اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تلخی یک خاطره و فرصتی کوتاه برای جبران/ پروژه سیل‌بند سعدی تا پیش از فصل سرما اجرایی شود

خاطره سیل ۹۸ دروازه قرآن گرچه هیچ‌گاه از اذهان مردم شیراز پاک نخواهد شد اما در کنار خود، همبستگی و اتحاد و روحیه کمک‌رسانی و جها را نیز زنده نگاه خواهد داشت.

تلخی یک خاطره و فرصتی کوتاه برای جبران/ پروژه سیل‌بند سعدی تا پیش از فصل سرما اجرایی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در پی وقوع این سیل مقصران بسیاری در سال‌های قبل شناخته شدند که صدور حکم آنها نیز نتوانست ذره‌ای از آلام خانواده‌های داغ‌دیدگان بکاهد.

با این حال پس از این رخداد، احداث سیل‌بند در دروازه قرآن مسکنی بود تا در آینده شاهد بروز چنین فاجعه‌ای نباشیم.

احداث سیل‌بند اما در منطقه سعدی نیز که بیشترین آسیب را در زمان وقوع سیل یاد شده دید، به شدت احساس می‌شود.

نکته‌ای که انگار از ذهن مسوولان دور مانده است؛ چرا که محله سعدی به‌عنوان یک محله تقریبا محروم بیشترین آسیب را از این سیل متحمل شد و خانه‌های بسیاری فرو ریختند.

شهردار منتخب شیراز این هفته در جلسه صحن علنی شورا نسبت به این مساله هشدار داد و از دستگاه‌های متولی خواستار توجه ویژه به این موضوع پیش از رسیدن فصل سرما شد.

احسان اصنافی نسبت به احداث سیل‌بند در محله سعدی تذکر داد و گفت: بخش‌هایی از مسیل و رودخانه خارج از شهر شیراز است و تصرف‌هایی نه تنها در مسیل رودخانه که در بستر آن نیز صورت گرفته است و باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع تصرفات اراضی آن محدوده اقدام کرد.

تصرفات اراضی در محدوده رودخانه و مسیل مربوط به ۲۰ سال پیش تا کنون است

رئیس سازمان آب منطقه‌ای فارس درباره انجام پروژه احداث سیل‌بند به خبرگزاری فارس گفت: سازمان آب منطقه‌ای در یک همکاری دوستانه اطلاعات هواشناسی و هیدرومتری حوزه را می‌دهد و اصل انجام کار به عهده منابع طبیعی است.

دهقانی مسائل مالی را مهم‌ترین چالش اجرای چنین پروژه‌هایی عنوان کرد و افزود: تامین منابع مالی احداث پروژه سیل‌بند به عهده شهرداری است.

وی افزود: ذی‌نفع اصلی واگذاری این زمین‌ها نیز شهرداری بوده و همه درآمدهای حاصل از فروش آنها نیز به حساب شهرداری واریز شده است.

رئیس سازمان آب منطقه‌ای با اشاره به اینکه این تصرفات مربوط به ۲۰ سال پیش تا کنون است، عنوان کرد: اگر مسیل را ادامه دهیم به نقاطی می‌رسیم که به کوچه‌هایی با ساختمان‌های چند طبقه تبدیل شده‌اند؛ لذا احداث سیل‌بند هم به صورت صد در صدی جوابگوی عدم آسیب به این ساختمان‌ها نخواهد بود و هیچ پروژه آبخیزداری به طور کامل جلوی خسارت‌های ناشی از بروز سیل‌های احتمالی را نخواهد گرفت.

دهقانی با تاکید بر لزوم احداث یک مسیر صد در صدی در جهت راهیابی به رودخانه خشک گفت: این اقدام نیز سیلاب با دوره‌های برگشتی تعیین شده را مهار خواهد کرد.

تامین منابع مالی رفع تصرفات و احداث سیل‌بند در منطقه سعدی به عهده شهرداری است

در ادامه با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این حوزه گفتگو کردیم.

عبدالحسن صمدنژاد در گفتگو با فارس اظهار داشت: عملکرد پروژه آبخیزداری در دروازه قرآن شیراز را باید پس از بارش های سیلاب ۹۸ ارزیابی کنیم چنانچه در پاییز سال ۹۹ بارش هایی داشتیم که مطالعات هیدروگرافی نشان می دهد اگر این سیل بند احداث نشده بود شاهد بروز سیلاب دیگری در دروازه قرآن بودیم.

وی با تاکید بر این که بدون مطالعه علمی و راستی‌آزمایی اظهار نظر راجع به این موضوع، ما را با کار کارشناسی نشده و عدم دقت مواجه می‌کند گفت: راجع به احداث سیل بند در منطقه سعدی نیز حتماً باید اقدامات متناسب با وضعیت این منطقه اجرا شود، اما نکته اصلی اینجا است که شهرداری شیراز در بحث پیشگیری از بروز حوادث بحرانی اعتباراتی دارد که چون با جان مردم در ارتباط است باید برای پیشگیری از محل این اعتبارات استفاده کند.

صمدنژاد تغذیه سفره‌های اب زیرزمینی در بحث اقتصاد مقاومتی جهت ایجاد اشتغال روستایی را از اولویت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد و اظهار داشت: این امر نیز از اولویت های منابع طبیعی در بخش های روستایی است و لذا در حوزه شهری شهرداری باید به اتفاقات این چنینی جهت پیشگیری از بحران کمک کند.

وی درباره احداث پروژه سیل‌بند دروازه قرآن توضیح داد: این سازه با دبی پیک با بازگشت دوره ۵۰۰ سال طراحی شده است و این سازه‌ها در این برهه زمانی نقش خود را ایفا می‌کنند و پیشگیری از سیلاب را خواهند داشت، مگر اینکه بارانی با دوره بازگشت بیش از ۵۰۰ سال اتفاق بیفتد که احتمال آن بسیار کم است.

او در ادامه برآورد هزینه جهت اجرای سیل‌بند در سعدی را غیر قابل پیش‌بینی دانست و افزود: هر مطالعه‌ای باید به روز رسانی شود و با قیمت روز محاسبه گردد؛ لذا اکنون نمی‌توان گفت چقدر اعتبار مالی جهت اجرای این پروژه مورد نیاز است.

به گزارش فارس، آنچه مسلم است اینکه طی سال‌های گذشته تصرفات غیرقانونی اراضی در مناطق یاد شده و عدم اجرای پروژه‌های آبخیزداری سبب بروز اتفاقات ناخوشایندی شده است و امروز تلاش برای جبران آن اقدامی پرهزینه و البته سنگین است و به نوعی نوشدارو پس از مرگ سهراب تلققی می‌شود ؛ چراکه در پی این اتفاقات جان ۲۱ نفر از هم‌وطنان‌مان گرفته شد، اما پیشگیری جهت بروز دوباره چنین اتفاقات ناخوشایندی از واجبات است که باید با همکاری و هم‌افزایی اجرا شود تا دیگر شاهد بروز رخدادهای تلخ گذشته نباشیم.

انتهای پیام/ن/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول