اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

قانعی: امیدواریم تا سه ماه آینده همه جمعیت کشور واکسینه شوند

عضو کمیته ملی واکسن گفت: مطلوب ما این است که تا سه ماه آینده کل جمعیت کشور واکسینه شود در آن صورت اثربخشی آن بسیار بالا خواهد رفت و با این شیوه روند بهبود اقتصاد ما بهتر خواهد بود.

قانعی: امیدواریم تا سه ماه آینده همه جمعیت کشور واکسینه شوند

مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن در  برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران ، با اشاره به صدور مجوز برای واکسن‌های داخلی پاستور، رازی و سیناژن گفت: واکسن رازی به فاز 3 مطالعات بالینی وارد شده، واکسن انستیتو پاستور در پایان فاز 3 مطالعات بالینی است و مجوز اضطرار مصرف دریافت کرده است. واکسن سوبرانا توسط کوبا بر روی کودکان تست شده و مجوز مصرف هم گرفته است اما برای تزریق در کودکان ایرانی به محض تشکیل کمیته‌های اخلاق و فنی کشور، مجوز آن در صورت تایید صادر خواهد شد. البته چون این واکسن در جای دیگری تست شده به مستندات توجه می‌شود و نیازی به تست دوباره روی کودکان نیست. واکسن سیناژن هم در پایان مرحله بیمارگیری است و نتایج فاز 3 آن تا اواسط مهرماه آماده می‌شود مگر اینکه با مشاهده نتایج میانی مناسب بتواند در فاز 3 مجوز اضطراری بگیرد.

کفایت یک دُز اسپوتنیک لایت برای افرادی که پیش از این به کرونا مبتلا شده‌اند

وی در مورد افرادی که دُز 1 واکسن "اسپوتنیک وی" را دریافت کرده‌‌اند و در حال حاضر به دلیل نبود دُز دوم این واکسن باید واکسن آسترازنکا را جایگزین کنند گفت: اسپوتنیک و آسترازنکا آنتی ژن کرونا را روی  آدنو ویروس سوار کرده اند و دارای پلتفرم مشترک هستند. همچنین که سینوفارم و برکت هم دارای پلتفرم یکسان هستند. روسیه برای مردم کشور خود همان یک دُز اسپوتنیک را کافی می‌داند که اصطلاحا به آن اسپوتنیک لایت می‌گوید. این کشور دُز دوم واکسن اسپوتنیک را برای مردم خود تزریق نمی‌کند. ضمن اینکه دُز دوم مشکلات فنی هم دارد.

قانعی در پاسخ به اینکه اگر روسیه تزریق دُز یک اسپوتنیک را برای مردم خود کافی می‌داند پس چرا ما به دنبال تزریق دُز دوم هستیم؟ گفت: دیده شده از سه ماه به بعد میزان آنتی بادی بدن رو به کاهش می‌رود به همین دلیل روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند دُز یادآوری داشته باشند که با دُز اول یکسان است. پیش از این اسپوتنیک دُز 1 با دُز 2 در نوع آدنوویروس متفاوت بود اما در حال حاضر تصمیم دیگری اتخاذ شده است. در کمیته واکسن کشور ما هم تایید شده تا افرادی که پیش از این به کرونا مبتلا شده اند فقط از یک دُز اسپوتنیک لایت استفاده کنند. بنابراین با استفاده ازآسترازنکا دُز دوم اسپوتنیک تکمیل می‌شود.

  بخش خصوصی حدود 500 هزار دُز واکسن وارد کرده است

عضو کمیته ملی واکسن درباره واردات واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون گفت: تقاضاهایی از بخش خصوصی برای واردات آن وجود دارد اما بین تقاضا تا محقق شدن آن فاصله است. در حال حاضر طوری عمل می‌شود که کشورها در ارتباط مستقیم کمتری با ایران باشند و شیوه تحویل واکسن به ایران با مشکلاتی روبرو است به همین دلیل حتی واکسن سینوفارم چین به صلیب سرخ و سپس به هلال احمر تحویل داده می‌شود.بخش خصوصی تا به امروز حدود 500 هزار دُز واکسن وارد کرده است.

روند پیک پنجم کرونا؛ کاهشی است

قانعی روند شیوع کرونا در موج پنجم را روندی کاهشی عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که از بستری‌ها در بیمارستان داریم این روند در حال کاهش است و اما اینکه چرا هنوز آمار فوتی‌ها بالا است ؟ باید بگویم این آمار مربوط به افرادی است که در 15 روز گذشته در آی سی یو بستری شده اند. تخمین مرگ و میر بر اساس آمار بستری‌های آی سی یو سنجیده می‌شود.

همه‌گیری کرونا با اتمام واکسیناسیون پایان نمی‌یابد اما بستری و مرگ و میر به شدت کاهش پیدا می‌کند

وی در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه دهه فجر پایان همه‌گیری کرونا در کشور است گفت: همه‌گیری کرونا با اتمام واکسیناسیون پایان نمی‌یابد اما بستری و مرگ و میر به شدت کاهش پیدا می‌کند. باید همه بدانیم کشورهایی که 70 درصد جمعیت آنها دو دُز واکسن زده‌اند هنوز در مواردی با افزایش ابتلاء به کرونا روبرو هستند لذا دو تا سه سال طول می‌کشد تا همه‌گیری کرونا پایان یابد.

مطلوب ما این است که تا سه ماه آینده کل جمعیت کشور واکسینه شود

قانعی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تولیدات داخلی تا بهمن ماه پاسخگوی نیاز کشور باشد و اگر بخواهیم برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم به مقدار کافی واکسن خواهیم داشت. مطلوب ما این است که تا سه ماه آینده کل جمعیت کشور واکسینه شود در آن صورت اثربخشی آن بسیار بالا خواهد رفت و با این شیوه روند بهبود اقتصاد ما بهتر خواهد بود. بنابراین تا بهمن‌ماه بسیاری از جمعیت هدف واکسینه شده‌اند و به مقدار کافی هم واکسن در اختیار خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول