اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تأثیر عدم جریان زاینده‌رود بر فرونشست زمین در بناهای تاریخی اصفهان

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بر نقش جریان دائمی آب زاینده‌رود در کاهش تبعات فرونشست زمین در دشت بزرگ اصفهان و کاهش تهدید آثار تاریخی اصفهان تاکید کرد.

تأثیر عدم جریان زاینده‌رود بر فرونشست زمین در بناهای تاریخی اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، علی کامیابی امروز 15 شهریورماه با اعلام این مطلب اظهار داشت: امسال زاینده‌رود وارد بیستمین سال خشکی خود شده و حدود 2 دهه است که مردم اصفهان این رود را به صورت دائم پر آب نمی‌بینند.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به نقش زاینده‌رود در تغذیه آب‌های زیرزمینی اصفهان ادامه داد: با توجه به پیشینه چند هزار ساله حیات اجتماعی در دشت بزرگ اصفهان و با در نظر گرفتن کمی بارش در فلات مرکزی ایران از گذشته‌های دور تا کنون، نقش زاینده‌رود در حیات اجتماعی و فرهنگی مردم اصفهان از یک‌سو و تغذیه آب‌های زیرزمینی این محدوده عظیم از سوی دیگر بسیار قابل توجه است.

وی افزود: در طول ادوار مختلف تاریخ، بررسی‌های کارشناسان و به ویژه کاوش‌های باستان‌شناسی اثبات کرده که شبکه گسترده از آب‌رسانی در روی زمین و زیرزمین، توسط گذشتگان ما در این منطقه طراحی شده بوده که آب زاینده‌رود را به دشت بزرگ اصفهان انتقال می‌داده است.

کامیابی با اشاره به تداوم خشک‌سالی و خشک بودن زاینده‌رود و تهدید آثار تاریخی، تصریح کرد: با توجه به نزدیکی مناطق کشاورزی به محدوده شهر اصفهان و وجود آثار متعدد تاریخی در بافت تاریخی اصفهان، تداوم خشکی زاینده‌رود از یک‌سو و استفاده بی‌وقفه از آب‌های زیرزمینی به‌ویژه برای کشاورزی سنتی می‌تواند تهدیدی جدی برای آثار تاریخی اصفهان باشد، زیرا در این آثار که در قلب دشت تاریخی اصفهان قرار دارند و متناسب با اقلیم نیمه خشک اصفهان با مصالحی همچون خشت و آجر بنا شده، ایجاد پدیده فرونشست در کنار تهدید جان و مال شهروندان می‌تواند تبعات خطرناکی برای بناهای ارزشمند نصف‌جهان باشد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول