اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

تخصص، حلقه گمشده لیگ برتر والیبال/ وقتی همه چیز فی‌البداهه است!

لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور برای جلوگیری از بروز حاشیه‌های تکراری نیازمند بازنگری جدی در کمیته مسابقات است.

تخصص، حلقه گمشده لیگ برتر والیبال/ وقتی همه چیز فی‌البداهه است!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم‌های باشگاهی والیبال از هفته‌ها پیش با جذب نفرات مدنظر خود کارشان را برای حضور در لیگ برتر باشگاه‌های کشور آغاز کردند. در این بین برخی تیم‌های با هزینه‌های هنگفت و جذب ستاره‌ها به دنبال کسب عنوان قهرمانی هستند و برخی دیگر همچون ادوار گذشته تنها به فکر بقا در لیگ هستند و برخی‌ها هم گویا صرفاً برای حفظ سلامتی‌شان در لیگ برتر حضور دارند. شاید قضاوت درخصوص شرایط تیم‌ها کمی زود باشد، اما با نگاهی به اسامی بازیکنان تیم‌ها تا حدود زیادی می‌توان شرایط آنها در فصل پیش‌رو را حدس زد.

شهرام عظیمی، رئیس کمیته مسابقات فدراسیون‌ والیبال کشورمان چندی پیش اعلام کرد که لیگ برتر مردان والیبال سال 1400 مزین به اسم سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است و از دوم آبان آغار می‌شود. طبق برنامه زمان بندی در 25 اسفند بازی پایانی برگزار می‌شود و سقف حضور تیم‌ها در لیگ برتر مردان 14 تیم است.

در اوایل سال جاری نشستی با مدیران عامل باشگاه‌ها و سرمربیان تیم‌ها برگزار شد و پس از نظرخواهی قرار بر این شد که مسابقات سال 1400 در یک گروه 14 تیمی به صورت رفت و برگشت برگزار شود، اما همانجا عنوان شد که اگر شیوع مجدد کرونا پیش بیاید باید یک مدیریت مدرنیته انجام شود تا کمیته مسابقات، لیگ را در سال 1400 مثل سال 99 به پایان برساند و قهرمان را مشخص کند.

عظیمی در این خصوص گفت: در جلسه ‌ای که برگزار شد دو پلن ارائه دادیم؛ در پلن اول فشار مسابقات در مرحله مقدماتی است و تیم‌ها در هفته دو بازی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه انجام می‌دهند و در مرحله نیمه نهایی و نهایی مسابقات سبک‌تر و تقریبا هفته‌ای یک بار می‌شود. در پلن بعدی در مرحله مقدماتی هفته‌ای یک بازی انجام می‌شود و فشار در مرحله نیمه نهایی و نهایی است که این امر با مشورت باشگاه‌ها انجام می‌شود. مطلوب مدیران عامل و سرمربیان در مرحله مقدماتی هفته‌ای دو بازی است تا در مرحله نیمه نهایی و نهایی بازی‌ها سبک‌تر شوند و بازیکنان استراحت بهتری داشته باشند تا شاهد عملکرد مطلوب‌تری از تیم‌ها باشیم.

به هر حال جمع‌بندی نهایی این شد که لیگ برتر امسال با نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دوم آبان‌ماه با شرکت 14 تیم پیکان، سایپا، فولاد مبارکه سپاهان، فولاد سیرجان، شهرداری ارومیه، شهرداری گنبد، شهداب یزد، شهرداری ورامین، مس رفسنجان، پاس گرگان، آذرباتری ارومیه، راه‌یاب ملل مریوان، هورسان رامسر و لبنیات هراز آمل به صورت رفت و برگشت در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا برگزار شود. پس از پایان مرحله دوره‌ای، هشت تیم برتر در مرحله پلی‌آف برای تعیین مقام اول تا هشتم مسابقه می‌دهند و شش تیم پایین جدول هم مقام‌های نهم تا چهاردهم را تعیین خواهند کرد.

در آئین‌نامه تعداد تیم‌های شرکت کننده 12 تیم بوده و به فدراسیون اجازه داده شده که با توجه به شرایط و درخواست تیم‌ها، تعداد تیم‌ها را به عدد 14 برساند که بدین ترتیب تیم‌های آذر باتری و راه‌یاب ملل مریوان در صورت رعایت مقررات و شرایط لیگ و فدراسیون می‌توانند به عنوان تیم‌های سیزدهم و چهاردهم در لیگ برتر امسال شرکت کنند و در غیر این صورت لیگ برتر با 12 تیم برگزار خواهد شد.

تقریباً هر سال درمورد مدل و نحوه برگزاری مسابقات حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد؛ حتی در برخی سال‌ها درمورد تعداد تیم‌های شرکت کننده هم ابهاماتی وجود داشت. واقعیت این است که در طول سال‌های اخیر والیبال ایران با مشکلاتی روبرو بود که این مشکلات به خاطر موفقیت‌های تیم ملی در میادین بین‌المللی کمتر به چشم می‌آمد. لیگ برتر والیبال ایران را می‌توان مهمترین مشکلات نام برد که حتی ولادیمیر آلکنو، سرمربی سابق تیم ملی والیبال هم بارها در اظهارات خود مدعی شد که لیگ ایران از جمله لیگ‌های متوسط در جهان است، اما گویا مسئولان کمیته مسابقات چشم خود را روی بسیاری از واقعیت‌ها بسته و به تیم‌های باشگاهی تنها به چشم کارخانه پول‌سازی نگاه می‌کنند. سطح کیفی‌ و همینطور چگونگی برگزاری مسابقات لیگ برتر آن هیچ سنخیتی با سطح والیبال ایران ندارد.

از جمله مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که حاشیه‌هایی که در لیگ برتر والیبال ایران وجود دارد بیشتر از دستاوردهای فنی آن است. از اولین تا آخرین روز لیگ برتر، تعداد تیم‌ها کم و زیاد می‌شود و  هر زمان که تیم‌ها تمایل داشته باشند از لیگ کناره‌گیری می‌کنند و با تغییر نظر مسئولانشان دوباره به لیگ برمی‌گردند.

به نظر می‌رسد محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال باید بازنگری جدی در کمیته مسابقات داشته باشد تا شاهد اشتباهات و حواشی سال‌های گذشته در لیگ پیش‌رو نباشیم. عظیمی و همکارانش لیگ ایران را «لیگ برتر» می‌دانند، اما واقعیت این است که این لیگ اختلاف زیادی با ایده‌آل‌های تیم‌ها، بازیکنان، مربیان، مردم و حتی مسئولان فدراسیون دارد. بی‌نظمی و هرج و مرج در لیگ والیبال در سال‌های اخیر بیشتر از هر چیزی به چشم می آمد و شاید بهترین اقدام برای جلوگیری از این اتفاقات انتخاب مدیری مقتدر و بی‌حاشیه برای ریاست کمیته مسابقات باشد. تغییر سازمان لیگ به کمیته مسابقات شاید قدم مثبتی در این راستا بود، اما به نظر می‌رسد فردی والیبالی و آگاه به شرایط بهتر بتواند شرایط را مدیریت و برنامه‌ریزی کند.

شهرام عظیمی از جمله افراد سالم در بدنه ورزش کشور است، اما باید بپذیریم که لیگ والیبال نیازمند حضور مدیران مقتدرتر و آگاه‌تر است تا بتوانند مانع بروز حاشیه‌های احتمالی شوند. عظیمی در فصل گذشته دست به کاری زد که موجب تعجب همگان شد و آن هم سید بندی رقابت‌های لیگ برتر بود. اینکه او و همکارانش دقیقاً از چه کشوری و چگونه الگوبرداری کرده‌اند سوالی است که شاید خودشان بهتر از هر فرد دیگری بتوانند به آن پاسخ دهند، اما نکته مهم این است که سید بندی معمولاً در پیکارهایی غیر از لیگ‌های داخلی انجام می‌شود.

اقداماتی مانند عدم برگزاری جشن قهرمانی و عدم اهدای کاپ به تیم قهرمان و اهدای کاپ به مربی تیم قهرمان نیم فصل و ... هم از دیگر مواردی بود که تنها در دوران مدیریت عظیمی شاهد آن بودیم که حالا اهالی والیبال توقع دارند با ایجاد تغییرات مثبت دیگر شاهد آنها نباشند. 

موضوع خطرناک دیگر برای والیبال ایران این است که در چند سال اخیر تعداد تیم‌های منحل شده لیگ برتر والیبال به قدری زیاد شده که این لیگ را می‌توان «محله بروبیا» قلمداد کرد. امسال هم عنوان شد که خاتم اردکان و شهرداری قزوین جایی در لیگ برتر ندارند و به نظر می‌رسد باید شاهد پایان کار حرفه‌ای این دو باشگاه در والیبال برای همیشه باشیم. 

یکی از مهمترین اهدافی که رئیس فدراسیون والیبال باید برای آن برنامه‌ریزی کند بهبود وضعیت لیگ برتر والیبال ایران است. در شرایطی که والیبال کشورمان در رده ملی جایگاه معقولی دارد، انتظار می‌رود شرایط در رده باشگاهی هم دستخوش تغییرات مثبت شود. شاید لیگ ایران آن هم به واسطه حضور مربیان و بازیکنان مستعد و توانمند در مباحث فنی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد، اما در سایر موارد از جمله برنامه‌ریزی و هماهنگی و ... قطعاً مردود است. کمیته مسابقات فدراسیون والیبال نیازمند یک ساختار جدید است تا سرعت حرکت والیبال ایران در ریل موفقیت را تسریع ببخشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول