اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

خطری که یادمان سرلشکر شهید علی هاشمی را تهدید می‌کند +تصاویر

پیکر شهید علی هاشمی بعد از 22 سال‌ مفقودی توسط آب به کناره جاده آورده شد. وقتی هویتش مشخص شد، به یاد سردار هور،‌ یادمان سرلشکر شهید علی هاشمی را در نقطه صفر مرزی برقرار ساختند و حالا این یادمان، در خطر تخریب قرار دارد.

خطری که یادمان سرلشکر شهید علی هاشمی را تهدید می‌کند +تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: هورالعظیم نامی به وسعت یک تمدن است. یکی از بزرگ‌ترین هورهای جهان که از چزابه تا طلائیه و العماره تا بصره امتداد دارد. یک سوم این هور در خاک ایران است. هورالعظیم در دفاع مقدس خاطرات زیادی از حضور رزمندگان اسلام  را در دل خود به ثبت رسانده است. در این منطقه در سال‌های ۶۲  و ۶۳ عملیات بدر و خیبر به وقوع پیوست و بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس در این منطقه به شهادت رسیدند.

در سال‌های پایانی جنگ، قرارگاه سری نصرت به فرماندهی شهید سردار علی هاشمی فرمانده سپاه ششم امام صادق (ع) در این منطقه حضور داشتند و بعد از آنکه دشمن پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸  دست به هجومی دوباره زد، او و یارانش با دلاوری‌های فراوان شهید شدند. پیکر سردار علی هاشمی مفقود شد و از آنجایی که برخی فرماندهان احتمال اسارت او را می‌دادند از ذکر نام او خودداری می‌کردند. 

سال‌ها گذشت تا اینکه پیکر مطهر این فرمانده سردار هور، توسط آب در سال ۱۳۸۹ به سوی کناره‌های خاکی هورالعظیم آورده شد و این گونه شد که یادمان سرلشکر شهید علی هاشمی در آن منطقه ساخته شد. در واقع این یادمان در انتهای جاده شهید همت و در مقابل جزیره مجنون شمالی قرار دارد.

به خاطر شیوع ویروس کرونا دو سالی است که راهیان نور تعطیل شده و تنها زوار این یادمان، مردم محلی هستند که به عشق سردار هور به آنجا می‌روند. با این وجود این یادمان، هم اکنون در خطر آبشستگی قرار دارد.

خطری که یادمان سرلشکر شهید علی هاشمی را تهدید می‌کند

حمید صادقی، مسؤول مهندسی ستاد مرکزی راهیان نور کشور در این باره می‌گوید: با توجه به مشکلات این یادمان، اولویت اصلی احیاء و حفظ جاده دسترسی به یادمان است که در معرض آبشستگی و تخریب قرار دارد.

وی با بیان اینکه طراحی طرح جامع یادمان در حال انجام است و هنوز به پایان نرسیده، می‌افزاید: اولویت‌های بعدی ما بهسازی محوطه و مسیرهای داخلی، اورژانس صحرایی و انجام فضاسازی یادمان است که البته همه این‌ها منوط به تأمین بودجه مناسب و همکاری دستگاه‌های مرتبط است.

یادمان سرلشکر شهید علی هاشمی شامل یک حسینیه، سرویس بهداشتی، چند سنگر اورژانس صحرایی و یک بنای یادبود است که در نقطه صفر مرزی قرار دارد.

درباره شهید

سرلشکر پاسدار شهید علی هاشمی در ۱۰  دی ماه سال ۱۳۴۰ در شهر اهواز به دنیا آمد. او در ۱۷ سالگی وارد مبارزات انقلاب شد و در ۱۹ سالگی فرمانده شد. در ۲۱ سالگی فرماندهی چند تیپ را بر عهده گرفت، در ۲۷ سالگی در ۴ تیر ماه سال ۱۳۶۷ در جزیره مجنون به شهادت رسید و ۲۲ سال بعد، پیکرش در نزدیکی محل استقرار قرارگاه فرماندهی سپاه ششم پیدا شد. در آن زمان محسن رضایی برای اولین بار اعلام کرد علی هاشمی فرمانده قرارگاه فوق سری نصرت بوده است.


حاج قاسم و شهیدعلی هاشمی

سرانجام در روز ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ پیکر علی هاشمی تفحص شد. پیکر مطهر سردار هور همراه با شهیدان دیگری از سال‌های دفاع مقدس روز ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹، از محل نماز جمعه تهران تشییع شد و سپس پیکر مطهرش در گلزار شهدای اهواز آرام گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول