اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

کشاورزی 94 درصد آب کرمان را می‌خورد/ صادرات یک میلیارد دلاری پسته کرمان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: 94 درصد آب کرمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که تناسبی با میزان کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ندارد و ما به دنبال کشاورزی با ارزش افزوده بالا هستیم.

کشاورزی 94 درصد آب کرمان را می‌خورد/ صادرات یک میلیارد دلاری پسته کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدمهدی طبیب‌زاده صبح امروز در گردهمایی روسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در کرمان اظهار داشت: امیدواریم دولت جدید بتواند گره‌هایی که در کار کشاورزی هست را با پیشنهادات کارشناسان کشاورزی اتاق بازرگانی برطرف کند و انشاءالله این گردهمایی بتواند نقطه آغاز برای رفع مشکلات کشاورزی باشد.

وی بیان داشت: سال گذشته یک میلیارد و 100 میلیون دلار صادرات پسته از استان کرمان داشتیم و خرما و مرکبات در ردیف‌های بعدی صادرات محصولات کشاورزی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: استان کرمان قطب مهمی از کشاورزی‌ست و تنوع اقلیم فرصت‌های خوبی در اختیار استان قرار داده است.

طبیب‌زاده همچنین روند توسعه و بهبود کشاورزی در استان کرمان را مطلوب ارزیابی کرد و از تغییر کشاورزی از زراعت به باغداری و گلخانه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: بیشترین سطح گلخانه‌های مدرن کشور در کرمان است.

کشاورزی 94 درصد آب کرمان را می‌خورد

وی از محدودیت منابع آب در استان کرمان سخن به‌میان آورد و ابراز داشت: 94 درصد آب کرمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که تناسبی با میزان کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ندارد و ما به دنبال کشاورزی با ارزش افزوده بالا هستیم.

طبیب‌زاده تصریح کرد: 18 میلیارد دلار ورودی آب کشاورزی است و اگر کشاورزی در تامین امنیت غذایی و اشتغال تاثیر نداشت، شاید می‌توان گفت بخش غیراقتصادی کشور باشد و این در شرایطی‌ست که کشاورزی بخش غیر قابل انکار است و کشاورزی مدرن باید توسعه پیدا کند.

وی اضافه کرد: تمرکز اتاق بازرگانی استان کرمان بر این است که چگونه می‌توان کشاورزی را به بخش بزرگ اقتصادی تبدیل کنیم و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌های مدرن را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: زراعت به ازای هر مترمعکب آب، یک هزار و 500 تومان، باغبانی سه هزار تومان و گلخانه 55 هزار تومان ارزش افزوده دارد.

طبیب‌زاده یادآور شد: به دنبال بازاریابی محصولات کشاورزی و تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات هستیم و گلخانه های مدرن در استان کرمان ایجاد شده است و به دنبال آن کشاورزی هستیم که بیشترین بازدهی را داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود ترویج توسعه کشاورزی، بهره‌وری، آموزش، مهارت و ایجاد سهم مناسب در صادرات کشاورزی و کشاورزی مدرن و بهره‌ور را از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی استان کرمان در بخش کشاورزی ذکر کرد.

رنج کشاورزی از نبود سامانه رصد و پیمایش

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی اظهار داشت: کشور در حوزه کشاورزی از این رنج می‌برد که سامانه رصد، پیمایش، طراحی و عملیاتی نداریم و این امر ضربه مهلکی زده است.

محمدمهدی زاهدی ابراز کرد: آمایش را باید به صورت استانی در درون یک برنامه ملی انجام دهیم تا مدیریت کشت صورت گیرد و ما برای ایجاد سامانه رصد کشاورزی اعتبارات لازم را اختصاص می‌دهیم.

ارز 4200 تومانی حذف شود

وی همچنین بازاریابی جهانی را امری ضروری در حوزه کشاورزی برشمرد و بیان داشت: از 4 هزار و 200 تومانی برای کشور آفت است اما نباید این را حذف کنیم در حالی که فشار آن بر روی قشر ضعیف جامعه باشد و باید ارز 4 هزار و 200 تومانی به غیر از بخش دارو حذف شود و باید یارانه‌ای را به دهک‌های پایین بدهیم و این شدنی‌ست.

زاهدی تصریح کرد: به جای اینکه رانت‌خواران ارز را بخورند باید رانت را از آنها بگیریم و این پول را بین مردم تقسیم کنیم و بخشی را هم در بخش تولید ببریم.

وی عنوان کرد: دام یک بحث جدی است و چرا باید دام ما قاچاق شود در حالی که به آن در داخل کشور نیاز داریم و گاو شیرده و بز ما می‌رود و جلوگیری از قاچاق امری ضروری‌ست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: 10 میلیارد دلار پسته از استان کرمان صادر کرده‌ایم در حالی که 20 میلیارد دلار آب مصرف شده است و ما مدیریت آب را انجام نداده‌ایم و باید از آب دریای عمان و خلیج فارس استفاده کنیم همان‌طور که عربستان استفاده می‌کند و حالا صادرات گندم دارد.

انتهای پیام/80019/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول