اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

لزوم هوشیاری برای رزمایش بین‌المللی اربعین 1400

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: اقدام مسئولیندولت برای در میان گذاشتن و تشریح مسائل متنوع رزمایش بین‌المللی اربعین که نیازمند انسجام و هم‌افزایی دولتی و مردمی است، می‌تواند به اتخاذ راهکاری برای پاسخگویی به توقعات موجود منجر شود.

لزوم هوشیاری برای رزمایش بین‌المللی اربعین 1400

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید شهرابی فراهانی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به موضوع پیاده‌روی اربعین حسینی پرداخت و نوشت: اشتیاق ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین برای زیارت اربعین حضرت سیدالشهداءعلیه‌السّلام، این مراسم را تبدیل به یک رزمایش بین‌المللی کرده است. تنها در بخشی از این رزمایش، راهپیمایی میلیونی عاشقان مکتب کربلا؛ نمونه‌ای کوچکی از جامعه آرمانی مهدوی را به نمایش می‌کشد. حضور و تنفس در این فضا برای هر انسان آزاده‌ای، شورانگیز و شوق‌آور است. حلاوت این سفر معنوی، چنان بر جان زائران و خادمان نهضت عاشورا می‌نشیند که آرزوی تکرار هر ساله آن از قلب و روح شان جدا نمی‌شود.

امسال و سال گذشته بیماری ناشی از ویروس کرونا، تمامی محافل و مراسم مذهبی و ملی (لیالی قدر، راهپیمایی روز قدس، نماز عید فطر، دهه‌های محرم و صفر، زیارت اربعین، راهپیمایی ۲۲ بهمن و ...) را تحت تاثیر خود قرار داده است. سفرهای زیارتی به مشاهد مشرّفه و عتبات عالیات؛ ملاحظات بهداشتی و نحوه همکاری میزبان در رفت و برگشت زائران ایرانی به کشور عراق نیز از جمله مواردی است که از این دایره بیرون نبوده است.

خصوصیات، اهمیت و فضیلت زیارت اربعین موجب شده است تا دوستداران آل الله، به هر طریق ممکن بخواهند در مسیر و مقصد زیارت حضور داشته باشند و از برکات آن بهره‌مند شوند لیکن ملاحظات پیش گفته، موانعی را حول این موضوع ایجاد کرده که در برخی مواقع موجب اعتراض زائرین به نحوه مدیریت شرایط و اعزام به مقصد زیارت گردیده است.

زائران و سوگواران حسینی به حق توقع دارند تا سر حد ممکن تسهیلاتی که به واسطه مسئولیت و نقش دولت در مدیریت «حضور مردمی» در رزمایش بین‌المللی اربعین شایسته تحقق است، با محوریت نهادهای مربوطه عملیاتی شوند. از طرف دیگر، دولت تازه نفس و مردمی سیزدهم نیز دچار محدودیت‌ها و مضایقی است که ممکن است تلاش‌هایش در «برآورده‌سازی کامل» انتظارات به حق و به جای علاقمندان به حضور در راهپیمایی و زیارت اربعین مانند آماده‌سازی شرایط برای کاهش هزینه‌های تردد، روادید و به خصوص امکان سفر زمینی، با نارسایی مواجه شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار خود با هیأت دولت سیزدهم (مورخ ۶ شهریورماه ۱۴۰۰) به نکته بسیار مهمی اشاره داشتند: «حرف زدن با مردم و مشکلات را و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن هم یکی از جلوه‌های مردمی بودن است. مسائلتان را با مردم مطرح کنید. یک وقت مشکلی وجود دارد، راه‌حلّی [هم] وجود دارد. البتّه سعی کنید حرف زدن شما موجب یأس مردم نشود که بعضی بی‌توجّهی می‌کنند به این نکته و حرف نامناسب و خلاف واقع می‌زنند که موجب ناامیدی مردم می‌شود؛ نه، هر مشکلی راه‌حلی هم دارد. با مردم در میان بگذارید، با مردم حرف بزنید، از مردم کمک بخواهید در موارد مختلف، هم کمک فکری، هم کمک عملی. در یک جاهایی یک خطایی اتّفاق می‌افتد -خب همه‌ ماها اشتباه می‌کنیم دیگر؛ خطا در کار ماها کم نیست- از مردم عذرخواهی کنید؛ صریحاً [بگویید] این اشتباه شده، از مردم عذرخواهی کنید. مردمی بودن این جهات مختلف را دارد. گزارش خدمات خودتان را هم به مردم بدهید؛ گزارش صادقانه، بدون مبالغه، بدون بزرگ‌نمایی؛ صادقانه [بگویید] این کارها را انجام داده‌اید. مردمی‌بودن این‌ها است؛ اینها جهات مختلف مردمی‌بودن است.»

محققاً اقدام مسئولین ذی ربط دولت برای در میان گذاشتن و تشریح مسائل متنوع و چندلایه رزمایش بین‌المللی اربعین که نیازمند انسجام و هم‌افزایی دولتی و مردمی است، می‌تواند به اتخاذ راهکارهای ابتکاری و سازنده برای پاسخگویی مناسب به توقعات و انتظارات به جا و به حق و متناسب با امکانات و شرایط موجود منجر شود و رضایتمندی حداکثری را به همراه بیاورد. به عنوان نمونه؛ تنها یکی از آثار این نوع از همکاری و همدلی، پیش از این و در مقطع وقوع بلایای طبیعی سیل، زلزله در برخی مناطق کشور و همچنین مدیریت موج های چندگانه کرونا با فعالیت میدان داری خادمین مواکب حسینی ظاهر شده است.

از این نکته نیز نباید غافل شد که صحنه گردانان عرصه اختلاف افکنی، بازیگردانان مهره‌های وهابیت (موساد، اینتلجنس سرویس، سیا) و نیز کارگردانان خشمگین از دستاوردها و برکات بی‌شمار و بی‌نظیر راهپیمایی و زیارت اربعین؛ برای مخدوش کردن و به چالش کشیدن این رزمایش کمین کرده و طراحی‌های مفصلی انجام داده‌اند. هوشیاری و هوشمندی دستگاه‌های ذی مدخل،  خدّام و زائران اباعبدالله الحسین (سلام الله علیه) در هر دو کشور ایران و عراق؛ عنصری مهم در باطل کردن سحر طراحان این نقشه‌های نافرجام خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول