک زندگی، وضعیت شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی، وضعیت شاخص‌های زنان و خانواده و وضعیت مشارکت و تعلق محله‌ای است.

کرونا چندین ماه است که شیوع یافته و باعث گرفتاری شهروندان شده است. شورای ششم دراین زمینه چه برنامه جدی دارد؟

ببینید همانطور که مهدی چمران، رئیس شورای ششم اعلام کردند شورای ششم و مدیریت شهری همگام با سایر دستگاه های مربوطه اقدامات لازم را انجام می دهد. کمیسیون تخصصی سلامت در شورا تشکیل شده و همکاران ما نیز در این زمینه مباحثی خواهند داشت. خوشبختانه روند واکسیناسیون طی روزهای اخیر بسیار تسریع شده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد مهار کامل این ویروس منحوس باشیم. البته هوشمند سازی شهر بسیار حائز اهمیت است تا بتوان هر چه بیشتر خدمات جامع به صورت غیر حضوری ارائه داد ولی در کنار ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز برای هوشمند سازی شهر، آموزش شهروندان برای استفاده از این فناوری‌ها هم بسیار مهم است.

حمایت از زنان سرپرست خانوار/ پیگیر رفع مشکل در مجموعه کوثر 3

 بر اساس گزارشات مجموعه کوثر 3 که بیش از ۶۰ زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد و یکی از مجموعه‌های با سابقه در این زمینه است اخیرا شهرداری دستور به تعطیلی آن داده آیا شورای ششم اقدامی جهت مقابله با این موضوع برداشته است؟

بله، این مجموعه عملکرد خوبی در حمایت از زنان سرپرست خانوار داشته است و گزارشی هم در این زمینه به دست ما در شورا رسید و اعلام شده که  شهرداری منطقه برای تعطیلی این مجموعه اخطاریه صادر کرده است.من در صحن شورا این موضوع را مطرح کردم، تذکر دادم و پیگیر رفع این مشکل شده ام و درخواست دارم که مشکل این مجموعه حل و اجازه فعالیت آن صادر شود. امیدوارم بزودی مشکلات پیش آمده در این زمینه برطرف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول