اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بایدن ادعا کرد؛ چین، پاکستان، روسیه و ایران هنوز درباره طالبان تصمیم‌گیری نکرده‌‌اند

ساعاتی بعد از اعلام کابینه دولت جدید افغانستان از سوی طالبان، رئیس‌جمهور آمریکا گفت چین، پاکستان، روسیه و ایران در تلاش هستند تا بفهمند اکنون با طالبان چه کنند.

بایدن ادعا کرد؛ چین، پاکستان، روسیه و ایران هنوز درباره طالبان تصمیم‌گیری نکرده‌‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیروز (سه‌شنبه) گفت که مطمئن است چین در پی دستیابی طالبان به قدرت در افغانستان تلاش خواهد کرد با آن به سازوکاری دست یابد. 

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا نگران است که چین این گروه را که تحت قوانین آمریکا تحریم شده، تامین مالی کند، گفت: چین با طالبان مشکل واقعی دارد. بنابراین آن‌ها سعی خواهند کرد تا با طالبان به سازوکاری دست یابند، مطمئن هستم. پاکستان، روسیه و ایران هم همینطور. همه آن‌ها در حال تلاش برای فهمیدن این هستند که اکنون چه کار کنند. 

ایالات متحده و متحدانش در گروه هفت توافق کرده‌اند تا پاسخ خود را به طالبان هماهنگ کنند و واشنگتن دسترسی طالبان به ذخایر افغانستان را که اغلب آن در اختیار بانک فدرال رزرو نیویورک قرار دارد، مسدود کرده است.

به نوشته رویترز، اما کارشناسان می‌گویند اگر چین، روسیه یا دیگر کشورها به طالبان کمک مالی کنند، بخش عمده‌ای از این اهرم اقتصادی از بین می‌رود.

طبق این گزارش، ایتالیا که ریاست فعلی گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ شامل چین و روسیه را برعهده دارد، در تلاش بوده تا نشست مجازی گروه ۲۰ درباره افغانستان را تشکیل دهد، اما هنوز هیچ تاریخی اعلام نشده که نشان‌دهنده اختلاف نظر بین این گروه است.

پیش‌تر «وانگ یی» وزیر خارجه چین در تماس تلفنی ۲۹ اوت خود با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که جامعه بین‌المللی باید با طالبان تعامل داشته باشد و آن‌ها را راهنمایی مثبت کند.

روز گذشته و پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از تسلط طالبان بر کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در نشست خبری اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

وی پس از اعلام افراد کابینه دولت جدید افغانستان گفت: در دولت آینده سعی می‌کنیم که افراد از اقوام مختلف به‌کار گرفته شوند و ما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار جامعه افغانستان در دولت بعدی نقش داشته باشند.

پیش از آن نیز «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که این گروه خواستار روابط خوب با تمامی کشورها از جمله آمریکاست.

این در حالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که واشنگتن به موضع به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید در افغانستان حتی نزدیک هم نیست. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول