اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

آغاز ارزیابی و پایش عملکرد خانه‌های قرآن و عترت سراسر کشور

مرحله اول پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت کشور توسط سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد.

آغاز ارزیابی و پایش عملکرد خانه‌های قرآن و عترت سراسر کشور

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس خانه‌های قرآن و عترت به عنوان فراگیرترین تشکل قرآنی در اقصی نقاط کشور با توجه به نقش بی‌بدیل خود در ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام در جامعه اسلامی و اجرای سیاست‌های قرآنی کشور، باید از هموارترین مسیر برای توسعه فعالیت‌های خود برخوردار بوده و واجد مطلوب‌ترین سطح کیفیت باشند تا بتوانند نقش محوری خود را ایفا کنند.

تنظیم سند تحول در افق میان مدت و بلند مدت توسعه فعالیت‌ها در سازمان دارالقرآن

رسیدن به این نقطه مطلوب و ترسیم مسیر راه، نیازمند اطلاع دقیق از وضعیت موجود است. ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها، چالش‌ها و موانع پیش‌ روی خانه‌های قرآن و عترت از جمله موضوعاتی است که ترسیم دقیق راه وصول به قله مطلوب و هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای شتاب بخشی به پیمودن مسیر، متأثر از آنها است. لذا جهت دست‌یابی به واقعیت موجود در عرصه فعالیت خانه‌های قرآن و عترت به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا و تلاش برای تنظیم سند تحول در افق میان مدت و بلند مدت توسعه فعالیت‌های مربوط، پایش خانه‌های قرآن و عترت در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت.

اهداف پایش خانه‌های قرآن و عترت

در این میان، نظر جمعی به ضرورت برون‌سپاری امور اجرائی به مردم و جلب مشارکت عمومی در مسیر تغییر نقش حاکمیت از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت، توانمندسازی فعالیت‌های مختلف قرآنی مردمی ضروری می‌نماید. موضوعی که طی دو دهه اخیر در اولویت‌های سازمان دارالقرآن الکریم نیز بوده است. بر این اساس متعاقب رصد و ارزیابی موفق مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سال گذشته که برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفته و منتج به شناخت دقیق وضع موجود و ایجاد زمینه‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی واقعی در این بخش گردید و با الهام از تجربه گران‌سنگ مذکور و نیز به منظور:

الف) تقویت فرهنگ خوداظهاری در پایش ظرفیت‌های ارزشمند فعالیت‌های مردمی
ب) جلب همکاری مدیران خانه‌ها و تشویق آنان به مشارکت در ارزیابی
د) تهیه و به روز رسانی بانک اطلاعاتی جامع از توانائی‌ها، استعدادها، دست‌آوردها و موانع احتمالی پیشروی خانه‌های قرآن و عترت

گام اول خود‌اظهاری

نخستین گام از «طرح پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت کشور» با عنوان خودارزیابی و خوداظهاری خانه‌های قرآن و عترت برنامه‌ریزی گردید. خوداظهاری فرصت مغتنمی برای خودکنترلی و پیش‌قدمی خانه‌ها برای خودارزیابی، استعدادیابی و محاسبه عملکردها از یک سو و تقویت اعتماد حاکمیت و تجلی همسوئی و همراهی فعالان قرآنی با حاکمیت از سوی دیگر است. بدون تردید فعالان قرآن و عترت که خود از سرچشمه زلال ثقلین سیراب گردیده‌اند و برای اعتلاء معارف ناب وحیانی کمر همت بسته و مجاهدانه عمر و سرمایه زندگی را در این مسیر نورانی مصروف داشته‌اند در نهایت صدق و خلوص، مساعی خویش را در تکمیل شاخص‌های تعریف شده و انعکاس واقعیت‌ها بکار خواهند بست. امید آنکه مرضی درگاه قدس ربوبی و حضرات معصومین علیهم‌السلام قرار گرفته، این تلاش و مشارکت بعنوان باقیات الصالحات برای آنان منظور گردد.

مزایای خوداظهاری در پایش

استقرار نظام خوداظهاری علاوه بر تفویض و برون سپاری بخشی از اختیارات حاکمیت به مدیران خانه‌ها، برای نیل به اهداف ذیل پیش‌بینی شده است:
۱- فرهنگ‌سازی، ایجاد انگیزه، بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌ها و تسهیل امر ارزیابی
۲- تقویت رویکرد داوطلبانه و مسئولیت‌پذیری قانونی و اجتماعی و پاسخگویی مدیران خانه‌ها
۳- تقویت تعامل و رابطه متقابل بین سازمان و خانه‌ها مبتنی بر حسن اعتماد طرفین، توأم با همسویی و همراهی برای مشارکت خانه‌ها در ارایه گزارش دقیق و جلوگیری از طولانی شدن و به حداقل رساندن فرآیند ارزیابی و نظارت
۴- صرفه‌جویی در منابع انسانی، مالی و زمان صرف شده
۵- اجرای آسان، سریع، دقیق، یکپارچه و فراگیر ارزیابی و نظارت خانه‌ها
۶- واگذاری حداکثری خدمات غیر حاکمیتی به بخش مردمی
۷- ارتقا آشنائی و نگرش مدیران نسبت به استانداردها، مقررات و انتظارات حاکمیت
۸- افزایش رضایت‌مندی مدیران و کارایی خانه‌ها
۹- تقویت سیستم ممیزی، پایش و ارزیابی تشکل‌های قرآنی مردمی
۱۰- اتقان اطلاعات و نظام دریافت، ثبت و تحلیل آن‌ها
۱۱-  مشارکت مدیران در ارتقاء کیفی خدمات خانه‌ها

نکته ۱: تمامی خانه‌های قرآن و عترت علیهم السلام مشمول خوداظهاری بوده و در مدت زمان تعیین شده در فرآیند مذکور شرکت خواهند نمود. لذا بدواً از همراهی و قبول مسئولیت و مشارکت همه مسئولین خانه¬های قرآن و عترت قدردانی می‌شود.

نحوه شرکت مدیران خانه‌های قرآن در طرح پایش

نکته ۲: فرآیند اجرایی خوداظهاری در بازه زمانی ۱۵/۶/۱۴ لغایت ۳۰/۷/۱۴۰۰ به ترتیب زیر انجام می‌گیرد:
۱. ورود مسئول خانه قرآن و عترت به بخش «پایش و ارزیابی خانه¬های قرآن و عترت» بارگذاری شده در پایگاه اطلاع رسانی سازمان به آدرس www.telavat.ir
۲. مطالعه دستورالعمل خوداظهاری خانه‌های قرآن و عترت‌ علیهم‌السلام
۳. ورود به سامانه پایش و ارزیابی و تکمیل اطلاعات خانه قرآن و عترت و مسئولین آن و نیز تکمیل شاخص¬های ارزیابی
۴. ارسال اطلاعات
نکته ۳: مسئولین محترم خانه‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رفع ابهامات و اشکالات احتمالی و دریافت پاسخ لازم می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۶۹۵۵۹۱۸-۰۲۱ و ۶۶۹۵۵۹۷۶-۰۲۱ و یا ۶۶۹۵۵۹۱۳-۰۲۱تماس حاصل فرمایند.

نکته ۴:  شایسته است مدیران خانه‌های قرآن قبل از تکمیل اطلاعات به نکات زیر دقت فرمایند:
۱. نسبت به مطالعه دستورالعمل پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت مندرج در بخش ارزیابی خانه-های قرآن و عترت پایگاه اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به آدرس www.telavat.ir  اقدام نمایند.
۲. سامانه رصد و پایش خانه¬های قرآن و عترت به سهولت از طریق گوشی¬های همراه هوشمند قابل دسترسی و پاسخگوئی است.
۳. خانه‌هایی که در موعد مقرر در فرآیند خوداظهاری و تکمیل و ارسال شاخص ها مشارکت نمایند از طرف سازمان دارالقرآن الکریم بر اساس شیوه‌نامه تشویقات مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته، اقدام آن‌ها بعنوان امتیاز در ارزیابی لحاظ خواهد شد.

خاطر نشان می‌سازد گام دوم پایش و ارزیابی خانه‌ها به فاصله کوتاهی پس از اتمام گام نخست، بصورت رصد میدانی با مشارکت ۳۰۰ نفر از کارشناسان قرآنی سازمان و مدیران مجرب تشکل‌های قرآنی مردمی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول